Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Android Firefox

Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door toshibake »

Oplossing blauwe zoekbalk aangereikt door pc helpforum

Hallo,

De oplossing:

Start Firefox > typ about:config in de adresbalk en druk op "Enter".

Klik op "Ik zal voorzichtig zijn, dat beloof ik"

Bij het venster dat opent, scroll dan naar browser.urlbar.autocomplete.enabled

Dubbel klik op browser.urlbar.autocomplete.enabled zodat de waarde van true naar false verandert.

Herstart Firefox en test het uit.
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door Janusz2018 »

Bedankt toshibake

Maar dat is nog niet alles, sinds de laatste update en de verschijning van de labels "verouderd",
heb ik ook problemen met sommige players, als ik bijvoorbeeld een nieuwspagina, inclusief video in FF wil laten afspelen.
In een andere Browser geen problemen, alleen in FF.

Aangezien ik FF vanaf het begin gebruik, en ik 13 uur per dag nieuws verwerk, is dat dus zeer irritant. Alle add ons zijn up to date en niet te updaten op dit moment.

Ik dek dat het hopen op FF 57 wordt voor een oplossing

groet
Janusz
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door toshibake »

Ja, ik vraag me echt af of Firefox zichzelf niet in de problemen aan het werken is door al die toestanden. Ik gebruik ook al jaren Firefox maar je kunt er niet omheen dat Chrome veel minder problemen geeft. Gevolg, het marktaandeel Firefox daalt zienderogen en Chrome gaat verder vooruit. Ik hoop met jou mee dat ze bij Firefox dit ook inzien en dat FF 57 inderdaad tal van die problemen verhelpt. Kunt misschien je probleem ook eens voorleggen bij www.pc-helpforum.be ?
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door Janusz2018 »

Ik heb wat contact gehad met enkele van de add ons schrijvers, die zijn ook niet blij. Ik noem verder geen namen maar een schreef, “Als dit zo doorgaat schrijven we alleen nog voor anderen maar niet meer voor FF, dat begint zinloos te worden en vooral dat aanpassen zonder waarschuwing”.

Hahahah ik was al blij dat ik hier geregistreerd kon worden, ben zo druk dat ik af en toe zelfs geen tijd heb om te koken, omdat alles op dit moment op mij rust., Laat ze maar snel FF 57 inzetten, in de hoop dat dan alles ineens weer werkt zoals het was. Chrome is geen optie voor mij en Edge ook niet, daarom was ik blij met FF.

Als ik even tijd vrij kan maken dan zal ik op dat forum kijken en bedankt.

Zie ook totaal het nut iet van”verouderd” als het nog even duurt voor FF 57 er is.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door toshibake »

Leono, ook lid van dit forum, is overgestapt naar SR Iron Ware en is er tot hiertoe zeer tevreden over. Misschien een optie ? Voor mijzelf hou ik me voorlopig ook aan Firefox..........
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door Torzan »

Ik wil toch graag even iets kwijt.

1) M.b.t. de positie en titel van dit topic: het was misschien beter om dit aan dit topic toe te voegen of dat nu te doen, aangezien het was gesloten. De titel is naar mijn idee ook onjuist; dit gaat niet om "plots veranderde instellingen" in Firefox 55, wat misleidend kan werken, te meer het nu een apart topic is.

2) M.b.t. browser.urlbar.autocomplete.enabled: goed dat je dit zelf hebt gevonden, al had dat ook via het supportforum van Mozilla gekund. Bovendien wordt deze parameter ook (summier) hier en hier beschreven. De inhoud daar is echter niet up-to-date (de pagina's zijn in 2011 en 2012 voor het laatst bijgewerkt, en browser.urlbar.default.behavior werkt niet meer sinds Firefox 36), maar de grap is dat omzetten van browser.urlbar.autocomplete.enabled (en dus het uitschakelen van zoeksuggesties) hetzelfde is als het uitschakelen van alle 3 de opties in Opties/Voorkeuren > Privacy > Locatiebalk (wellicht binnenkort onder Privacy & Beveiliging > Adresbalk), wat een stuk eenvoudiger is voor gebruikers. De bijbehorende parameters voor geschiedenis, bladwijzers en open tabbladen in about:config zijn resp. browser.urlbar.suggest.history, browser.urlbar.suggest.bookmark en browser.urlbar.suggest.openpage (i.p.v. browser.urlbar.default.behavior), maar ook die hoeven dus niet op die manier te worden aangepast. Die opties zijn overigens ook niet nieuw en al langer mogelijk.

