het Bladwijzersmenu is onbereikbaar als cursor in tekstveld is

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Bennos
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 juni 2017, 20:38
    Ubuntu Firefox

het Bladwijzersmenu is onbereikbaar als cursor in tekstveld is

Bericht door Bennos »

Normaliter, als je gewoon aan het browsen bent, kun je met Alt+A het menu "Bladwijzers" oproepen. Maar wanneer de cursor op dat moment in een tekstveld staat, of in de locatiebalk of in de zoekbalk, dan werkt die toetsaanslag niet. Typ bijvoorbeeld Alt+D gevolgd door Alt+A, of Ctrl+K en dan Alt+A, of Ctrl+T en dan Alt+A -- er gebeurt niks, het Bladwijzersmenu verschijnt niet.

Als je eerst een paar letters typt (in locatiebalk of zoekbalk of tekstveld) en dan Ctrl+A aanslaat, dan worden alle getypte tekens geselecteerd. Blijkbaar doet Alt+A in tekstvelden hetzelfde als Ctrl+A. In de Engelse versie doet Alt+A dit ook, op alle genoemde plaatsen. Kortom, de letter A lijkt me niet bruikbaar als sneltoets voor een menu.

Uit het woord "Bladwijzers" worden de B, de L en de W al gebruikt voor andere menu's, de D voor de locatiebalk, de I en de J zijn ongeschikt (want slecht onderstreepbaar), en de E en de S worden in de Engese versie gebruikt voor het Edit- en History-menu. Blijft over de Z.

Onno? Wat denk je ervan?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: het Bladwijzersmenu is onbereikbaar als cursor in tekstveld is

Bericht door Torzan »

De genoemde toets geeft geen problemen onder Windows en is al jaren een a, en de Engelse versie daarin heeft het genoemde probleem ook niet. Gebruik je misschien een add-on die bepaalde toetsen gebruikt of ervoor zorgt dat het verschil in toetsencombinaties (Ctrl en Alt) niet meer duidelijk is? Dit kun je uiteraard vaststellen via de Veilige modus, tenzij het een systeembrede toevoeging of aanpassing is, en die kans is in Linux aanwezig; wellicht iets als Emacs en zijn 'keybindings' of iets anders onder Gnome, als je dat gebruikt? Of: kun je exact aangeven wat er in jouw Firefox nog meer de a gebruikt en dus conflicteert? Deze informatie lijkt me veel nuttiger, voordat je andere en soms systeemonafhankelijke sneltoetsen gaat voorstellen. Zie o.a. ook dit supportartikel voor sneltoetsen en zelfs een opmerking over Emacs en een verwijzing naar een add-on, voordat je misschien zelf met taalbestanden gaat rommelen.

Aangezien je vorige week ook al iets schreef over bepaalde toetsen in Thunderbird die zouden afwijken t.o.v. Windows: gebruik je verder een distributieversie van Ubuntu of een normale Linux-build van Mozilla zelf? En wat bedoelde je daarin met de opmerking dat V voor voorkeuren vrijwel standaard is, m.a.w. waarin / waar baseer je dat op?

Engelse access keys (met Alt) hebben trouwens weinig tot niets te maken met de Nederlandse en kunnen dus afwijken om de eenvoudige reden dat sommige letters ontbreken of er andere aanwezig zijn, en sneltoetsen (met Ctrl) zijn in de regel identiek.
Bennos
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 juni 2017, 20:38
    Ubuntu Firefox

Re: het Bladwijzersmenu is onbereikbaar als cursor in tekstveld is

Bericht door Bennos »

Ik gebruik geen add-on die de toetsbindingen verandert -- in "safe mode" doet Alt+A nog steeds hetzelfde als Ctrl+A. Dit gebeurt zowel in Firefox als in Thunderbird, maar in geen enkel ander programma, het is dus ook geen systeembrede instelling of aanpassing. Dit is op Xubuntu 17.04, maar het is al jaren zo, en dat is de reden dat ik m'n systeem jarenlang gelokaliseerd heb gehad in het Esperanto waar dit probleem niet speelt. Na wat googelen vond ik dit: "Linux has typically utilized the command Alt-A for selecting all of the text inside of a text box" (http://www.testingeducation.org/k04/exa ... nc03s.html). En daar ligt me vaag iets van bij.

