paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Bericht door toshibake »

Hallo, ik heb al problemen gehad met paswoordmanagers Roboform en Norton Identify bij invullen zoekvelden in Firefox. Ik zou nu de wachtwoordbeheerder in Firefox zelf willen gebruiken. Ik had de instelling altijd prive navigatie aanstaan. Dit zal dus vermoedelijk niet meer kunnen. Wat zijn dan de beste instellingen in verband met privacy en veiligheid om die paswoordmanager toch te laten werken met hoofdwachtwoord uiteraard ? Of weet er nog iemand een andere optie ? Veilige addon ? :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Bericht door nirwana »

Toshibake,

Hoezeer ik het gebruik van Firefox ook aanraadt, dat geldt niet voor de wachtwoord beheerder in Firefox (of in welke andere browser dan ook). De wachtwoorden die in de browser worden opgeslagen zijn namelijk ook weer uit te lezen.

Zelf gebruik ik Lastpass als wachtwoordbeheerder. Daarmee sla je jouw wachtwoorden op de servers van Lastpass op. Als die worden gehakt dan liggen alsnog al jouw wachtwoorden op straat (maar dan wel goed versleuteld).

Houd je liever de wachtwoorden op jouw eigen computer dan raad ik Keepass aan. Keepass is opensource en heeft ook handige plugins (bijvoorbeeld voor versleuteld opslaan van de database bij Dropbox, of een andere storage provider, zodat je de wachtwoorden ook op een andere computer kunt gebruiken).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Bericht door toshibake »

Ok, zal dan Lastpass uitproberen. Euh, wel een opmerking in verband met Uw website. Firefox geeft aan dat je niet veilig je gebruikersnaam en wachtwoord kunt invullen op deze website :?:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Bericht door nirwana »

toshibake schreef:Ok, zal dan Lastpass uitproberen. Euh, wel een opmerking in verband met Uw website. Firefox geeft aan dat je niet veilig je gebruikersnaam en wachtwoord kunt invullen op deze website :?:
Dat klopt. We zouden daarvoor een SSL-certificaat moeten toevoegen. Ik denk dat ik daarvoor maar eens mijn licht moet gaan opsteken bij onze hosting-provider om re zien wat de mogelijkheden zijn.

Uiteraard kan ik aan ons hosting-account een SSL-certificaat toevoegen, maar daar zijn dan doorgaans ook maandelijkse kosten verbonden.

MozBrowser is een privé initiatief, waarvoor ik jaarlijks de kosten van de domeinnaam-registratie betaal. De hosting wordt al sinds de oprichting volledig gesponsord door NetGround, Inmiddels overgenomen door Interned Services, onderdeel van KPN.

MozBrowser werkt daarmee vrijwel kosten-neutraal en dat wil ik graag zo houden. Daarom sta ik niet te springen om extra kosten voor zo'n certificaat.

Er is namelijk niet echt veel veranderd in de online wereld. Het inloggen bij MozBrowser werkt al jaren op dezelfde manier, maar opeens besluiten de toonaangevende browsers (Firefox voorop) dat dat niet meer veilig genoeg is. En dus zou elke site waar ingelogd kan worden maar via HTTPS moeten gaan werken.

Ik begrijp uiteraard dat dat veiliger is, maar we zijn nu eenmaal geen webshop die bijvoorbeeld om betalingsgegevens (Ideal / creditcard) vraagt. Dus bij ons valt het risico wel mee.

Maar de browsermakers hebben wel gelijk dat ook bij ons gebruikersnaam en wachtwoord onversleuteld naar de server worden verstuurd. Dus zou iemand die gegevens kunnen onderscheppen, dan kan diegene daaruit vast gebruikersnaam en wachtwoord lezen (en zich vervolgens hier op het forum als dat account voordoen). Of misschien gebruik dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord ook nog bij andere websites waardoor de kwaadwillende persoon ook daar met dezelfde gegevens kan inloggen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Bericht door toshibake »

Tja, ik begrijp het. Misschien kunnen wij als gebruikers op vrijwillige basis een jaarlijkse donatie doen van 10 euro of zo ? Andere hulpforums hebben ook deze optie hoor. Last Pass lijkt goed te werken. Dus dat probleem is dan weer opgelost. Waarvoor oprechte dank :fflol:
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Bericht door corvl »

Je hoeft alleen Privénavigatie uit te schakelen als je een nieuw wachtwoord wilt opslaan.
Het is nog steeds mogelijk om opgeslagen wachtwoorden in Privénavigatie modus te gebruiken.
Zie ook:
https://addons.mozilla.org/firefox/addon/private-tab/
Private Browsing-modus tabs krijgen een onderbroken onderstreping.
Je kunt privénavigatiemodus aan / uit schakelen via de klik met de rechtermuisknop context menu van een tab.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: paswoordmanager van Firefox zelf gebruiken

Bericht door toshibake »

Ah, ok, dat wist ik nog niet. Hartelijk dank voor de info.
Plaats reactie