3) Zoals eerder vermeld, en dit zouden gebruikers nu wel moeten weten, is het label 'Verouderd' naast een add-on van toepassing op de technologie ervan (het is een vertaling voor 'legacy') en heeft dat niets te maken met het niet up-to-date zijn van een add-on, hoewel de term wat verwarrend kan werken. Dat betekent dus ook dat een uitspraak als "Alle add ons zijn up to date en niet te updaten op dit moment" eigenlijk onzin is. Dit is óf een kwestie van multiprocess/e10s, óf van WebExtensions. Beide technieken zijn al langer aanwezig en in ontwikkeling en vandaag precies 2 jaar geleden aangekondigd, zo niet eerder. Om dus maar een citaat uit een van de mooiste boeken die ooit zijn geschreven te hanteren: "There’s no point in acting surprised about it. All the planning charts and demolition orders have been on display at your local planning department in Alpha Centauri for 50 of your Earth years, so you’ve had plenty of time to lodge any formal complaint and it’s far too late to start making a fuss about it now." ;)

4) M.b.t. add-on-ontwikkelaars: er zijn er genoeg die zich inderdaad niet kunnen vinden in de overgang van een van beide technieken, los van of het bovenstaande ze is ontgaan. Een van de voordelen van de oude technologie was de vrij eenvoudige manier om een add-on te bouwen, maar het had ook zijn zwakheden, zoals beveiliging, niet meer goed werken van Firefox zelf en zelfs crashes. Mozilla is altijd transparant geweest en heeft heel wat trends gezet, maar op een gegeven moment besloten om mede vanwege beveiliging en niet in de minste plaats omwille van compatibiliteit met andere browsers (en dus op verzoek van gebruikers en codeschrijvers) over te gaan op WebExtensions. Het grootste bezwaar van de add-onmakers is dan ook dat ze hun add-ons moeten herschrijven en (vooral) dat de oude techniek op een bepaald moment niet meer wordt ondersteund, waardoor ze a) worden verplicht tot herschrijven als ze hun add-ons nog willen laten werken, en b) een van de voordelen qua functionaliteiten in add-ons voor Firefox verloren zien gaan, wat hen ook zal storen en ontmoedigend werkt. Beide zaken zijn ze niet gewend van Mozilla, maar misschien zien ze over het hoofd dat pakweg binnen een jaar alle zichzelf respecterende browsers deze techniek zullen gebruiken, waarmee een uitspraak als "Als dit zo doorgaat schrijven we alleen nog voor anderen maar niet meer voor FF" ook totale onzin is. Een dergelijke overgang is in het algemeen belang, en Firefox vraagt dus niet uitsluitend om een aanpassing voor henzelf - integendeel.

5) Sommige gebruikers zouden misschien iets meer moeite mogen doen om zich te informeren, en liefst zo dicht mogelijk bij de bron. Persoonlijk kan ik slecht tegen onjuistheden op een forum; het net is al genoeg vervuild. Het ergste is nog dat sommige gebruikers hun eigen conclusie trekken en door het vermelden van onjuistheden het oordeel voor een ander vormen. Het lijkt me daarom beter hier eens bij stil te staan; niet voor mij, maar in het algemeen belang.

