Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
pruts
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 juni 2017, 7:36
    Windows 10 Firefox

Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Bericht door pruts »

Hellokes, ik heb een zeer vervelend probleem met de werking van Firefox.

Ik werk met Windows 10 Home, 64-bit, Versie 1607 (build 14393.1198), geheugen 8.112 MBytes, Firefox 53.0.3 (64-bits).

Als ik volgende site www.seniorennet.be wil bezoeken, dan opent deze on top van de pagina, waarna, zonder maar iets te doen, hij naar de bottom van de pagina springt.

Met scrollen kan ik dan wel terug on top geraken om daar een of andere keuze te doen.

Bij het openen van de gekozen pagina hernieuwt zich wat ik hierboven beschreven heb.

Ik dacht eerst dat we moedwillig naar de bottom gestuurd werden omdat daar reclame boodschappen staan, maar andere gebruikers van Seniorennet melden geen probleem, en ook als ik met Edge naar die site ga, heb ik geen probleem.

Ik heb reeds mijn Firefox laten opfrissen echter zonder een positief resultaat.

Wat zou ik kunnen doen om van deze vervelende werking verlost te geraken.

Groetjes en bedankt op voorhand voor nuttige en andere informatie
Danny
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Bericht door Torzan »

Stap 1 bij problemen: de Veilige modus van Firefox starten om uit te sluiten dat het niet aan een add-on ligt. Heb je dat al geprobeerd?
pruts
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 juni 2017, 7:36
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Bericht door pruts »

Hey Torzan, bedankt voor dit antwoord als poging tot een oplossing te komen, maar helaas, ik heb die eerste stap gevolgt, en Firefox in veilige modus opgestart.
Mijn gemeld probleem bleef bestaan.
Ter info, ook een opfrissen bracht geen verbetering.
Groetjes
Danny
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Bericht door Torzan »

Dingen die je kunt proberen, in deze volgorde:

- Op F7 drukken om Cursornavigatie uit te zetten; als je dan een vraag ziet of je dit wilt inschakelen: op Esc drukken of Nee kiezen
- De muis even losnemen en kijken of hetzelfde gebeurt
- Een grondige malwarescan uitvoeren, als het kan met meerdere programma's
- Firefox de-installeren en opnieuw installeren
pruts
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 juni 2017, 7:36
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Bericht door pruts »

Hey Torzan, bedankt voor deze tips, maar behalve die laatste tip, die ik nog geprobeerd heb, is er geen verbetering.

Wat ik wel tijdens mijn zoektocht naar een oplossing heb kunnen vinden, is dat het probleem dat ik nu heb met de werking van FF, reeds meerdere jaren bestaat, ik vind daar reeds meldingen van ten tijde van de Windows 7

En neem me a.u.b. niet kwalijk, maar ik ben maar een domme gebruiker van FF, en als er figuurlijk gesproken iets is dat dit probleem kan triggeren, dan zal dit triggeren ook in een nieuwe installatie nog steeds kunnen gebeuren, of zie ik dit verkeerd?

Maar ik denk dat ik bij een nieuwe installatie dan ook al mijn favorieten, bladwijzers enzomeer kwijt ben, en kan ik evengoed een andere browser kiezen als ik toch alles opnieuw moet beginnen.

Groetjes

Danny
pruts
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 juni 2017, 7:36
    Windows 10 Mozilla

Re: Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Bericht door pruts »

Sorry mensen, ik heb de knoop doorgehakt en afstand genomen van Firefox, ik gebruik nu Internet Explorer 11 en heb nu geen last meer van dat verspringen.

Bedankt, en sorry voor de last.

Groetjes

Danny
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent on top van pagina maar springt naar bottom

Bericht door Torzan »

Zoals je wilt, maar naar mijn idee erg onverstandig, zeker vanwege IE (of mogelijk Edge, aangezien het om Windows 10 gaat).
pruts schreef: En neem me a.u.b. niet kwalijk, maar ik ben maar een domme gebruiker van FF, en als er figuurlijk gesproken iets is dat dit probleem kan triggeren, dan zal dit triggeren ook in een nieuwe installatie nog steeds kunnen gebeuren, of zie ik dit verkeerd?
Ik raad zelden aan FF opnieuw te installeren, omdat dat inderdaad zelden een oplossing geeft. In dit geval heb ik gelezen dat het voor jouw probleem wel zo kan zijn en geef de tip dus niet voor niets (dat doe ik sowieso nooit op de gok), vandaar dat het wel zo fijn zou zijn om het te proberen, anders kunnen we je ook niet helpen (omdat bepaalde oorzaken en oplossingen dan niet zijn uit te sluiten). Dat geldt ook voor losnemen van de muis en misschien meer nog het uitvoeren van meerdere malwarescans. M.a.w maak liever geen eigen keuze in het uitvoeren van tips of suggesties die hier worden gegeven.
Maar ik denk dat ik bij een nieuwe installatie dan ook al mijn favorieten, bladwijzers enzomeer kwijt ben, en kan ik evengoed een andere browser kiezen als ik toch alles opnieuw moet beginnen.
Het fijne van Firefox is dat je gegevens bij het verwijderen ervan standaard gewoon bewaard blijven, tenzij je die expliciet verwijdert middels de profielbeheerder, en deze dus nog steeds bestaan na een herinstallatie. Problemen in profielen (= de betreffende gebruikersbestanden) daarentegen zullen dan ook nog steeds aanwezig zijn, vandaar dat opfrissen of (beter) het maken van een nieuw profiel in dat geval een oplossing kan zijn. Ik doe dat laatste soms ook en heb juist met opzet meerdere profielen voor dat doel, en het kost maar 20 seconden.