(Ik heb niks geschreven over toetsen in Thunderbird die zouden afwijken ten opzichte van Windows, ik heb het enkel gehad over menu-items die dezelfde toegangstoets hebben zodat je meerdere keren moet drukken en Enter moet gebruiken voordat er actie wordt ondernomen.)

Na nog meer googelen vond ik: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=279163 en https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=239040. Alt+A selecteert alle tekst al minstens dertien jaar, op Unix. Alleen schijnt het dat vroeger een menu voorrang had op "selecteer alles", in elk geval in de Duitse versie.

Uiteindelijk kwam ik hier terecht: https://dxr.mozilla.org/mozilla-central ... ndings.xml, waarin staat: <handler event="keypress" key="a" modifiers="alt" command="cmd_selectAll"/>. Geen enkel ander commando heeft "alt" als modifier. Vreemd.

Als iemand weet waar ik dat platformHTMLBindings.xml bestand op mijn systeem kan vinden, zodat ik die regels eruit kan gooien, dan hoor ik dat graag.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: het Bladwijzersmenu is onbereikbaar als cursor in tekstveld is

Bericht door Torzan »

Het lijkt wel degelijk systeembreed te zijn, d.w.z. in elk geval iets wat zich misschien specifiek in jouw distro voordoet en niet in andere, anders zouden alle Linux-gebruikers er last van hebben en dat is v.z.i.w. niet het geval. Je meldde ook niet of je de distroversie gebruikt of de normale, maar dat terzijde. Het kan dus Emacs zijn en dat heeft er alle schijn van; volgens de supportwebsite hebben die toetsen immers voorrang en zou je misschien iets met de genoemde add-on kunnen doen, maar ik heb er geen ervaring mee en betwijfel of deze ook werkt voor de bovenste menu-items.

(Met de afwijking t.o.v Windows doelde ik op afwijkingen die je misschien niet eens kent. Kun je de vraag over V nog wel beantwoorden?)

Of je emacs-stijl gewoon kunt uitschakelen, weet ik niet, maar dat zou ik als eerste proberen. Kort gezegd lijkt de alt-modifier in het genoemde XML-bestand er juist te zijn om rekening met de emacs-stijl te houden, wat echter slecht of zelfs helemaal niet is gedocumenteerd, maar daarom niet zo vreemd is. Behalve de bugs die je noemde zijn er immers andere talen die er tegenaan lopen, zoals in bug 1308726. Het ergste is daarom dat het in alle talen en dus ook Engels zo is, dus als bv. de Engelse versie besluit om 'Add-ons' of 'Firefox Account' in de menubalk te plaatsen en hiervoor een A kiest, komt men er wederom achter dat dit in sommige gevallen een issue kan zijn.

Aangezien je zelf redelijk je weg lijkt te kunnen vinden, adviseer ik dit te melden als een bug met als doel Alt-A als combinatie voor Alles selecteren onder Linux te verwijderen, dat is meen ik ook met ctrl-K gebeurd. Geen bug voor de NL-vertaling dus, maar onder Firefox - Keyboard navigation. Aanpassen van de key in de NL-versie lijkt ook niet zinvol, o.a. omdat het een workaround zou zijn, deze er al jaren in zit, niemand er ooit over heeft geklaagd, de string tussen Windows en Linux wordt gedeeld, er (des te meer) sprake is van gewenning, en het algemene probleem op meerdere plaatsen dan alleen hier kan voorkomen.

Je kunt het XML-bestand vinden in het bestand omni.ja in de hoofdmap van je profielmap (niet dat in de submap browser) en aanpassen, al zal dat wel bij elke update moeten gebeuren. Het mozillaZine-artikel is waarschijnlijk duidelijk genoeg, maar meldt ook dat het alleen in Windows en OSX werkt en de bovenste methodes beter zijn. Ik zou trouwens niet de hele regel verwijderen maar de modifier omzetten naar accel, maar dat mag je zelf bepalen. Laat wel graag even weten hoe het gedrag precies wordt, dus of Ctrl-A nog overal goed werkt, en alt-A niks meer doet in zoekvelden, voordat je eventueel een bug meldt.
Bennos
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 juni 2017, 20:38
    Ubuntu Firefox

Re: het Bladwijzersmenu is onbereikbaar (op Linux) als cursor in tekstveld is

Bericht door Bennos »

Nee, het is geen systeembrede instelling: in andere programma's doet Alt+A nooit "selecteer alles". Ook is het niet distrospecifiek, want ik heb het zonet in een live versie van Fedora 26 beta geprobeerd, en daar doet Alt+A in Firefox ook "selecteer alles". En dat is logisch, want op https://dxr.mozilla.org/mozilla-central ... ndings.xml heb je gezien dat het standaard in Firefox ingebakken zit. En dus hoefde ik ook niet te zeggen of ik de Firefox-versie van Xubuntu zelf gebruik (ja) of een andere.