Bottom line: het is ook nooit goed. Gaat Mozilla met de tijd mee, zowel qua functionaliteiten en vormgeving als qua techniek, dan gaat het te snel of moet iets bij het oude blijven. Doen ze niets en blijven ze de dingen houden zoals het was, is het ook niet goed en zijn ze oubollig. Veel mensen beseffen ook niet dat Mozilla een van de (twee) grondleggers van de browserwereld is en er behoorlijk veel aan hen is te danken. Lijken ze nu ineens op Google? Nee hoor, maar ze werken hier en daar wel samen, en WebExtensions zijn maar één ontwikkeling/voorbeeld. Sterker nog: zonder Mozilla en het vrijgeven van de browsercode was Google nog steeds alleen een zoekmachientje geweest. Maar veel mensen weten of begrijpen dat niet en gaan liever met de kudde mee (met name Nederlanders, die zich soms ook verwend weten te gedragen als het om software gaat), waardoor iets als Chrome succesvoller en zelfs gevaarlijker is geworden dan Internet Explorer. De meesten zullen zich de rechtszaken tegen Microsoft niet eens meer herinneren. ;)
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door toshibake »

Beste Torzan. Ik heb die vraag in verband met de blauwe zoekbalk aan Uw forum gesteld en omdat het me niet duidelijk was heb ik om verduidelijking gevraagd. Hierop is niet gereageerd. Ik heb die vraag dan aan www.pc-helpforum.be gesteld en kreeg dezelfde dag een duidelijk antwoord. De term verouderd gebruiken is gewoon dom. Er is mijns inziens niets verouderd als er pas binnen een aantal maanden eventueel een alternatief is. Dit is volgens mij verwarring zaaien. Ook de term Firefox 55 verandert instellingen. Welke titel moet je dan geven als je gewoon op internet surft met Firefox 55 en plots die blauwe zoekbalk verschijnt, die er voordien (zelfs in Firefox 55) niet aanwezig was. Trouwens ook nu nog niet bij twee anderen (van de tien die ik ken en Firefox gebruiken) Ik hou van Mozilla en Firefox. Ik vind jullie inzet op dit forum meer dan bewonderingwaardig. En ik gebruik alleen Firefox en Thunderbird. Enkel en alleen soms Chrome als er problemen met Firefox zijn om een website te openen, of soms omdat het veld naam en dergelijke invullen op een website niet lukt. Ik raad altijd vrienden aan om Firefox te installeren. Kun je genoeg opmaken uit vorige topics. Maar als er wat fout loopt lijkt het me beter bij de feiten te houden. De waarheid heeft ook haar rechten en verbetert enkel de geloofwaardigheid.
Laatst gewijzigd door toshibake op 21 augustus 2017, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door toshibake »

Zojuist nog screenshot gemaakt van overige laptop, blauwe balk nog nergens te bespeuren. Dus als er verwarring heerst bij gebruikers vind ik dat in deze omstandigheden normaal.
Bijlagen
Screen Shot 08-21-17 at 07.00 PM.PNG
Laatst gewijzigd door toshibake op 21 augustus 2017, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door Janusz2018 »

toshibake ik kom er zo op terug, krijg net een telefoontje dat ik even weg moet.

Ben het met je eens.

@ Torzan graag dit topic laten zoals het is, niet gelijk boos worden want ik ben bijvoorbeeld al gebruiker van van Firefox vanaf 13 januari 2005.

Probeer snel terug te zijn :D
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door Janusz2018 »

Ik wil ook graag even iets kwijt.


1)Het was inderdaad gesloten maar nog niet afgehandeld leek mij, ik ben nieuw en ken de personen niet die om sluiten vroegen. Ben eigenaar/Admin van een paar landen fora en dat al vanaf 1 januari 2004. Bij ons worden alleen topics afgesloten wanneer ze verstoten tegen de reglementen en wanneer de deelnemers grof worden, zelden op verzoek. Reden? Omdat er altijd iemand kan zijn die een vraag over iets heeft en dan, krijg je situaties zoals nu hier.

