Ongewenste cookies

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

Vorige week viel mij weer eens op dat binnen enkele minuten na de start van Firefox de heren van Facebook en Bing al weer hun cookies hebben weten te plaatsen. Ik gebruikte toen al de Privacy Badger en Ghostery. (Niet gelijktijdig overigens).

Ik las dat je cookies kunt blokkeren via Instellingen/Privacy/Uitzonderingen, maar ik krijg de indruk dat je daar alleen het gedrag van de aangegeven websites zèlf kunt beïnvloeden. Als je op Facebook of Bing zit, dus.

Nu heb ik inmiddels de derde partij cookies geblokkeerd en nog steeds komen de cookies van Facebook en Bing binnen enkele minuten op/in mijn computer.

Is er een manier om Facebook en Bing definitief de toegang te ontzeggen? Deze twee ergeren mij het meest.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Pettic »

Via de instellingen> opties> privacy kun je bij Geschiedenis uitzonderingen toevoegen bij het accepteren van cookies.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

Pettic schreef:Via de instellingen> opties> privacy kun je bij Geschiedenis uitzonderingen toevoegen bij het accepteren van cookies.
Hallo Pettic,

Dit is precies wat ik al gedaan had, maar dit helpt dus absoluut niet.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door adri »

Misschien heb je iets aan de info op deze pagina?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

adri schreef:Misschien heb je iets aan de info op deze pagina?
Hallo adri,

Ook dit is precies wat ik al gedaan had en ook dit helpt dus absoluut niet.

Je zou denken dat Facebook een "derde partij cookie" is, want ik heb totaal niets met Facebook te maken.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Torzan »

Je moest eens weten hoeveel websites aan Facebook of andere rommel zijn gelinkt en daarmee voor cookies zorgen. Dat neemt niet weg dat het erop lijkt dat de bovenstaande tips zouden moeten helpen; ik weet even niet of er sprake is van een bug, of dat het plaatsen ervan in sommige omstandigheden onvermijdelijk is. Maar als je wilt zien waar ze vandaan komen, kun je iets als uMatrix installeren om ze te zien, maar ook te blokkeren.

Hou er rekening mee dat het plaatsen/ontvangen van cookies in/door een browser volgens info van de maker van uMatrix op zich geen probleem is en zelfs voordelen biedt - veel webpagina's werken dan immers gewoon niet goed - maar het verlaten/terugsturen ervan wel (quote: "Matrix voorkomt niet dat geblackliste cookies door uw browser worden ontvangen. Het verwijderen ervan uit uw browser wordt echter wel voorkomen, wat het belangrijkste is."). Je zou de add-on dus kunnen installeren voor onderzoek, en als je meent een bug in Firefox te vinden, die kunnen melden. Wellicht dat er ook andere add-ons zijn die zelfs het ontvangen ervan kunnen blokkeren, maar daar heb ik niet naar gezocht. Hier vind je nog een lijst van mogelijk interessante instellingen m.b.t privacy en beveiliging waarmee je zou kunnen experimenteren.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

Opvallend dat het overzicht van de Firefox privacy instellingen afkomstig is van Ghacks/Martin Brinkmann. Ik ontvang elke dag een nieuwsbrief van Ghacks, nadat ik laatst via deze webstek een netelig probleem kon oplossen.

De addon uMatrix heb ik zojuist geïnstalleerd. Ik dacht zelf ook dat deze Facebook- en Bing-achtige cookies waarschijnlijk zouden berusten op deals tussen websites onderling en het lijkt mij dan ook bijzonder interessant om te kunnen achterhalen om welke websites het gaat. De zin: "Het verwijderen ervan uit uw browser wordt echter wel voorkomen, wat het belangrijkste is", is dat niet een vergissing? Ik zou deze cookies juist wèl willen verwijderen uit de browser. Maar, misschien begrijp ik dit verkeerd.

Even afwachten of deze addon enige opheldering gaat verschaffen, maar vooralsnog bedankt voor de tips!

