inlognamen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Dimma
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 maart 2017, 6:42
    Windows 7 Firefox

inlognamen

Bericht door Dimma »

Ha heren en dames,

Al heel lang gebruik ik Firefox tot tevredenheid maar sinds versie 50 of zo irriteer ik me aan het volgende : als ik naar een website ga waar ik moet inloggen verschijnt de inlognaam en wachtwoord automatisch in de inlogvelden. Als ik ( b.v. bij mail ) meerdere inlognamen heb verschijnt er een lijstje met die inlognamen waaruit ik kan kiezen. Handig zou je zeggen maar dat vind ik dus niet ; sterker nog, ik vind het ongewenst omdat nu iedereen die achter mijn laptopje kruipt en b.v. naar mijn webmail gaat zomaar kan inloggen op mijn mail met behulp van die automatisch verschijnende inloggegevens ; en dat wil ik dus niet.

Nu kan ik natuurlijk mijn inloggegevens niet laten onthouden ( en/of verwijderen ) door Firefox maar dan moet ik iedere keer mijn wachtwoord intypen en dat wil ik ook niet.

Vroegah was het zo dat er een blanco inlogveld(en) verscheen en als je dubbelklikte ( of een letter intypte van een bestaande inlognaam ) de betreffende inloggegevens in een lijstje ter selectie aangeboden werden. Ik weet dat dat qua beveiliging niet veel voorstelt maar het zorgt er tenminste voor dat niet jan en alleman die achter mijn laptopje zit mijn inlognamen ziet en zomaar kan aanmelden.

Is er een manier om de situatie van Vroegah terug te krijgen of moet ik omzien naar een andere browser die deze gekkigheid niet heeft ?

Dank voor Uw meedenken.


Groet, Frank
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: inlognamen

Bericht door Pettic »

Even een idee. Maak een extra profiel aan voor derden. Bescherm je eigen profiel met een hoofdwachtwoord, zie menu Opties> Beveiliging> Aanmeldingen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: inlognamen

Bericht door Torzan »

Je hebt vast wel gezien dat het een keuze is om aanmeldingen en bijbehorende wachtwoorden te laten onthouden zodra een dergelijke website voor het eerst wordt benaderd. Waarschijnlijk gaat het om bestaande/onthouden gegevens uit vorige Firefox-versies die gewoon zijn blijven bestaan en nu wat eenvoudiger zijn te benaderen / in te voeren dan voorheen, maar je hebt ze ooit zelf opgeslagen; bij nieuwe combinaties kun je daar nog steeds voor kiezen. Dan zou ik zeggen, het is een keuze: wel (gemak) of juist niet.

Daarnaast is er de mogelijkheid om een hoofdwachtwoord te gebruiken dat eenmalig voor elke browsersessie nodig is om deze opgeslagen zaken te kunnen benaderen, dus ik denk dat je het daarin moet zoeken.

Er zijn ook diverse add-ons die wachtwoorden voor je opslaan en misschien wat meer mogelijkheden op dat vlak geven, maar persoonlijk gebruik (en eigenlijk vertrouw) ik ze niet.

Heb je hier iets aan?

Overstappen naar een andere browser om een dergelijke reden vergelijk ik trouwens met het inwisselen van een dure auto met allerlei mogelijkheden en kwaliteiten voor een goedkoop brikje vanwege een volle asbak en een gebrek aan voorliefde, inzicht of motivatie voor gebruik van het huidige product, en moedig ik aanvankelijk altijd aan vanwege [vul maar iets in], waarna alsnog een advies als dit volgt. ;)

Tussen haakjes: het is mij verteld dat iemand "zich niet kan irriteren ", wel 'kan ergeren' (aan iets wat irriteert). :)
Dimma
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 maart 2017, 6:42
    Windows 7 Firefox

Re: inlognamen

Bericht door Dimma »

Dank voor de reacties heren,

@ Pettic & Torzan : Iedere keer een wachtwoord intypen als ik een browser open vind ik geen ( goede ) optie.