2)Op de desktop heb ik helemaal geen extra balk gehad laat staan blauw, op de laptop kreeg ik wel een balk, even in zoekmachine van Google naar Duck en na 3 dagen weer terug en alles was weg.

3)Mooi dat de label “verouderd” door jullie mee is gestuurd, maar wat heeft het voor zin als de rest alles veranderd, mijn vriendin begon gelijk te panieken en probeerde updates te vinden wat niet lukte, ik vond uiteindelijk dit forum waardoor e.e.a. duidelijk werd. Mijn vriendin heeft inmiddels Chrome ingesteld als standaard browser, ondanks mijn verzoek het niet te doen. Zij heeft geen tijd voor dat soort zaken. Aangekondigd?? Beste Torzan, u kent mij niet, maar ik verwerk 13 uur per dag teksten, daarnaast controleer ik een paar fora, samen met moderator- en Globalmoderatoren. IK heb geen tijd om allerlei berichten te lezen over aanpassingen in Browsers, als ik daaraan moet beginnen is mijn slaaptijd nog korter.

4) zou het niet een heerlijkheid zijn als Browserbouwers en add ons ontwikkelaars SAMENwerkte, dus zo, dat wanneer een nieuwe browserversie komt de add ons al klaarstaan? Wordperfect heeft dat prima voor elkaar, nieuwe update WP en de dag er na of in ieder geval in dezelfde week worden alle plugins geüpdate. Zouden die soms beter samenwerken? Ik zeg dit niet om je te beledigen, maar het zou kunnen.
Beide zaken zijn ze niet gewend van Mozilla, maar misschien zien ze over het hoofd dat pakweg binnen een jaar alle zichzelf respecterende browsers deze techniek zullen gebruiken, waarmee een uitspraak als "Als dit zo doorgaat schrijven we alleen nog voor anderen maar niet meer voor FF" ook totale onzin is. Een dergelijke overgang is in het algemeen belang, en Firefox vraagt dus niet uitsluitend om een aanpassing voor henzelf - integendeel.
Men is gewend van Mozilla dat men een goedwerkende Browser heeft, hoe dat zullen de gebruikers nooit weten, maar als ze zien dat men gaat veranderen, zonder dat men als gebruiker kan kiezen breekt de hel uit. Kijk naar mijn vriendin, binnen vijf minuten was Firefox van haar Laptop af. Is een dame met no nonsens karakter. Als al die aanpassingen om de veiligheid gaat, kunnen gebruikers ook veiligheid inkopen zonder dat een browser telkens onderstboven wordt gegooid. Nogmaals ik begon met de eerste versie en mijn maat en ik hebben regelmatig zitten sleutelen in de codes om hem sneller te maken wat tot een bepaalde versei goed lukte. Ik heb daar nu geen tijd meer voor en ik hoop niet dat ik ook moet gaan overschakelen. Want…………………ik vind Firefox nog steeds de beste.

5) De gebruikers zijn klanten, als ik zo op mijn klanten reageer ben ik snel brodeloos. Daarom verder geen reactie op dit punt want ik denk niet dat die leuk over zou komen.

Ik heb even iemand anders de leiding over laten nemen en heb even rond gekeken. Ik kwam dit tegen.

https://www.security.nl/posting/493783/ ... erplichten

Als de tekst in die link door Kev Needham is doorgegeven, dan kan ik maar een ding zeggen, Dit gaat Mozilla veel gebruikers kosten, dit niet alleen bij deze link maar bij meerdere, erg klant onvriendelijk geschreven en meer van het door de strot ram principe.

Bottom line:

Man wat ben jij boos. Met de tijd meegaan is prachtig, maar is het ook gewenst. Ik werk nu met W10 had tot de laatste dag XP en heb nog een PC met dat systeem staan, waar mijn Goeroe eens gaat kijken of er niets om te knutselen is, zodat er veilig mee te werken is.