Een ander irritant cookie is overigens ‘whos.amung.us’.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Torzan »

Graag gedaan, hoop dat het helpt. Verder goed gezien; dat verwijderen lijkt een vertaalfoutje in de add-on zelf te zijn; de Engelse tekst zegt immers "However they are prevented from leaving your browser", dus het gaat om het verlaten/terugsturen van dergelijke cookies. Op de website van AMO is de tekst wel juist.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

Wat meteen al opvalt: als uMatrix is ingeschakeld geeft Yahoo! Mail alleen een wit vlak, zonder inhoud. Het is dus een addon die het leven niet per se gemakkelijker maakt. Maar hij geeft wel goede informatie, denk ik.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Torzan »

Dat komt doordat hij standaard in de modus Alles blokkeren staat, volgens de voorkeur van de maker ;) - zie de info in de add-onbeheerder of op de AMO-website en hier, alle onderaan. Daarmee worden dus bv. ook alle scripts en content van cdn.*.* geblokkeerd, waardoor zelfs de AMO-website niet meer goed werkt. Via de cel 'alle' linksboven kun je dat omschakelen, maar wel per website en tevens sessie en dus niet globaal of in de instellingen ervan, zo lijkt het, of ik zie iets over het hoofd. Misschien kun je m.b.v. deze thread op Reddit een handmatige regel instellen die daar voorrang op heeft, zodat je min of meer alleen een monitorfunctie verkrijgt, maar mogelijk wel dingen per website/domein kunt blokkeren. Zie deze pagina voor meer info over de regelsyntaxis.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

Waarschijnlijk zal dit gaan uitlopen op een acceptatie van weer een stukje computerwerkelijkheid waar het overgrote deel van de mensheid blijkbaar kritiekloos mee akkoord gaat. Facebook is eenvoudigweg nu al niet meer te omzeilen. Het is nog maar het begin. Ik las vandaag dat Microsoft sinds Windows 10 heeft ingezet op "volgen" omdat aan Windows weinig meer te verdienen valt. Eigenlijk had ik dit zelf ook al ooit gedacht.

En verdienen zullen zij, natuurlijk.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

De weg via uMatrix is voor mij toch te onbegaanbaar. Wel leuk dat zoiets bestaat.

Daarom even een praktische vraag:

Cookies verwijder ik altijd via CCleaner. Omdat daar "te behouden cookies" in staan.

Als ik alle cookies verwijder, staat bijvoorbeeld het weer niet meer ingesteld op mijn woonplaats, enzovoort. Lastig is dan wel dat Firefox eerst moet worden afgesloten.

In Firefox zelf kun je cookies verwijderen via Control+Shift+Delete, maar dan verwijder je alle cookies. Is een selectieve verwijdering ook mogelijk binnen Firefox, anders gevraagd: is selectieve verwijdering alleen mogelijk via CCleaner?

Naschrift: In CCleaner zie ik bij de cookies Bing.com. Als ik in Firefox kijk bij 'Privacy/Cookies tonen', zit deze Bing er niet bij. Hoe kan dat nu weer?
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Torzan »

Ik begrijp het; het is ook meer voor gevorderde gebruikers, zoals de maker schrijft. Heb je wel een indicatie gekregen van welke websites de betreffende cookies hebben ingesteld? Dat was immers ook een doel, of misschien zelf het enige.

Het nut van cookies is minder erg dan gedacht; een hoop mensen lijken er nogal 'paranoia' over te doen. 'O jee, een cookie, ik word gevolgd en/of bespioneerd', is dan de gedachte. Je geeft zelf al aan dat bepaalde zaken op websites niet worden onthouden, en dat je dat lastig vindt. Wel, de enige manier (tot nu toe) voor websites om dat voor je te regelen, zijn cookies, en de meeste zijn gewoon onschuldig. Daarbij kun je ze wel telkens verwijderen, maar ze worden toch weer opnieuw geplaatst; weliswaar kan een website die dat wil je dan niet meer individueel herkennen als vorige/terugkerende bezoeker (hoewel dat volgens mij misschien nog wel zou kunnen op basis van een unieke ID van de browser en/of combinatie met bv. het IP-adres ermee), maar daar heb je zelf niet zoveel aan. Het verwijderen van cookies heeft dus minder zin dan je denkt, en dit door CCleaner laten doen (of zelfs het verwijderen van andere bestanden erdoor) wordt sterk afgeraden; afgelopen week nog was er in CCleaner nog een bug aanwezig die Thunderbird-profielen onbruikbaar maakte. Het is echt een algemeen advies om in CCleaner een uitzondering te maken voor Mozilla-programma’s, en (ik weet ze zo niet te noemen, maar) er zijn meer programma’s die eronder lijden. En dat alles omdat sommige gebruikers 'geen cookies lusten'.