Verder hoef je helemaal geen keuze te maken voor browser A of B; je kunt er meerdere gebruiken en geïnstalleerd laten, wat wel zo fijn is aangezien je kunt verwachten dat er met de andere straks ook een website is die problemen geeft. Ik heb overigens IE nog nooit probleemloos in welke versie van Windows dan ook zien werken.

Verder is het belangrijk om aan te geven wat er precies gebeurt; zo is het belangrijk om te weten waar je cursor naartoe gaat, m.a.w. de pagina springt niet zonder reden naar beneden, maar waarschijnlijk gaat deze bewust naar een bepaald(e) veld of sectie. Die info helpt dan weer bij het vaststellen van het probleem. Ook de Ontwikkelaarshulpmiddelen (Browserconsole) in Firefox kunnen een oorzaak van het probleem aangeven, maar ik neem aan dat je dat lastig vindt.
Ten slotte vond ik weinig tot geen dito gevallen van het probleem bij Windows 7, maar eerder bij Firefox vóór versie 12 of Windows XP en soms Windows 10, wat de laatste tijd wel vaker voor problemen met Firefox zorgt, met name na updates daarvan. Alsof dit expres gebeurt; wat dat betreft zou het doel van de maker zijn bereikt als je definitief naar IE zou overstappen.
En dan is er ook nog zoiets als scripts in een router of andere externe software op de pc die voor advertentieblokkering kunnen zorgen, wat ook gevolgen kan hebben voor het gedrag in Firefox. Het zal misschien gek klinken, maar als ik een probleem als het jouwe zou ervaren, dan is dat voor mij een teken dat er iets niet in orde is met het systeem (malware?) en later ook voor andere problemen kan zorgen dan alleen in Firefox. Misschien begrijp je nu waarom het gebruik van een andere browser die het probleem niet lijkt te hebben zeker niet de meest verstandige keuze is.

Je zou dus het volgende kunnen doen:

- Een malwarescan uitvoeren,
- Firefox verwijderen en opnieuw installeren, en als dat niet helpt,
- Een nieuw profiel aanmaken, zoals ook her en der in diverse supportartikelen wordt genoemd.
Je komt dan o.a. hier terecht; in plaats van dat alles te lezen, hoef je eigenlijk alleen maar (al dan niet tijdelijk) -p (achter de aanhalingstekens) aan de bestaande snelkoppeling van Firefox toe te voegen, of die bestaande snelkoppeling te kopiëren en dat daarin te doen, zoals hier is te zien. Als je probleem in een nieuw profiel wegblijft, dien je alleen nog de bestaande bestanden uit het oude profiel te kopiëren om die gegevens terug te zetten, zoals daar onderaan beschreven.
Overigens kun je tegenwoordig ook heel makkelijk een nieuw profiel aanmaken vanuit (het adres) about:profiles, dat je ook kunt vinden via Help > Probleemoplossingsinformatie, net boven Crashrapporten. Als je dat via de knop 'Een nieuw profiel aanmaken' hebt gedaan, dien je FF wel opnieuw te starten (waardoor je als het goed is al een profielkeuze te zien krijgt), want vanuit dat overzicht werkt de knop 'Profiel starten in nieuwe browser' nog niet, althans in releaseversies.

Als je hier geen zin in hebt, ook goed. Maar onthoud wel dat je zoals gezegd meer problemen kunt verwachten, en ook dat je er anderen ook mee kunt helpen, da's eigenlijk ook de geest en een groot voordeel van Mozilla-producten.

(Wat mij betreft is in dat geval de keuze aan een moderator om dit topic geheel te verwijderen, want er staan al genoeg onbeantwoorde topics in dit forum die alleen maar tot ergernis in zoekresultaten voor anderen leiden.)
Plaats reactie