Inloggen lukt niet meer

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Horsterhoek
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 oktober 2017, 10:44
    Windows 10 Spartan

Inloggen lukt niet meer

Bericht door Horsterhoek »

Na mijn vakantie wilde ik inloggen en krijg steeds de foutmelding " Verzending van wachtwoord is niet gelukt. Mailserver pop.gmail.com antwoordde: Username and password not accepted." Ik heb van allerlei passwoorden en gebruikersnamen geprobeerd maar niets helpt.
Wie kan mij hierbij helpen anders moet ik helaas Thunderbird verwijderen en dat vind ik jammer.
http://www.mozbrowser.nl/forum/posting. ... 82ccf11825#
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Pettic »

Dat heeft waarschijnlijk niets met Thunderbird te maken. Het kan zijn dat Gmail e.e.a. zelf heeft geblokkeerd. Heb je via webmail al eens verbinding gemaakt? Kijk dan eens daar naar de instellingen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Torzan »

Als Thunderbird jaren zonder problemen heeft gewerkt en ineens foutmeldingen over het wachtwoord gaat geven, is er 1 ding duidelijk: er is niets aan de hand met Thunderbird of het daarin opgeslagen wachtwoord.

Waarschijnlijk moet je alleen 'Less secure apps' inschakelen via webmail, omdat je wellicht geen OAuth2 gebruikt, of omdat je iets met cookie-instellingen in TB hebt gewijzigd. Zie hier voor meer.

Zie ook dit artikel bij mozillaZine.

Als het dan nog even tegenzit, kun je de account gewoon opnieuw aanmaken en mappen verslepen, dat werkt soms sneller dan verder zoeken. Controleer ook nog of POP nog wel is ingeschakeld via webmail, dat is natuurlijk nog steeds een vereiste.

Overigens moet je TB helemaal niet verwijderen, maar doe het gerust als je niks om je mailprogramma geeft. ;) Anders gezegd: met andere clients zou je een dito probleem ervaren.
Horsterhoek
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 oktober 2017, 10:44
    Windows 10 Spartan

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Horsterhoek »

Zoals eerder vermeld wil ik TB helemaal niet verlaten, maar als hij mijn mail niet update heb ik er niets aan. Momenteel gebruik ik EasyMail for Gmail en deze logt in zonder problemen. Heb een ander password gebruikt en krijg nu de volgende melding: "Verzending van gebruikersnaam is niet gelukt. Mailserver pop.gmail.com antwoordde: Too many commands before auth v3mb6995696lfi".
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Torzan »

Het eerste begrijp ik en is logisch, het tweede heb je zelf veroorzaakt door je wachtwoord te wijzigen, wat doorgaans het minst verstandige is om te doen. Niettemin kun je hier, hier en/of hier ook je antwoord vinden. En zoals gezegd, als je de account gewoon opnieuw (ernaast) aanmaakt in Thunderbird en de inhoud versleept, is er niets aan de hand en ben je mogelijk sneller klaar.

Overigens meld je niet of het een probleem is bij ontvangen of verzenden, en ga ik ervan uit dat het daadwerkelijk om POP gaat, evenals dat je de overige adviezen hebt opgevolgd (wat er niet op leek), anders kunnen we je verder niet helpen en heeft het plaatsen van je probleem op dit forum natuurlijk ook geen zin. ;)
Horsterhoek
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 oktober 2017, 10:44
    Windows 10 Spartan

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Horsterhoek »

Er wordt zeker gedacht dat ik een expert ben???? Waarom gaat het wel goed met een ander programma?? Zeker heb ik diverse tips geprobeerd zover het in mijn macht lag om het uit te voeren en te snappen wat ik deed. NIET ONBELANGRIJK TOCH! Mogelijk heb ik het probleem zelf veroorzaakt, maar als het dan zo ondoorgrondelijk is voor mij om dit op te lossen, dan is voor mij de lol er gauw af. Thunderbird ziet Gmail niet meer zitten en zowel ontvangen als zenden lukt niet. Ik ga je tip proberen om mij opnieuw aan te melden en als dit lukt de inhoud te verslepen. Vraag mij af of het lukt, hij kent mijn emailadres en zal dit volgens mij niet accepteren, maar toch ga ik het proberen.
Horsterhoek
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 oktober 2017, 10:44
    Windows 10 Spartan

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Horsterhoek »

Helaas heb net geprobeerd om Thunderbird opnieuw te installeren, na alles te hebben verwijdert, maar het lukt nog steeds niet!
Hij herkent mij en heb zo weer het oude probleem. Blijkbaar is het te moeilijk om mij duidelijk te maken wat ik moet en kan doen.
Jammer, jammer, maar ik heb het nu wel gehad en ga direct naar Gmail via EasyMail for Gmail. In ieder geval toch bedankt voor de moeite.
Horsterhoek
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 oktober 2017, 10:44
    Windows 10 Spartan

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Horsterhoek »

Heb net Mailbird gedownload en "Hoppa" gelijk contact en haalt alle mail (dus ook die na 30 mei 2017 zijn binnen gekomen) op. Dus waar ligt nu het probleem, ik denk bij Thunderbird.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Torzan »

Het probleem ligt niet bij Thunderbird, anders zouden alle Gmail-gebruikers immers hetzelfde probleem hebben.