Individuele cookies per website kun je in Firefox ook blokkeren of juist toestaan; als je via de rechtermuisknop op Pagina-info bekijken klikt en dan op het tabblad Toestemmingen, kun je ze daarin het gedrag beheren op basis van uitzonderingen per website/domein, en via het tabblad Beveiliging ernaast kun je ze zien en verwijderen. De knop Help in dat dialoogvenster brengt je op het bijbehorende supportartikel. Ook is er natuurlijk de modus Privénavigatie die min of meer ook dient om bepaalde gegevens in een sessie (!) niet te laten behouden. Als je je dus echt zo bezorgd maakt over cookies, zou je die modus altijd kunnen gebruiken via de instellingen, maar ook dat werkt op basis van wel of niet behouden en niet zozeer op accepteren van de ontvangst ervan, wat de modus standaard ook in veel gevallen onwerkbaar zou maken. Dat je Firefox eerst moet afsluiten is op zich logisch, maar mogelijk is er een add-on die regelmatig de benodigde handmatige handelingen uitvoert en dat dus tussentijds/daarvoor voor je doet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit nodig is en er een dergelijke functie bestaat.

Nogmaals, het (niet) terugsturen van cookies is interessanter dan het opslaan ervan in de browser, en ze zijn niet zo gevaarlijk als je denkt. Ik zou het interessanter vinden om te kijken of er iets aan het standaardgedrag van Firefox omtrent cookies scheelt en er dus sprake zou zijn van een bug; de makers van Firefox geven behoorlijk om privacy, dus dat zou wel snor moeten zitten. Pogingen om daar extra truukjes mee uit te halen zorgen zoals je merkt vaak voor problemen. Hou er ook rekening mee dat add-ons ook cookies kunnen gebruiken. Om die reden kun je ze wellicht niet terugvinden in de instellingen of cookiegeschiedenis van Firefox zelf, maar wel in een map voor een add-on, en CCleaner zou je moeten vertellen waar de cookies precies zijn aangetroffen. Met uMatrix of op andere manieren binnen Firefox kun je waarschijnlijk wel achterhalen waardoor ze worden geplaatst, maar ik vind het de moeite niet waard om me er druk over te maken of hier tijd aan te besteden.

Alleen met de wetenschap dat er nog een optie voor het tegengaan van bepaalde opslag in Firefox zit (Websitegegevens) die soms niet lijkt te werken maar dat wel doet, zij het alleen voor bestanden boven een bepaalde grootte (ongedocumenteerd), vraag ik me af of a) er wat betreft cookies ook zo'n grapje aanwezig is, en b) of de genoemde cookies daar misschien iets mee te maken hebben, maar ik denk het niet. Misschien dat je je laatste vraag daarom nog op het supportforum van Mozilla kunt stellen. Ik ben bang dat je daar ook weinig extra informatie krijgt, maar je kunt het proberen. Deze pagina op mozillaZine geeft nog wat info over de bijbehorende bestanden.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Ongewenste cookies

Bericht door Leono »

uMatrix geeft alleen informatie over de pagina waar je op zit en ik ben er dus niet aan toe gekomen om Facebook of Bing te ontdekken. Omdat mijn e-mail frekwent open en dicht gaat, was deze addon echt ondoenlijk voor mij.

Paranoia over cookies heb ik totaal niet! Ik gebruik zelfs de addon „I don’t care about cookies“.

Waar het mij om gaat is antipathie tegen bepaalde internetgiganten zoals Facebook en Microsoft. En ook wel Google, maar die hebben ook nog positieve kanten.

Met name Facebook vind ik zo’n walgelijk fenomeen (ook omdat alles en iedereen om mij heen ermee bezig lijkt te zijn), dat ik gewoon niets van Facebook op mijn computer wil. Ik vind dus alle cookies oké, behalve Facebook en Bing, en enkele andere kleinere boosdoeners. En "tracking cookies" hoef ik natuurlijk ook niet.

Over CCleaner ben ik zeer te spreken: handig en nooit problemen mee.

„Pagina-info bekijken“ zal ik eens gaan doen.
Geduldig bladeraar
Plaats reactie