Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door koosr46 »

Te pas en te pas krijg ik deze melding.
Het wordt wel verstuurd, maar komt niet in de map verzonden.
Ik heb 4 mailadressen in TB en bij 2 gebeurt dit.
Ik gebruik nog steeds pop3 omdat ik imap helemaal niets vindt
Maar las op internet dat dit probleem ook daar voor komt.
Ik blijf aan het verwijderen en weer aanmaken, maar het probleem blijft
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door W Postelmans »

Vraagje: wanneer wordt die foutboodschap op je scherm getoond? Als je het aanmaken van een bericht afsluit zonder het eerst verzonden te hebben? Tijdens het aanmaken van het bericht? Tijdens het verzenden van een bericht?
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door koosr46 »

Ik heb dit onderwerp al eens eerder aangekaart, toen opgelost door account te verwijderen.
deze foutboodschap krijg ik al onder het tikken van de mail.
waarschijnlijk wil TB ondertussen een backup maken, ik noem maar iets
bij het verzenden komt die boodschap ook.
ik zie de mail dan ook nergens meer, maar is wel verzonden
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door W Postelmans »

In "Opties, Opstellen, Algemeen" kan je zien hoe frequent TB een bericht, terwijl je het aan het typen bent, zal opslaan (met het doel om, na een onverwachte onderbreking, het bericht gedeeltelijk te kunnen "herstellen" zodat je het niet helemaal opnieuw moet intypen). Je kan daar die waarde veranderen als je vindt dat de standaard instelling te klein of te groot is. Of als je dat "automatisch opslaan" helemaal niet wil, kan je dat helemaal uitvinken.

Het lijkt er op dat je TB inderdaad een "schrijffout" vindt op het moment dat ie iets wil schrijven naar de map "concepten". Als je harde schijf niet (bijna) vol is, kan je misschien je harde schijf eens controleren op fysische fouten (= kapotte "tracks")? Dit kan je bijv. met het gratis programmatje "HD Tune" (pas op, dat "checken" loopt wel een par uurtjes!).

Als dat programmatje geen "harde fouten" vindt kan het ook zijn dat de inhoud van je map Concepten (die staat in je profile: elk "account" daar heeft een map (naam = accountnaam) met daarin o.a. een map en een paar bestanden die met "Drafts" beginnen (dat zijn je "Concepten")) niet meer kan "verstaan" worden door TB. Dan zou ik:

eerst TB afsluiten,
dan al de mappen en bestanden van je "account" (met uitzondering van al de mappen en bestanden die met "Drafts" beginnen) vanuit je profile even naar een stick copieren,
dan TB opnieuw starten,
dan je account verwijderen,
dan TB opnieuw stoppen,
dan (indien ze nog op je disk staan) je accountbestanden met de mappen van je account uit je profile verwijderen ("delete"),
dan TB opnieuw starten
dan in TB je account opnieuw aanmaken (zelfde naam, zelfde "settings" als daarvoor),
dan TB opnieuw stoppen,
dan de mappen van je stick terug copieeren naar het (inmiddels nieuw aangemaakte) account in je profile,
dan TB opnieuw starten.

Nu zou je in TB je account opnieuw moeten kunnen zien en zouden je mappen (Postvak In, Verzonden, enz...) opnieuw de berichten moeten bevatten die er voor deze procedure in stonden (behalve je "Concepten, die leeg zou moeten zijn).

Nu zou je normaal verder moeten kunnen werken zonder dat probleem.

Het is wel aan te raden om, vooraleer je hiermee begint, je hele disk (die waarop je mail mappen staan) helemaal te backuppen met een goed backup programma zodat je, indien er iets fout zou gaan, je disk altijd kan herstellen naar de situatie van voor je begon.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door Torzan »

Sorry maar uit het bovenstaande word ik geen wijs. Mogelijk is alleen de map Concepten voor beide accounts beschadigd.

- Open je profielmap van Thunderbird (menu of menuknop > Help > Probleemoplossingsinformatie > Map tonen) en sluit Thunderbird af.
- Nu je er toch bent, kun je meteen een kopie van deze map maken als back-up. Ga dus 1 map omhoog; wellicht eindigt de naam op .default. Gebruik daarvoor liever geen externe programma's, en zeker geen MozBackup.
- Ga weer naar de profielmap zelf, dan naar de map Mail, en daarna naar de map met de naam van de inkomende server (bv. pop.provider.com) voor de accounts met het probleem.
- Verwijder in de bewuste mappen (voor beide accounts met het probleem) de bestanden Drafts en Drafts.msf, en eventueel een map Drafts.sbd.
- Herstart Thunderbird en stel een bericht op; sla het eventueel handmatig zelf op als concept voordat dit automatisch gebeurt, als moet dat al snel gebeuren. Als het goed is, zouden de mappen Concepten (en daarmee beide bestanden voor beide accounts) weer moeten worden aangemaakt, en de fouten moeten uitblijven als beschadiging de oorzaak was.
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door koosr46 »

Ik heb het rigoureuzer aangepakt. MozBackup gedraaid, TB verwijderd, TB weer geïnstalleerd en alles weer terug gezet .
Alles is nu weer oke
Blijf het vreemd vinden, 4 accounts waarvan 2 het niet goed deden
Bedankt voor je hulp
Je mag dit wel sluiten
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door W Postelmans »

"Eind goed al goed" zeggen we in Vlaanderen. Maar idd heel eigenaardig!