Herinstalleren van Thunderbird heeft geen enkele zin, omdat je instellingen in een profiel zitten dat steeds opnieuw wordt gebruikt, tenzij je dat hebt verwijderd (wat niet is aan te raden als je je mail nog wilt behouden). Daarentegen zou een nieuw profiel wel kunnen helpen, maar dat is zoals gezegd niet nodig; je kunt dezelfde account nogmaals installeren in hetzelfde profiel. Mocht je al eens hebben overwogen dat toch al eens te doen vanwege de overstap naar IMAP, dan is het helemaal een koud kunstje.

Hou er rekening mee dat je zelf niets aan Thunderbird hebt gewijzigd. In de meeste gevallen gaat het om beveiligings- of antivirussoftware die een update van Thunderbird (bv. die naar 52.3.0 van 16 augustus) niet goed detecteert of gewoon niet goed met Thunderbird kan omgaan, een nodige wijziging bij Gmail waarover niemand wordt geïnformeerd, of zelfs een Creators Update van Windows 10. Boze tongen beweren zelfs dat er hier en daar opzet in het spel is. Dat een ander programma wel werkt na installatie, heeft niets te maken met een incompatibiliteit of bug van Thunderbird. Hetzelfde zou gebeuren als je eerst Enigmail gebruikt, problemen ervaart en vervolgens Thunderbird voor het eerst installeert.

Er zijn gewoon meerdere zaken die dit probleem kunnen veroorzaken, maar meestal buiten Thunderbird om - doorgaans zijn het externe oorzaken, waaronder add-ons of de genoemde software, die wel gevolgen kan hebben voor Thunderbird en niet voor andere mailprogramma's, wat ook wel iets zegt of de kwaliteit ervan en hun veiligheid. De beste methode is nog het inschakelen van Logging om te zien wat er precies wordt gezegd in de communicatie tussen je client en de server, maar daar zit de doorsnee gebruiker niet op te wachten. Het is echter niet zo makkelijk om kort alle mogelijkheden te benoemen, dus een beetje eigen inbreng en wellicht wat zoekwerk op support.mozilla.org is wel handig, en ook het lezen van alle (ja alle) bronnen met mogelijke oorzaken. Je probleem is niet uniek, dus met de juiste trefwoorden ben je er sneller.

Ook handig misschien:
https://wiki.mozilla.org/Thunderbird:Te ... nce_Issues
https://support.mozilla.org/kb/thunderbird-and-gmail
https://support.mozilla.org/kb/sending- ... hunderbird
https://support.mozilla.org/kb/cannot-receive-messages

Zelf zou ik eerst de account opnieuw aanmaken voor POP in een apart profiel - zorg er bij POP wel voor dat je 'berichten op de server laten' hebt aangevinkt voordat je daarmee mail ophaalt - en als het dan nog niet werkt, alle beveiligingssoftware van het systeem nalopen, vermeldingen van Thunderbird erin verwijderen of aanpassen, of zelfs die software volledig verwijderen en herstarten, dan moet het met de juiste accountgegevens gewoon werken. Dit, of in omgekeerde volgorde. Hou er ook rekening mee dat je probleem specifiek voor POP kan zijn en andere programma’s standaard IMAP gebruiken. Dit zou Thunderbird ook moeten doen bij een automatische set-up, althans bij Gmail. Aangezien zowel verzenden als ontvangen niet lukt (en waarschijnlijk het laden van pagina-inhoud in de Add-onbeheerder en de Wat is er nieuw-pagina ook niet), ligt dergelijke software als oorzaak voor de hand. Tien tegen een dat dat het is, en dat de boel zelfs weer zou kunnen werken als je de vorige versie installeert, wat ook een optie, maar daarvoor vooral een bewijs is.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door W Postelmans »

Beste Torzan,

Je schrijft "je kunt dezelfde account nogmaals installeren in hetzelfde profiel". Ik heb dat voor enkele weken, in verband met een andere vraag op dit forum, eens geprobeerd. Ik ondervond dat TB niet leek te houden van een tweede (of derde, of...) account voor dezelfde Email naam (ik vindt het trouwens niet onlogisch dat eenzelfde email adres slechts 1 keer mag voorkomen in de lijst met (actieve, zie laatste paragraaf hierna) accounts!). Ik kreeg namelijk bij het starten van TB een foutboodschap (ik herinner me de details niet, maar het was een tekst die aangaf dat een email naam reeds "geopend" was en dus niet nogmaals "geopend" kon worden). Ik weet niet meer of dat was bij het gebruiken van 2 maal eenzelfde POP3 email adres, of eenmaal als POP3 en eenmaal als IMAP, of 2 maal als IMAP.

Indien iemand op de forum al met succes eenzelfde email adres binnen 1 TB en 1 profiel, in 2 verschillende accounts geactiveerd heeft, dan zou ik graag vernemen hoe dat moet.

