Ontwikkeling K-Meleon

Voor discussie over op Mozilla gebaseerde browsers als Flock, Camino, Netscape, Galeon, K-Meleon, Beonex, Skipstone, etc.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Ontwikkeling K-Meleon

Bericht door frits »

Het wachten op versie 0.8 van K-Meleon wordt wel erg lang op de proef gesteld. In februari van dit jaar kwam Service Pack 1 van versie 0.7 uit, en sindsdien is het rustig. Je merkt het ook direct aan de gebruikers, die ongeduldig worden (zie het forum van K-Meleon), en deels al zijn overgestapt naar Firebird. Toch blijft K-Meleon een browser ''om van te houden''.
Website K-Meleon: http://kmeleon.sourceforge.net/
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

De ontwikkeling van K-Meleon gaat moeizaam.
Een en ander valt ook af te leiden uit de reacties die geplaatst worden op de site waar de ontwikkelaars van K-Meleon de voortgang bespreken (http://sourceforge.net/mailarchive/foru ... meleon-dev), en het is vooral een gebrek aan menskracht dat de ontwikkeling van de browser dwarszit. Toch gebeurt er nog wel het een en ander. Zo heeft Brian Bruns een niet-officiele betaversie online gezet die een beetje gezien moet worden als een testversie van K-Meleon 0.8. De versie die door Bruns op de site http://kmeleon-doc.berlios.de/ is gezet, is gebaseerd op RC2 van Mozilla 1.5. Nog steeds aanwezig in deze versie van Bruns zijn de Layers, een beetje te vergelijken met de Tabs in Firebird, met dit verschil dat het werken met de Layers enige handigheid vereist en niet bepaald gebruiksvriendelijk is.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

In een vorige post hadden we het al over een 0.8-versie. Er is nu zo'n 0.8.0-versie uitgebracht die door Brian Bruns en Ulf Erikson verder ontwikkeld zal worden tot de definitieve 0.8-versie. Het downloaden van de nieuwe versie (0.8.0 build 826) van K-Meleon doe je hier: http://www.sosdg.org/kmeleon/K-Meleon%2 ... taller.exe

En mocht je verbaasd zijn over de snelheid van het laden van de pagina's en het opstarten van de browser, zeker in vergelijking met Firebird: dat waren er meer :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

fdj schreef:En mocht je verbaasd zijn over de snelheid van het laden van de pagina's en het opstarten van de browser, zeker in vergelijking met Firebird: dat waren er meer :D
ehrm, moeten we dat positief of negatief zien ? Ze zetten toch niet nu al een snelheids-record ten opzichte van Mozilla Firebird 0.7 neer ?
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Ik denk dat je het moet zien als een positieve ontwikkeling. Alles wat er gedaan kan worden om mensen van IE af te krijgen, moet als positief ervaren worden. Bovendien kun je best 2 browsers naast elkaar hebben draaien, en als dat dan Firebird en K-Meleon zijn: er zijn slechtere programma's :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

fdj schreef:Ik denk dat je het moet zien als een positieve ontwikkeling. Alles wat er gedaan kan worden om mensen van IE af te krijgen, moet als positief ervaren worden. Bovendien kun je best 2 browsers naast elkaar hebben draaien, en als dat dan Firebird en K-Meleon zijn: er zijn slechtere programma's :D
Ik bedoelde eigenlijk alleen maar: die opmerkingen omtrent de snelheid kun je zowel positief als negatief uitleggen. De snelheid kan dus groter zijn dan de snelheid van Firebird, maar de snelheid kan ook een stuk trager zijn.
Ik begrijp dus nu van jou dat K-Meleon nog sneller de pagina's op het scherm tovert dan bij Firebird het geval is. Ik heb zojuist K-Meleon even aan de tand gevoeld, maar ik merk geen gigantische snelheids-winst. Kortom, ik surf lekker verder met Firebird als je het niet erg vindt... :roll:

En wat de rest betreft: keuze is goed (zolang het niet te veel keuze wordt).
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

Bedankt voor de updates
Had KMelon 0.7 wel een uitgeprobeerd maar bleef toch hangen bij Mozilla
Zal de nieuwste versie eens uitproberen :)
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Er is een beta-versie online gezet door de makers van K-Meleon (0.8 Beta Build 833), en ze zijn eigenlijk best benieuwd welke bugs daar nog in worden aangetroffen. Fouten die inmiddels bekend zijn in deze versie zijn:

* Possible crashes in Windows 95
* Autoscroll problem causing crashes
* View Certificates causes browser to lock up
* Accept or View cookies causes problems with browser

Download versie 0.8 Beta Build 833:
http://kmeleon.sourceforge.net/files/kmeleon08rc.zip
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Standaard zit de Opera-plugin erbij. Die geeft mij 2 opties aangezien ik geen Opera-Hotlist heb:
- Hotlist zoeken
- Nieuwe Hotlist maken
En ik wil helemaal geen Hotlist. Maar goed, dan moet ik natuurlijk ook niet de Opera Hotlist-plugin installeren zou je kunnen zeggen. Als je een installer-variant van deze browser zou hebben, dan kun je dat uitvinken en dan is het verder geen probleem.

