Afdrukken via Firefox geeft soms slechte resultaten

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Android Firefox

Afdrukken via Firefox geeft soms slechte resultaten

Bericht door toshibake »

Hallo, heeft er iemand raad bij volgend probleem. Als ik inhoud van bepaalde websites wil afdrukken zijn er soms blanco papieren pagina's bij, bepaalde inhoud wordt niet goed afgedrukt of helemaal niet en soms is de tekst serieus verkleind. Doe ik die 'probleem' afdruk via chrome is er niks aan de hand. Ik zou echter liever blijven afdrukken via Firefox :(
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Afdrukken via Firefox geeft soms slechte resultaten

Bericht door Torzan »

Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals een niet-herkend lettertype in Firefox, een bepaalde voorkeursinstelling in about:config (al dan niet door een gewijzigde printer), een add-on, of natuurlijk een bug. Niet al te lang geleden is er nog een bug op dit vlak verholpen, om precies te zijn in Firefox 54. Het kan dus een waarde in je profiel zijn, iets in Windows (in jouw geval) wat betrekking heeft op rechten, of een nieuwe of eerder opgetreden bug die is teruggekeerd.

Je schreef "soms" en "bepaalde websites". Bedoel je daarmee dat het probleem uitsluitend op die websites optreedt, of gaat het soms ook niet goed op dezelfde waar het op een andere dag zomaar wel goed kan gaan?

Hoe dan ook, je kunt het volgende doen:
  • Kijk als eerste of het probleem ook in de Veilige Modus van Firefox optreedt. Herstart dus met uitgeschakelde add-ons via het menu Help, of start Firefox via de snelkoppeling terwijl je de Shift-toets ingedrukt houdt. Als dat wel goed gaat, is een add-on verantwoordelijk en kun je die zoals gebruikelijk een voor een uitschakelen in de normale modus.
  • Is dat niet het geval, lees dan dit supportartikel en volg de stappen daarin.
  • Als dat niet helpt, lees dan dit artikel en controleer dat waarvan je denkt dat het van toepassing kan zijn.
  • Als dat ook niet helpt, maak dan als test een nieuw profiel aan, start Firefox met dat profiel en controleer de werking van de printer. Als dat goed gaat, staat er nog iets in het bestaande profiel niet goed; de kunst is om uit te vinden welke waarde dat is. In dat geval kun je van beide profielen de bestanden prefs.js vergelijken en daarbij behalve de waarden die met 'print_' beginnen, ook op die met 'font' letten. Die met 'print_' heb je volgens het supportartikel mogelijk al geherinitialiseerd maar kunnen dan inmiddels weer automatisch zijn toegevoegd. Overigens staat in dat artikel 'print_' met een underscore, maar mogelijk wordt 'print' bedoeld - dit zijn de vetgedrukte voorkeuren die je in about:config kunt zien.
  • Als dat ook niets oplevert, kijk dan of afdrukken wel goed gaat als je als Administrator bent aangemeld. Daar kan ik nu weinig over zeggen, maar het is wel waardevol voor een nieuwe bug die je zou kunnen indienen.
  • Als dit ook niet helpt, kun je een oudere versie van Firefox installeren waarvan je dacht of zelfs zeker weet dat het afdrukken nog wel goed ging. Je kunt in de updategeschiedenis van Firefox (tabblad Update in opties > Geavanceerd) zien welke versie op dat moment was geïnstalleerd, da's wellicht beter dan zomaar proberen. Als die oudere versie wel werkt, ongeacht het gekozen profiel of de gebruiker, weet je zeker dat het een bug in een bepaalde versie is, in elk geval voor jouw set-up of alleen printer. Zoals je wellicht weet, kun je Firefox op de gebruikelijke manier verwijderen en een andere versie installeren zonder gegevens te verliezen.
Laat je weten of en wat precies heeft geholpen?
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Afdrukken via Firefox geeft soms slechte resultaten

Bericht door toshibake »

Tja, vraag me nu niet hoe dat probleem zich opgelost heeft. Ik heb enkel mijn add-ons eens uitgeschakeld ( u block origin en i don't care about cookies) en plots leek het probleem verholpen. Omdat dit me zo onwaarschijnlijk leek heb ik eerst een flink aantal dagen zowat alles uitgeprobeerd van websites, geen probleem? Nadien, nog sterker heb ik die add-ons terug ingeschakeld en tot op heden blijkt alles normaal te werken. Soms blijft de tekst wel klein, maar dat is ook zo bij Chrome, nauwelijks verschil, alleen beetje groter. De logica van dit alles kan ik helaas niet uitleggen. :roll:
Gesloten