Facebook in de geschiedenis

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Facebook in de geschiedenis

Bericht door Leono »

Zelden of nooit kijk ik naar "de geschiedenis", maar vandaag dus wel eens een keer.

Nadat ik mij uitvoerig heb ingespannen om Facebook cookies definitief van mijn laptop weg te houden (wat enigszins gelukt lijkt te zijn), zag ik nu dat mijn hele geschiedenis doordesemd is met Facebook, namelijk "staticxx.facebook.com/connect/enzovoort".

Dit vind ik echt te gek voor woorden, want ik heb totaal niets met Facebook te maken (ben zwaar allergisch). Dus, hoe kan het dan dat ik vandaag al 20 keer een bezoek heb gebracht aan een Facebook-onderdeel, zonder het te weten?

Hoe kom ik hier van af? (Blokkeren dus).
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door Torzan »

Het plaatsen van cookies is niet zozeer het probleem, wel het verlaten (terugsturen) ervan door een browser. Verder is de reden van het terugkeren in Firefox dat diverse websites van derden dat soort tracking-gegevens bijhouden, zoals je lokale nieuwssite of een andere waarop je met een Facebook-account kunt reageren, en wellicht die waarvan helemaal niets zichtbaar is wat betrekking op FB lijkt te hebben. Cookies daarvan kun je wel in Firefox blokkeren.

Je zou uBlock Origin kunnen installeren om bepaalde domeinen en daarmee hun cookies te kunnen blokkeren. Er is ook uMatrix van dezelfde maker, maar dat is wel van heel hoog niveau en maakt surfen en instellen van diverse zaken voor de gemiddelde gebruiker lastig. Zoals o.a. in deze vraag wordt gezegd, is het blokkeren van domeinen d.m.v. eigen regels genoeg. Deze pagina kan je helpen bij het instellen ervan.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

uBlock Origin gebruik ik al sinds lange tijd.

Over de cookies heb ik laatst al een vraag gesteld, en ik heb ze geblokkeerd bij 'Facebook Developers' (die tip kwam ik ergens tegen), maar het gaat mij nu om het probleem dat er blijkbaar Facebook pagina's bezocht worden terwijl ik daar helemaal geen weet van heb. Dat vind ik nog een graad erger dan cookies.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door nirwana »

Leono,

Heb je hier iets aan?
you could generally enable tracking protection like this: enter about:config into the firefox address bar (confirm the info message in case it shows up) & search for the preference named privacy.trackingprotection.enabled. double-click it and change its value to true
https://support.mozilla.org/nl/questions/1092046
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door corvl »

Wat is de huidige instelling voor cookies van derden?
Opties -> Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis -> Cookies

Als een website alleen werkt met cookies van derden dan is het meestal mogelijk om een uitzondering te maken voor bepaalde domeinen.
Je kunt ook cookies van derden sessie cookies maken via een preferentie op de about:config pagina.
network.cookie.thirdparty.sessionOnly = true
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door Torzan »

Leono,

Je hebt inderdaad laatst een dito vraag gesteld, en daar vond ik het uiteindelijk de moeite niet meer waard om me er druk over te maken of nog tijd aan te besteden. Je schreef daar ook dat je naar eigen zeggen "totaal geen paranoia over cookies had", maar dat waag ik te betwijfelen, want alles wijst erop dat dat wel zo is, mede door je opmerking over allergie. Ook schrijf je hier "dat er blijkbaar Facebook pagina's bezocht worden terwijl je daar helemaal geen weet van hebt", wat simpelweg niet waar is. Zoek daarvoor zelf maar even wat de genoemde server nou eigenlijk doet.

Hoewel ik het met je eens ben dat Facebook en Google 'more evil' zijn dan Microsoft in het kwadraat (hoewel de laatste er tegenwoordig ook wat van kan) en het daarmee op zich een nobel doel is om alles van je computer m.b.t. Facebook te willen blokkeren, ben ik bang dat dat een onhaalbare taak is en zelfs geen enkele zin heeft. Eenvoudig gezegd: wat weet Facebook nou van jou via een eventueel teruggestuurd cookie, behalve dat je de website al eens eerder hebt bezocht - of niet eens, als het om cookies van derden gaat - als je daar toch geen account hebt en er dus helemaal niet bekend bent? Met privacy heeft het dus niets te maken, hooguit het feit dat er een pc'tje ergens op het internet aangeeft dat deze vaker een website met een verwijzing naar FB zoals een Like-knop heeft bezocht. En als je cookies gewoon laat verwijderen na het afsluiten van de browser, is er ook niets aan de hand.