@ Torzan : ik begrijp dat het mijn zelf opgeslagen wachtwoorden zijn. Het feit is alleen dat dit tot versie 50 ( o.i.d. ) altijd prima naar mijn zin gefunctioneerd heeft totdat één of ander wizzkid bij Mozilla vond dat de gebruikersnamen automatisch getoond zouden moeten worden bij het openen van een website waarvoor gebruikersgegevens zijn opgeslagen. Slecht idee, vind ik !

mmmm ... misschien een idee om terug te gaan naar versie 50 of eerder ; al is het maar om even te proberen.

oh, en dank voor de taaltip.


Groet, Frank
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: inlognamen

Bericht door Torzan »

Dit is denk ik het geval vanaf versie 52 en vast niet in 1 nacht en door 1 persoon beslist. Sterker nog, het gaat zo te zien om een bug die 10 jaar oud was. :) Blijkbaar heeft deze 'feature' voordelen (het is een 'enhancement') en zat er ook een soort 'moeten' bij, dus je kunt er ook de voordelen van proberen te zien; alles wat nieuw is, is immers wennen. Zie overigens ook deze en deze supportvraag. Zoals je daar kunt lezen, wordt dit veroorzaakt door het feit dat de cursor bij openen van de pagina in het gebruikersnaamveld belandt en is het daarom waarschijnlijk pagina-afhankelijk, en wordt er blijkbaar ook overwogen om er iets aan aan te passen. Het lijkt er niet op dat je het oude gedrag kunt terugzetten met een voorkeursinstelling via about:config, dus add-ons geef ik ook weinig kans. Als je echter een manier weet om dat belanden van de cursor in het gebruikersnaamveld te vermijden, zou dat denk ik wel een oplossing kunnen zijn.

Maar als ik een hoofdwachtwoord instel, zie ik zonder invullen ervan (wat je per browsersessie maar 1 keer hoeft te doen om de opgeslagen wachtwoorden 'bereikbaar' te maken en daar ook voor is bedoeld) geen lijstje met aanmeldingsnamen meer, en uiteraard ook niet in de Opties/Voorkeuren. Als het dus om privacy gaat, zou het een kwestie zijn van activeren/instellen daarvan, waarna je Firefox alleen hoeft af te sluiten of te herstarten als je de computer verlaat en deze door anderen kan worden gebruikt. Heb je dat al geprobeerd en zo ja, wat bevalt er niet? Het gaat er toch alleen om dat anderen ze niet kunnen zien, plus dat er alleen meerdere gebruikersnamen verschijnen bij 1 bepaalde website als je er meer voor die website hebt? Gebruikersnamen zijn sowieso zichtbaar in de Opties/Voorkeuren en invullen ervan moet je toch, waarbij je bij 2 of meer opgeslagen aanmeldingen voor 1 website toch ook moet weten voor welke je de aanmeldingsgegevens kiest, dus...
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: inlognamen

Bericht door corvl »

Als je geen hoofdwachtwoord gebruikt dan kun in iedere Firefox versie zonder enige moeite alle wachtwoorden in de wachtwoordenbeheerder zien.
Je hoeft ook alleen maar de twee bestanden (logins.json en key3.db) die de wachtwoorden opslaan naar een profielmap te kopiëren om toegang tot alle opgeslagen wachtwoorden te hebben.
Er is momenteel geen manier om de lijst met namen die opent als je een invoerveld aanklikt te verbergen, maar dit kan veranderen omdat dit een nieuw interface is en er nog steeds aan gewerkt wordt.
Dimma
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 maart 2017, 6:42
    Windows 7 Firefox

Re: inlognamen

Bericht door Dimma »

Dank mannen, U zet mij opnieuw aan het denken ; en goed om te lezen dat ik niet de enige ben die problemen heeft met deze nieuwe 'feature'.