Trouwens nog een vraagje in verband hiermee: in sommige mail clients is het mogelijk om een email account aan te maken, maar om het "inactief" te zetten. T.t.z. je kan in die email client een account aanmaken maar in dat account een "setting" aanzetten die voor dat email account het contacteren (en aanloggen) van de server, het downloaden (of repliceren) van email berichten, het uploaden van verzonden berichten, etc..., niet activeert. Dat account is dan eigenlijk een "slapend" account. Het zou, ook in TB, wel gemakkelijk zijn om op die manier bijv. voorbeelden in mijn TB te definieren van hoe een bepaald soort account (al dan niet met een ISP die ongewone poorten en/of servernamen vereist) gecreeerd dient te worden, en zo altijd een "voorbeeld" bij de hand te hebben, en dit zonder dat zulke "voorbeeld accounts" de normale werking van TB beinvloeden.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Torzan »

@W: daar heb je een punt; ik meen dat het me in het verleden en dus in een oudere versie wel is gelukt, maar heb dat al tijden niet meer geprobeerd en geloof dat er in elk geval nu een controle zit op de ingevoerde gebruikersnamen per account en/of server. En inderdaad, als je dezelfde account naast POP ook via IMAP instelt (en dus voor een andere inkomende server), zou het misschien wel lukken, maar dat heb ik ook nooit geprobeerd. Hoe dan ook, vandaar de opmerking over een tweede profiel; dat is vaak het snelste om problemen als deze te onderzoeken, helemaal niet zo eng als dat het lijkt (de meeste programma's gebruiken profielen, alleen ze noemen het niet zo) en als je dat 1 keer hebt gedaan, is het een koud kunstje.

Ik weet niet of er 1 instelling is die een account in Thunderbird kan deactiveren, maar doe dat zelf door gewoon de optie voor de ophaalfrequentie uit te vinken, en als het echt moet, de opgeslagen wachtwoorden te verwijderen, of een gebruikers- of servernaam met 1 letter aan te passen als ik het niet vertrouw. Bij IMAP blijft de controle gewoon uit als er geen wachtwoord is ingevoerd of niet minstens één keer na opstarten contact met de server is geweest.

Deze en vooral deze supportvraag (zie de link erin) geven ook een mooi antwoord.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door W Postelmans »

Bedankt Torzan.
Ik heb al wel eens gewerkt met een tweede...derde profiel, en dat geeft inderdaad flexibiliteit. Maar het is soms wel vervelend dat je dan steeds weer TB moet stoppen en starten met een ander profiel, Maar afhankelijk van wat je wil doen, is het wel een leuke optie.

Dat met het instellen van de ophaalfrequentie ga ik eens uitproberen. Als ik dan ook uitvink dat ie niet moet controleren bij het opstarten, dan zou ie moeten doen wat ik wil. Ik laat je weten of het werkt (in POP3 en in IMAP).
Horsterhoek
Berichten: 6
Lid geworden op: 3 oktober 2017, 10:44
    Windows 10 Spartan

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Horsterhoek »

Een ieder die heeft gereageerd op mijn vraag, bedankt. Ik ben er al uit en heb helaas Thunderbird vaarwel gezegd en ben gaan werken met Mailbird. Waar het aan ligt weet ik niet, maar Mailbird werkt gewoon zonder alle beslommeringen die ik bij Thunderbird kreeg opgezadeld.
Wat mij betreft mag deze FAQ gesloten worden!
Monne
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 maart 2022, 16:41
    Windows 10 Chrome

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door Monne »

Voor de eerste keer dit probleem ondervonden.
Een paar suggesties gaan lezen maar geen van allen werkten.
Dan maar zelf op zoek gegaan.
Bij de e-mail provider leek alles ok te zijn, daar kan alles gelezen worden. Een alternatief mail adres kon wel nog alles lezen.
Verzenden was ook geen probleem.

exact bericht is : Verzenden gebruikersnaam is niet gelukt. Mailserver pop.telenet.be antwoord invalid command.

Bij het bekijken van de accountinstellingen viel op dat in de serverinstellingen het veld beveiligingsinstellingen op 'geen' staat. Deze gewijzigd naar STARTTLS of SSL/TSL maakte dat de berichten terug binnenkwamen, als de mode op direct berichten binnenhalen krijg je onmiddellijk het bovenstaande bericht.

Dus zorgzaam de parameters eens bekijken, opgepast als je ze wijzigt, weet wat er stond.
AnneV
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 maart 2022, 14:28
    Macintosh Safari

Re: Inloggen lukt niet meer

Bericht door AnneV »

Hoi Monne,
Ik had juist vandaag hetzelfde probleem als jij. Heb je raad opgevolgd en de mails lopen terug binnen ! Ik vind het wel raar dat dit probleem zich voordeed omdat ik zelf niets in de instellingen gewijzigd had. Ben zelfs nog nooit in die instellingen geweest. Zou het kunnen te maken hebben met een update ???
In elk geval ben ik superblij met de bericht en advies ! Fijne avond !
Plaats reactie