Ik raad je aan om je iets meer te verdiepen in wat cookies nou eigenlijk zijn en wat ze daadwerkelijk doen. En als je het dan per se wilt, zorg er dan voor dat je alles op een zo laag mogelijk niveau blokkeert. Dat wil zeggen, voor thuisgebruik kun je misschien domeinen blokkeren in je router/modem op basis van IP-nummer of domeinnaam, maar in feite blijf je toch altijd achter de feiten aan lopen als gevolg van nieuwe/veranderende domeinnamen of IP-adressen. Op computerniveau zou je kunnen denken aan een oplossing met een pac-script in de browser, waarbij het script alle bekende domeinen of delen ervan blokkeert, of liever gezegd, daar geen gegevens van ophaalt (!) - zoek daarvoor maar eens op 'bust banner' bij een willekeurige zoekmachine. In feite doen adblockers zoals uBlock en ABP dat ook, maar dan net even anders (zonder de ingebouwde pac-implementatie van browsers); je hebt die add-ons dan ook niet eens nodig, al is aanpassen ervan iets wat omslachtiger dan het activeren of bijwerken van filterlijsten met hetzelfde doel. Er zijn mensen die dat ook gebruiken om een beetje anonimiteit te verkrijgen door daarin een webproxy op te nemen, als de provider dat aanbiedt. In feite zou je zo'n script uitsluitend voor FB kunnen configureren, en je kunt die instelling ook voor je systeem gebruiken (in Internetopties), zodat meer programma’s daar gebruik van maken. Een add-on waar je ook nog iets aan kunt hebben, is Disconnect; je kunt dat in ieder geval zien waar de cookies vandaan komen, en daarmee de haalbaarheid en het nut van het blokkeren ervan beoordelen.

Tussen haakjes, als je niet van internetgiganten zoals Microsoft houdt, waarom dan wel Windows gebruiken? Alleen omdat het nog 7 is? ;)
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door Leono »

Hallo nirwana,

De instelling in ‘about:config’ waar je naar verwijst stond al op ‘True’.

Hallo corvl,

‘Cookies van derden’ stond al op ‘nooit’.

Hallo Torzan,

Ook nu weer bekruipt mij het gevoel dat wij elkaar niet begrijpen.

Windows 7 gebruik ik omdat dit mijn eerste computer is (laptop) en daar zat Windows 7 op. Ik heb er dus voor betaald. Als Windows 7 afloopt wil ik naar Linux.

Ik houd vol dat ik mij niet druk maak over cookies. Het gaat mij uitsluitend om Facebook (en ook een beetje om Bing).

Elke dag opnieuw word ik geconfronteerd met het fenomeen Facebook (een kwartier geleden nog in een interview met Beppie Kraft). Ik wil gewoon niets te maken hebben met Facebook, daar waar het mijn eigen domein betreft. (Ik heb overigens hetzelfde met koffie).

Wat betekent het dan volgens jou als ik toevallig eens mijn surfgeschiedenis bekijk en zie dat die vol staat met "staticxx.facebook.com/connect/enzovoort"? Of ik heb zojuist via de CCleaner de cookies verwijderd en 5 minuten later staat er alweer „facebook.com“?

Overigens gooi ik alleen cookies weg via de CCleaner omdat daar ‘te behouden cookies’ in staan. Als ik de cookies verwijder bij het afsluiten van Firefox worden ook de nuttige cookies verwijderd. (Misschien is dit ook wel weer in te stellen in Firefox, maar ik vind de CCleaner hiervoor een handig instrument).

‘Disconnect’ ken ik uit het verleden en zal ik nog eens opnieuw in werking stellen.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door Torzan »

Leono schreef: Wat betekent het dan volgens jou als ik toevallig eens mijn surfgeschiedenis bekijk en zie dat die vol staat met "staticxx.facebook.com/connect/enzovoort"? Of ik heb zojuist via de CCleaner de cookies verwijderd en 5 minuten later staat er alweer „facebook.com“?
Niets meer dan dat je een pagina hebt bezocht die op de een of andere manier een link legt met Facebook lijkt me, bijvoorbeeld door een Like- of reactieknop (zelfs nieuwssites vinden het nodig om mensen via de FB-plug-in te kunnen laten reageren) of advertentiedienst die misschien niet eens opvalt, en dat zijn er helaas nog al wat tegenwoordig. Je kunt verwijderen tot je een ons weegt, maar die zou je dus moeten blokkeren, en zolang je ze niet terugstuurt omdat je toch niet bij Facebook bekend en zelfs aangemeld bent, heeft het cookie naar mijn idee geen enkele waarde, ook omdat het een derde partij is. Mogelijk zorgt blokkeren daarvan ook dat een website niet goed werkt, maar dat heb ik niet getest en kan dat mis hebben. Had je daar geen indruk van gekregen via uMatrix?

https://www.facebook.com/policies/cookies/
https://askubuntu.com/questions/774666/ ... k-facebook
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Facebook in de geschiedenis

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

Wat je zegt klinkt zeer aannemelijk en mijn eigen gedachten gingen inmiddels ook in die richting. Dit neemt niet weg dat ik het een uiterst verontrustende realiteit vind dat niemand kan ontkomen aan de klauwen van Facebook. Gelukkig ben ik niet de enige die getracht heeft zijn apparaat Facebook-vrij te krijgen. Maar geen van allen slaagt er blijkbaar in.

Overigens zou Ghostery of de Privacy Badger of Disconnect de acties van de aanwezige "like-knop" moeten blokkeren (dat zeggen zij allemaal), maar blijkbaar zijn ook zij machteloos.

Als ik die Zuckerberg ooit tegenkom is hij niet jarig.
Geduldig bladeraar
Plaats reactie