Trouwens ook leuk dat K-Meleon net als Mozilla een eigen startpagina heeft gemaakt.

Het zou handig zijn als, wanneer ik een gewoon nieuwe Layer aanmaak, de cursor dan in de adresbalk gaat staan. Nu moet ik vervolgens eerst op F6 klikken om de cursor daar te krijgen (of natuurlijk gaan muizen).

Ik heb de bookmarks-toolbar aangezet, maar deze toont nu alle bookmarks. Liever zou ik zien dat daarin een aantal bookmarks staan die ik zelf heb geselecteerd.

Als ik via View > History de History-lijst opvraag, ik selecteer een Bookmark, klik erop met de rechtermuisknop en kies voor Open in background. Dan zou ik verwachten dat er een extra tab wordt geladen met deze pagina (die in de achtergrond wordt geladen, dus nog niet direct getoond wordt). Echter wordt er op de achtergrond een nieuw venster geladen. Dan zou ik de optie ook Open in background window noemen. Maar beter lijkt het me om voor die functie een nieuwe tab te openen. De andere optie is namelijk open in current browser window.

Maar over het algemeen is het een lekkere browser. Mozilla wordt onderliggend gebruikt, dus pagina's worden over het algemeen goed weergegeven.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Je wordt op je wenken bediend wat betreft de installer:
http://www.sosdg.org/kmeleon/K-Meleon%2 ... taller.exe

Klein nadeel: het betreft hier 0.8 Beta Build 832, i.p.v. Build 833.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

De laatste testversie van K-Meleon van versie 0.8 staat nu online. Als ook hier de fouten uit zijn gehaald, zal deze versie als uiteindelijke 0.8-versie de wereld ingaan. Oordeel zelf!

Download: http://kmeleon.sourceforge.net/files/kmeleon08rc.exe
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

En versie 0.8.2 is er nu ook:
http://www.mozillazine.org/articles/article4129.html

Hierin zit ook al een betere ondersteuning van bestanden die via text/plain worden aangeboden. Aangezien de server deze als normale tekst aanbiedt, geeft Mozilla deze in de browser als tekst weer. Echter is op basis van de extensie er soms een programma aan gekoppeld. Het zou dan prettig zijn als die helper-applicatie dan wordt geopend. Dit beoogt deze fix die binnenkort ook in Firebird 0.8 (en in Mozilla zelf) zal zitten.
Hier staan de releasenotes: http://kmeleon.sourceforge.net/docs/relnotes082.php

Ook zit er een oplossing in voor het opzettelijk foutief weergeven van de tekst in de statusbalk (om een andere site te fingeren). Internet Explorer ging hiermee helemaal de fout in en bij Mozilla ging alleen de statusbalk in de fout. Dat hebben de K-Meleon-ontwikkelaars dus in deze versie ook opgelost.

Dit geeft wel aan dat deze ontwikkelaars goed op te hoogte zijn van wat gewenst is in een browser en dergelijke security-bugs snel oppikken en oplossen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

nirwana schreef:Hierin zit ook al een betere ondersteuning van bestanden die via text/plain worden aangeboden. Aangezien de server deze als normale tekst aanbiedt, geeft Mozilla deze in de browser als tekst weer. Echter is op basis van de extensie er soms een programma aan gekoppeld. Het zou dan prettig zijn als die helper-applicatie dan wordt geopend. Dit beoogt deze fix die binnenkort ook in Firebird 0.8 (en in Mozilla zelf) zal zitten.
Snap ik niet. Zit toch al Mozilla en Firebird? Ik krijg vaak genoeg het requester die mij vraagt waarmee ik het bestand wil openen (of opslaan) (en ook met een goeie suggestie komt).

Ik wil niet dat dit automatisch gebeurt op basis van file-extensie!
Dat was juist 1 van de problemen met IE, toch?
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Klopt, niet puur op basis van extensie zoals in IE, maar ook niet puur op basis van MIME-type zoals Mozilla gewend is. Want niet iedere server staat goed ingesteld en geeft het correcte MIME-type mee. Daardoor werkt iets wel met IE, maar niet met Mozilla (recent voorbeeld was de site van Stabu.nl).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
roel
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 december 2003, 21:01
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door roel »

Wat ik altijd geweldig vond aan K-Meleon is dat het een verschrikkelijk snelle browser is, die je zelf helemaal naar je wensen kunt configureren (als je het niet vervelend vindt om in tekstbestanden je configuratie aan te passen) en die ook goed werkt op oude pc's (300mhz, 64mb).

Nu ik eindelijk maar eens een nieuwe pc heb aangeschaft is dat iets minder belangrijk geworden, maar voor mensen met een wat oudere pc die niet een half uur op ladende applicaties willen wachten is het toch prettig dat ze een 'moderne' browser kunnen draaien.
Plaats reactie