Misschien was het trouwens wel goed geweest als Google alleen nog een zoekmachine was, ik ben geen fan in ieder geval.
(met name Nederlanders, die zich soms ook verwend weten te gedragen als het om software gaat),
Hoe lang wil je de gebruikers houden??

Ik kan je zeggen dat ik met de vorige versie van FF, nogal problemen heb gehad, zoals onverwacht afsluiten, zonder opgave van reden………erg plezierig als je een Poolse tekst aan het vertalen bent, en vergeten bent de laatste 10 minuten op te slaan. Keurig elke keer de klacht verzonden, echter nooit iets vernomen. Toen op een ander forum eens geprobeerd, kreeg niet eens antwoord.

Maakt verder niet uit. Ik hoop dat Mozilla geen tweede Microsoft wordt wat behandeling van klanten, want ik heb op het belangrijkste forum een topic aangemaakt getiteld “Firefox problemen” en ik denk dat mijn leden erg graag willen weten hoe discussies over de browser verlopen.

Fijne avond ik ga nu met mijn werk verder. :wink:
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door toshibake »

Beste Janusz,

Je hebt volkomen gelijk, ik kan hier niets aan toevoegen. Het is echter wel zo dat ik de topic zelf eerst afgesloten had omdat ik het gevoel had na de eerste reacties wat hier gezegd wordt klopt niet. Dus heb ik mijn vraag aan dat ander forum gesteld waarboven sprake.Ik kon dit enkel op deze manier doen omdat dat forum enkel vragen beantwoord als er op een ander forum niet dezelfde vraag gesteld wordt. Ik heb ook de kennis niet om een afgesloten topic terug te openen. Maar voor de rest dezelfde bedenkingen, dezelfde problemen met anderen waar ik Firefox aanraadde en inderdaad niet de kennis of tijd hebben om zich te gaan verdiepen in de problemen van deze browser. Dan wordt er inderdaad al snel overgeschakeld op een browser die vlot en probleemloos werkt. Wat mij betreft ook einde discussie. Vriendelijke groeten aan iedereen en oprechte dank aan Janusz en Leono, nogmaals, de waarheid heeft ook haar rechten
JacquesC
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    Linux Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door JacquesC »

Verander in about:config de instelling extensions.legacy.enabled van false naar true
De "meeste?" add-ons zullen dan weer werken.
De aanduiding "verouderd"blijft staan

Mvg Jacques
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:127.0) Gecko/ Firefox/127.0
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:127.0) Gecko/ Thunderbird/127.0
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door toshibake »

Bedankt voor de info. Extensions werkten nog wel. Had er maar enkele maar dit kan voor andere gebruikers waardevol zijn
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door adri »

JacquesC schreef:Verander in about:config de instelling extensions.legacy.enabled van false naar true
De "meeste?" add-ons zullen dan weer werken.
De aanduiding "verouderd"blijft staan

Mvg Jacques
Realiseer je wel dat daarmee niet zeker is dat de extensie ook correct werkt (en zelfs je profiel aardig kan verprutsen). :!:
Afbeelding
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 55 verandert plots enkele instellingen

Bericht door Janusz2018 »

Hai toshibke,

Soms ineens te druk, excuses.

Ik doe ook vaak een ronde, via, via, men is nooit te oud om te leren. Maar Crashrapporten verstuur ik niet meer, want wat lost dat op? Geen reacties, maar wel telkens die crash, vaak gebeurd dat ook nog als ik druk ON line teksten zit te bewerken. Pats ineens alles weg en daar ik “Geschiedenis niet onthouden” aan heb staan, kun je van vooraf aan weer gaan opstarten. En zo tobben we maar door, maar mijn vader zei altijd, wie veel tobt, tobt makkelijk. :D :D

Succes met alles we wachten weer af tot versie 57 er is..

Mvg
Janusz
Laatst gewijzigd door Janusz2018 op 28 augustus 2017, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie