Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Android Firefox

Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door FLAMINGO »

Beste,

Deze morgen opende ik mijn PC - ga naar FF - en zie dat al mijn mappen der Bladwijzers geen GELE kleur hebben, maar wel GRIJS.

Hoe kan ik dit veranderen ?

Flamingo :shock:
Bijlagen
Bladwijzers in het grijs.jpg
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door nirwana »

Flamingo,

In mijn Firefox (versie 56) zijn de mappen ook grijs.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten of die mappen ooit een andere map hebben gehad, al kan ik me wel voorstellen dat ze eens geel zijn geweest.
Mogelijk heeft Mozilla dat aangepast in Firefox 56.

Maar als ik het goed begrijp dan zou je willen dat die een andere kleur hadden ?
Misschien kan dat door het gebruik van een andere (volledig) thema. Ik zal het eens proberen.

Dit onderwerp (van 3 dagen geleden) klinkt overigens hetzelfde: https://support.mozilla.org/questions/1177255
Daar wordt aangegeven dat het door een beta-versie van Firefox komt, maar ik zie dit toch ook echt in mijn officiële Firefox-versie.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door nirwana »

En in Firefox 58 (Nightly) ziet het er nog steeds grijs uit.

Nu vind ik dat op zich helemaal niet zo'n verkeerde kleur. Maar als je het altijd anders gewend was dan kan ik begrijpen dat je dat misschien terug wilt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door nirwana »

Ik zit wel te denken dat mijn Firefox Nightly en mijn reguliere Firefox blijkbaar dezelfde profielmap gebruiken.
Dus misschien is daardoor wel iets door elkaar heen gekomen. Of misschien is dit een wijziging die er wel aan zit te komen, maar dan officieel in een latere Firefox-versie. Als ik dat zeker wil weten dan moet ik eens een schoon Firefox-profiel aanmaken met Firefox versie 56...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door nirwana »

Via een volledig thema kun je wel andere map-iconen krijgen in de Bladwijzers-zijbalk (Bookmarks sidebar):
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/complete-themes/

Ik heb dit net even getest met enkele thema's (Firefox 2, Simple White X, Walnut, om maar enkele bijzondere te proberen).
Dan verandert het map-icoon in de bladwijzers-zijbalk wel.

Een ander thema is misschien wat rigoureus, dus je kunt iets dergelijks ook bereiken via een extensie als Stylish.
Maar voor Stylish moet je dan een script zien te vinden dat al behoorlijk doet wat jij wilt. Of je moet zelf op zoek naar de juiste codes van die iconen, zodat je die kunt wijzigen.

Anyway, het is dus wel mogelijk om dit te wijzigen.
Het is maar net hoezeer het jou stoort en hoeveel moeite je erin wilt steken om dit aan te passen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door nirwana »

Voorlopig even mijn laatste bericht in dit onderwerp:
ik kwam een Stylish-userscript tegen dat ik wel mooi vindt (en interessant voor jou): https://userstyles.org/styles/77546/fir ... ue-library

Om dit te gebruiken heb je wel de Stylish-extensie nodig (al gaat het waarschijnlijk ook wel werken als je aan je Firefox-profiel een chrome-map toevoegt met daarin een userChrome.css bestand met daarin de CSS-code.

Tip: bij een Stylish-userscript kun je via de knop Show CSS Code bekijken wat de onderliggende CSS-codes zijn. Ter info: Firefox is grotendeels gebouwd op basis van web-technologie (HTML, CSS en Javascript). Met CSS-code kun je daardoor onderdelen van Firefox aanpassen. Een extensie als Stylish maakt dit eenvoudiger.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door FLAMINGO »

Beste nirwana ,

OEF, wat hebt ge gewerkt !!!!!!!!!

Ok versta er niet veel van - al die termen en mogelijkheden - maar ga die 1 voor 1 toch eens bekijken.
*** met moet steeds bijleren in zijn leven ***

De kleur van de mappen - in geheel de PC - zijn steeds GEEL.
Men is dat zo gewoon dat men er over valt als er PLOTS een andere kleur verschijnt.
En men denkt dan altijd dat er iets VERKEERDS is gebeurt met zijn PC.

Ik zal het zo laten, want ik heb ook gelezen dat er een nieuwe FF zal aankomen.
Zal dan wel zien wat de inhoud er van is.

In elk geval, hartelijk dank voor de vele mails.

Flamingo :shock: :D
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door Torzan »

Dit is een ontwerpwijziging in 56; zowel in de bladwijzerbeheerder als in de zijbalk zijn de mappen grijs. Dit schijnt nodig te zijn i.v.m. de zgn. 'Photon-UI' die zijn intrede doet, en daarmee compatibiliteit tussen verschillende thema's en OS'en. In 57 zijn ook de mappen in de bladwijzerwerkbalk grijs, dus dan zullen er meer vragen op dat vlak komen - tot nu toe valt het nog niet iedereen op.

Het is wel mogelijk om via CSS weer gele mappen te krijgen, maar niet helemaal zoals het voorheen was (omdat de oude mappictogrammen nu eenmaal niet meer in de nieuwe Firefox-bestanden aanwezig zijn). Eenvoudig gezegd, een kwestie van wennen, maar er zal vast wel een thema'tje of script beschikbaar komen.

Er zitten trouwens geen 'iconen' in Thunderbird, Firefox of welk ander programma dan ook, wel pictogrammen. ;)
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan ,

Dank voor de meldingen.
1. "Pictogrammen" - ik heb het nog steeds moeilijk met al die benamingen die ik dooreen sla.
2. Mijn " bladwijzerwerkbalk " vertoont nog wel degelijk de GELE mappen.

Maar zoals gemeld, we zullen afwachten wat de vernieuwde FF vertoont.

Flamingo :shock:
Bijlagen
werkbalk.jpg
werkbalk.jpg (5.93 KiB) 7724 keer bekeken
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door Torzan »

FLAMINGO schreef: 2. Mijn " bladwijzerwerkbalk " vertoont nog wel degelijk de GELE mappen.
Klopt, zoals gezegd worden de gele mappen in de bladwijzerwerkbalk pas grijs in 57 als daarin op korte termijn niets meer verandert. Voor beide zaken/versies kun je eventueel de truc met userChrome.css proberen die in deze supportvraag staat beschreven.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door nirwana »

In mijn Nightly worden met deze userChrome-aanpassing bepaalde mappen inderdaad weer geel.
In de Bladwijzers-werkbalk ziet het er dan net weer iets anders uit dan in de Bladwijzers-zijbalk.

Deze aangepaste gele map-icoontjes steken dan uiteraard wat meer af tegen de andere onderdelen in de Bladwijzers-zijbalk.
Ik vind die grijze icoontjes eigenlijk best mooi gelukt, dus laat ik ze lekker zo staan. En als ik genoeg heb van het uiterlijk van mijn Firefox dan probeer ik wel weer eens een volledig thema.

Maar goed dat Flamingo het hier vermeld, want mij was het nog niet opgevallen.
Voor mijn werk schakel ik veel tussen Firefox en Chrome (zowel op desktop als op mobiel) voor het testen van websites. Dat ziet er allemaal net weer wat anders uit, dus soms moet ik even goed kijken met welke browser ik op dat moment werk :-) Dan vallen veranderingen in de browsers mij misschien wat minder snel op.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen - in het GRIJS - UITEEN & BIJEEN

Bericht door FLAMINGO »

Besten,

Heb op heden Firefox 58.0.2 en daarin is er wederom een verandering bij de "Bladwijzers".

* Ik open mijn "Bladwijzers" via de toetsencombinatie : CTRL + B en dan opent zich de rij Bladwijzers links. Maar die staan nu zeer ver UITEEN..
* Wanneer ik deze open via "Bladwijzers" bovenaan, dan verkrijg ik deze daaronder in de lijst BIJEEN zoals vroeger.
* Wanneer ik vermelde "Bladwijzers" bovenaan open en daarin "Alle bladwijzers tonen" dan verschijnen ze links ook BIJEEN.

Hoe kan ik ze altijd vertonen - dus ook met de toetsencombinatie CTRL + B - in een formatie BIJEEN ?

PS
De grijze kleuren zullen we maar zo laten, want hetgeen is voorgesteld is voor mij te ingewikkeld.

Flamingo :shock:
Janusz2018
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 16:23
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door Janusz2018 »

Nirwana,

Heeft firefox een afbeeldingen map??

Ik vraag dat om het volgende.

Zie https://www.polenforum.nl/cgi-bin/yabb2 ... enprikbord links de mappenrij, die passen aardig bij de door mij ingestelde kleur en als ik die kleur wil aanpassen zoals sommige hebben gedaan, kunnen ze bijvoorbeeld de thread.gif in photoshop of een ander prog aanpassen. :)

Het forum van de Yabb ontwerpers kent er twee als je onderaan kijkt namelijk een gele en een blauwe http://www.yabbforum.com/cgi-bin/commun ... rd=surgery

Daarom mijn vraag, want dan schilder ik hem even zelf in de gewenste kleur, namelijk Geel. In FF 56 was hij trouwens geel.

Heb nog niet alle mappen van FF doorgespit, ook niet echt de tijd voor vandaar de vraag.

Ik begrijp de vraag van Flamingo dan ook, want waarom grijs als geel gevraagd wordt door de gebruikers van FF? :wink:

Mvg
Janusz
Tante Til
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 november 2012, 13:22
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door Tante Til »

Hoi.
Ook ik wil graag de grijze mappen in bladwijzers weer geel hebben. Waarom zijn ze in hemelsnaam grijs geworden? Overal zijn ze zoals het "hoort", GEEL.

Ik heb de berichten in deze draad gelezen, maar snap er niet zo heel veel van. Is er een simpele manier om ze weer geel te krijgen?

Groetjes
Tante Til (digibeet, :roll: )

ps. Ik heb windows 10, voor als dat wat uitmaakt.

PsPs dit gaat niet over firefox? Of wel? :oops:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers - Mappen in het GRIJS

Bericht door Torzan »

Zoals eerder gezegd zijn de pictogrammen vanaf Firefox 56 vervangen door lichtere i.v.m. de intrede van 'Photon', en zijn ze daarmee niet meer als gecomprimeerde grafische bestanden aanwezig in een Firefox-installatie; dit alles omwille van snelheid. "Zoals het hoort" is misschien een beetje ver gezocht; dat wordt meestal niet door gebruikers bepaald. ;)

De ene oplossing is teruggaan naar versie 52 ESR, waarmee je alle veranderingen aan de interface, de snelheidsverbetering van Quantum / 57+ en de omzetting naar WebExtensions (en daarmee actuele add-ons) misloopt. Daarbij verlies je wat sessiegegevens a.g.v. een wijziging in bepaalde bestanden, waardoor deze gegevens niet meer compatibel zijn tussen 57+ en 52. Uiteindelijk wordt deze ESR-versie ook niet meer ondersteund, dus vroeg of laat zul je mee moeten gaan.

De andere oplossing is zoals beschreven in de supportvraag, en omvat niet veel meer dan het plaatsen van 1 tekstbestandje in een aan te maken submap van je profielmap.

In Windows 10 open je de profielmap van je Firefox-installatie via Help > Probleemoplossingsinformatie, dan klik je op Map openen, dan maak je in de geopende (profiel)map een nieuwe submap aan met de naam chrome via de rechtermuisknop. In die nieuwe map maak je een nieuw tekstbestandje aan met de naam userChrome.css (let bij het aanmaken van de map en het bestand op de kleine en hoofdletters). De benodigde inhoud van dat bestandje kun je kopiëren en plakken vanaf de supportvraag; dit is de tekst die met '@namespace url' begint en op de onderste '}' eindigt. Tot slot start je Firefox opnieuw; de kleuren kun je eventueel naar wens aanpassen volgens deze link in de supportvraag.

Als dit of alleen al het kopiëren en plakken van de scriptcode lastig is, kun je ook hier kijken en op de link bij 'CSS (download SVG fill) (updated 24 Nov 2017):' klikken om dát bestandje eenvoudig te downloaden. Het enige dat je dan hoeft te doen is dat bestandje hernoemen van userChrome-color_bookmark_folders.css naar de benodigde naam userChrome.css, en dat dus in <profielmap>/chrome te plaatsen (je kunt het dus naar die locatie downloaden en daarna hernoemen). Dat script is iets uitgebreid t.o.v. dat in de aanvankelijke oplossing/workaround en wordt wellicht nog af en toe bijgewerkt/geoptimaliseerd.
Plaats reactie