Een hoofdwachtwoord is crap ; ik bezoek vanzelfsprekend meerdere websites waar ik inlog en als ik bij 1 inlog zijn de wachtwoorden voor alle sites beschikbaar ; ergo : ik log in bij site 'a' en als ik vervolgens in een nieuw tabblad ( of zelfs in een 2e Firefox sessie ) naar mijn webmail ga staan daar gewoon als vanouds direct alle inlognamen. Logisch, maar niet wenselijk. Het zou misschien kunnen werken als ik na ieder bezoek van een site waarvoor de 'unlock' nodig is de browser afsluit en opnieuw start maar dat vind ik hamer en beitel c.q. redelijk onwerkbaar. Ik kan dan ook geen site waar een wachtwoord voor nodig is open laten staan in de browser immers dan zijn alle gebruikersgegevens beschikbaar.

Misschien even ter verduidelijking : ik heb mijn browser 24/7 open staan omdat ik altijd wel ergens 'bezig ben'.

Maar even afwachten tot ze bij Mozilla tot inkeer komen :roll:


Groet, Frank
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: inlognamen

Bericht door Torzan »

De beste tip voor iemand die een computer deelt, is simpelweg helemaal geen wachtwoorden laten opslaan. Sterker nog: ik doe het al nauwelijks voor de privé-pc die ik uitsluitend zelf gebruik. De rest betreft 'gebruikerswensen en/of -gemak', en dan leg ik me neer bij wat de mogelijkheden zijn en neem dan dus een risico. Datzelfde geldt voor het gebruik van bijv. draadloos pinnen, OV-chipkaarten of dito technische zaken; als iets kan worden gehackt, dan gebeurt het ook. Want inderdaad, niets is in principe veilig, dus ook opgeslagen wachtwoorden in Firefox niet.

In principe komt het erop neer dat het grootste stukje beveiliging zich achter de computer bevindt; je kunt niet verwachten dat een browser of welke software dan ook aan alle gebruikerswensen (inclusief gemak) voor álle gebruikers voldoet, terwijl er een andere gebruiker toegang heeft tot je pc. Niet zolang Firefox of welk programma dan ook niet aan verificatie van de gebruiker doet althans. Het is jouw pc, dus het gaat om jouw beschikbare software, en dat je die wilt delen is dus jouw keuze. Dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen. Je gaat toch ook je bankpas niet uitlenen in de veronderstelling dat men deze toch niet kan gebruiken zonder pincode, waarbij je eist dat je bankpas kan zien wie hem gebruikt? :)

Maar even voor de goede orde: beweer je nu dat als je bijv. bij Gmail aanmeldt, je ook aanmeldcombinaties voor andere websites ziet i.p.v. alleen die voor Gmail? In dat geval is er iets anders aan de hand en zou je alleen dat in orde moeten maken.

Overigens werd hierboven nog verwezen naar diverse add-ons op dat vlak. Snel zoeken naar 'firefox unload master password' brengt me naar de add-on Master Password+, waarmee je o.a. time-outs kunt instellen en andere dingen kunt doen, zodat de boel weer automatisch 'op slot' zou gaan. Misschien is dat wat voor je?

/Edit: via deze pagina ondervonden dat vermijden van het 'automatisch focussen' van de cursor in het invoerveld mogelijk is. De eerste methode die daar wordt genoemd (toevoegen van een voorkeursinstelling in about:config) werkt hier niet, maar installeren van Greasemonkey met het script Unfocuser wel. Dat is dus ook een optie, als het uitsluitend om het niet verschijnen van de gebruikersnamen en daarmee herstellen van het oude gedrag gaat.

Natuurlijk kunnen anderen Firefox in Veilige modus / met uitgeschakelde add-ons starten of een add-on uitschakelen, en mogelijk zijn er betere methoden om via bijv. een voor anderen moeilijk bereikbaar css-bestand hetzelfde te bereiken. Maar al met al denk ik dat je nu genoeg info hebt om je 'probleem' te omzeilen. ;)
Plaats reactie