Ik ken MozBackup niet, maar veronderstel dat het een gewone "copy" maakt naar een "target map"? Indien je daarna die "kopie" terug kopieert (door met MozBackup je backup terug te zetten), dan wordt de (identieke) data teruggezet, maar vrijwel zeker niet op dezelfde plaats op je schijf (de kans dat je systeem dezelfde plaats uitkiest is vrijwel nul). Dus het verschil tussen "voor" en "na" is de fysieke plaats op schijf waar je gegevens (o.a. de berichten in je "Concepten") staan.

Dan misschien toch maar best eens HD Tune een hele nacht op je PC laten lopen om te kijken of die alle "tracks" van de schijf goed bevindt?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door Torzan »

MozBackup gebruiken is vragen om problemen, dus succes daarmee in het vervolg.

Het dient NOOIT meer te worden gebruikt met recente Thunderbird-versies, omdat het al enkele jaren niet meer wordt ontwikkeld, bugs bevat en vooral de nieuwe bestandsstructuur en bepaalde bestanden niet meer meeneemt, dus ook niet in een ogenschijnlijk goed lijkende en teruggezette kopie. Beter is om simpelweg periodiek (of zelfs automatisch) een back-up van je hele profielmap te maken. Het tooltje dateert nog uit een tijd dat schrijfruimte schaars/kostbaar was.

Opnieuw installeren van Thunderbird was niet nodig, dat lost doorgaans niets op (omdat problemen in je profielbestanden zitten).

Niets is vreemd bij computers; als de map Drafts is beschadigd, kun je dit gedrag verwachten.
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door koosr46 »

MozBackup gebruik ik al jaren en het is gewoon een backup maken van de bestanden, niets meer en niet minder.
Verder is het een probleem van TB en niet van de HD, laptop is nog geen 2 maand oud.
Net nog een gmail account aangemaakt, toegevoegd in TB, weer het zelfde probleem.
Ik gebruik in het vervolg de methode zoals ik hierboven gedaan heb en denk er verder niet meer over na.
Bedankt voor de moeite
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door Torzan »

Als je te lui bent om zelfs de homepage van de ontwikkelaar te bezoeken om dit te bevestigen, de vele andere meldingen en problemen hierover wilt negeren, klaarblijkelijk ook niet snapt wat het tooltje precies doet, en ook nog aanneemt dat ik hier onzin vertel, dan blijf je toch lekker eigenwijs? Raadpleeg dan ook dit forum niet meer, zou ik zeggen. ;)
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door koosr46 »

Ben jij de professor hier, de betweter, de man die geen tegenspraak duldt.
Als mijn ervaring is dat ik met MozBackup bereik wat ik wil, dan is het voor mij oke.
Daar zal een domme betweter geen verandering in brengen.
Als ik hier ooit nog eens weer kom dan zal ik er bij zetten dat ik geen hulp wil hebben van de grote meneer die zich torzan noemt.
Wij hebben meer aan mensen zoals de heer POSTELMANS (met hoofdletters)
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door W Postelmans »

Hallo. Weet dat iedereen hier op dit forum, naar beste "godsvrucht en vermogen" (nog een Vlaamse uitdrukking!), probeert raad te geven. En die raad is natuurlijk steeds gebaseerd op eigen ervaringen EN misschien op raadgevingen die we op andere fora gelezen hebben en die "aannemelijk" lijken. Het staat iedereen vrij om die raad aan te nemen, of naast zich neer te leggen. Ik meen dat geen van de leden van dit forum een ervaren taalkundige en/of psycholoog is, dus het is goed mogelijk dat sommige uitspraken misschien "harder" over komen dan bedoeld. Indien dat zo is, dan meen ik dat een raadgeving "met een foute woordkeuze" nog steeds beter is dan "geen raadgeving". Misschien nu dit onderwerp sluiten?
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door koosr46 »

vertel me maar hoe ik me hier weer uit kan schrijven.
ik heb mijn buik vol van die mannetjes die mij als lui bestempelen
Ik zoek wel een andere manier om ergens achter te komen.
Heer POSTELMANS, nogmaals bedankt
Gooi er aub een slot op of verwijder deze hele discussie
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door W Postelmans »

"Op slot gooien" kan ik niet, ik ben immers maar een "gewone gebruiker". Maar ik vermoed dat de "administrator" van dit forum (wiens naam me onbekend is) dat wel zal doen. Ik weet niet of, en hoe, je je kan uitschrijven, maar als je gewoon niet meer aanlogged, dan heb je hetzelfde effect, niet?
Ad337
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 september 2019, 20:15
Locatie: Noord-Brabant
    Windows 10 Firefox

Re: Er is een fout opgetreden bij het opslaan van het bericht naar de map Concepten. Opnieuw proberen?

Bericht door Ad337 »

Ik weet dat de discussie twee jaar oud is maar voor mij is het onderwerp momenteel actueel.

Ik krijg na een hoop geknoei exact dezelfde melding:
Door netwerkproblemen of fouten met de bestandstoegang is uw conceptbericht niet naar uw conceptenmap () gekopieerd.
U kunt het opnieuw proberen, of het conceptbericht lokaal opslaan in Lokale mappen/-xxxxxxx@gmail.com.
Die X'en staan dus voor mijn Gmail account.

Onder Postvak in staat bij mij keurig de map "Concepten", maar deze blijft leeg.
En dan "door netwerkproblemen"?? Netwerk werkt prima bij me....
Ik zoek me helemaal klem, maar heb geen idee waarom deze melding optreedt.
Kennelijk wordt het verwijderen en opnieuw aanmaken van een gebruiker als oplossing gezien.

Is de structuur achter dit programma werkelijk zo moeilijk? Dat vind ik ronduit jammer.
Waarom biedt het programma eigenlijk niet aan om de betreffende map aan te maken?
Het zou een hoop ergernis kunnen besparen....
Plaats reactie