Ik gebruik geen Emacs, en ook geen Emacs-stijl, en ik snap niet hoe Emacs de werking van Firefox zou kunnen beïnvloeden. Ik weet niet welke genoemde add-on je bedoelt, maar ik heb Keybinder geprobeerd, maar daar komt de hele Alt+A niet in voor. Of bedoel je misschien Conkeror? Maar die gebruik ik niet, want ik wil helemaal geen Emacs-stijl toetsbindingen. Ook snap ik niet wat Alt+A met Emacs te maken heeft: in Emacs springt Alt+A naar het begin van de zin (en Alt+E naar het einde van de zin), het selecteert niks.

Wat de V betreft: in Terminal, in Geany, in Rhythmbox, in Transmission, in al deze programma's bereik je de Voorkeuren door Alt+W gevolgd door V in te drukken. (Ik zie nu dat het in Thunar geen V is maar E -- maar over dat menu is schijnbaar weinig nagedacht want er komen twee botsende toegangstoetsen in voor: de V voor Verwijderen en Verplaatsen, en de A voor Alle bestanden en Aanpassen.)

Schijnbaar zijn er maar weinig mensen die de menu's via het toetsenbord gebruiken -- als het een behoorlijk aantal was dan zouden er meer foutrapportages als de door jou genoemde https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1308726 zijn, met tientallen boze commentaren. Maar het is er maar eentje.

Inderdaad, het veranderen van de toegangstoets in de Nederlandse vertaling is niet de goede oplossing.

Okee, ik heb /usr/lib/firefox/omni.ja ontzipt, in het bestand chrome/toolkit/content/global/platformHTMLBindings.xml "alt" gewijzigd in "accel", en het bestand herzipt. Nu kan ik met Alt+A altijd bij de het Bladwijzersmenu. En Ctrl+A werkt nog overal: zowel in een tekstveld als erbuiten, en ook in de locatiebalk en in het zoekveld. (Als ik de regels helemaal weghaal, dan werkt Ctrl+A nog wel in tekstvelden maar niet meer voor de volledige, normale tekst van een pagina.)

Ik zal binnenkort een bug bij Mozilla rapporteren met het verzoek die Alt+A te wijzigen naar Ctrl+A: van "alt" naar "accel".
Bennos
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 juni 2017, 20:38
    Ubuntu Firefox

Re: het Bladwijzersmenu is onbereikbaar als cursor in tekstveld is

Bericht door Bennos »

De foutrapportage is hier: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1376091. (Ik weet niet hoe ik de Component kan veranderen naar "Keyboard Navigation".)
Bennos
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 juni 2017, 20:38
    Ubuntu Firefox

Re: het Bladwijzersmenu is onbereikbaar als cursor in tekstveld is

Bericht door Bennos »

Nu snap ik pas wat er met "Emacs-stijl" bedoeld wordt. Het is niet Alt+A dat in Emacs-stijl is, maar Ctrl+A. In Emacs (en in allerlei andere commandoregelprogramma's: bash, joe, nano, ...) gaat Ctrl+A naar het begin van de regel en Ctrl+E naar het einde van de regel. Fervente commandoregelgebruikers wilden dat Ctrl+A ook in Firefox (in adresbalk en in tekstvelden) naar het begin van de regel bleef gaan, en om dan toch een manier te hebben om "Selecteer Alles" te doen werd daarvoor Alt+A gebruikt. Maar tegenwoordig (sinds een jaar of 13) selecteert Ctrl+A standaard alle tekst, ook in tekstvelden en in de adresbalk. Alleen door ergens Emacs-stijl te kiezen (ik heb geen idee waar) kun je Ctrl+A op die plekken naar het begin van de regel laten gaan. De Alt+A zou dus alleen als "Selecteer Alles" moeten werken wanneer Emacs-stijl geselecteerd is, maar zo is dat dus niet geregeld -- met de onbereikbaarheid van Bladwijzers (in het Nederlands) en Arkiv (in het Zweeds) in sommige contexten als gevolg.
Plaats reactie