Spellingscontrole in Firefox

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Leono »

Sinds enige tijd ben ik weer terug bij Firefox. Hallo allemaal!

Als ik mij goed herinner werd bij het schrijven van een e-mail (bijvoorbeeld) automatisch herkend of je in het Nederlands, Frans, Duits of Engels aan het schrijven was.

Nu is dat duidelijk niet meer het geval.

Ligt dit aan een instelling of bedriegt mijn herinnering mij? Of is deze goede eigenschap inmiddels afgeschaft?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Pettic »

Met de extensie Dictionary Switcher zou dat moeten werken volgens hun website. Standaard zit dit niet in Firefox.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Leono »

Hallo Pettic,

Bij mij werkt deze extensie niet: bij intyping van Franse woorden blijft de instelling gewoon op Nederlands staan. In het verleden ging deze switch in elk geval zonder extensie.

Ik meen dat je het ergens kon aanvinken: automatisch de juiste taal zoeken. (En vinden natuurlijk).
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door nirwana »

Via de recensies bij de Dictionary Switcher kwam ik uit bij de instelling spellchecker.detectDictionaryAsIType

Via about:config kun je die op true zetten en dan hoop ik dat dat de gewenste functionaliteit biedt. Ik denk wel dat je ook deze addon daarbij nodig hebt. Al suggereert de naam van de instelling dat dit standaard-functionaliteit van Firefox is.

Helaas kom ik de naam van die instelling alleen tegen in die ene recensie. Dat doet mij vermoeden dat die instelling dan toch anders moet heten (als die überhaupt nog bestaat en wordt gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Leono »

Hallo nirwana,

De instelling in ‘about:config’ verschijnt inderdaad pas na installatie van de addon die Pettic noemde. Maar, hij staat dan al standaard op ‘true’. En, vervolgens blijft de instelling ‘gewoon’ op Nederlands staan.

De oplossing is dus: accepteren dat de taalinstelling af en toe moet worden omgezet. Geen al te grote ramp, lijkt mij.

Dank voor uw beider reactie, Firefox-lotgenoten!
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Pettic »

Het lijkt er op dat het zo werkt. Je stelt een bericht op aan bijvoorbeeld iemand uit Rusland, daarna kies je voor Russisch (rechter muisknop> Talen).
Directory Switcher onthoudt dat en de volgende keer dat je hem opnieuw een bericht stuurt verandert DS de taal naar Russisch. Het lijkt inderdaad te werken.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Leono »

Hallo Pettic,

Mijn berichten in het buitenlands zijn vooral aan instanties als er weer eens een of ander probleem is: geen internetstream, geen nieuwsbrief, softwareproblemen, dat soort dingen. Er valt dus niet zoveel te onthouden.

Ik hou het maar bij de handmatige selectie, temeer daar ik zo weinig mogelijk extensies wil.

Trouwens: ik weet nu zeker dat de switch voorheen automatisch ging:

Ik had ooit een discussie met het Nederlandse bedrijf Trans-ip over hun overdreven gebruik van het Engels (net zoiets als BNR Nieuwsradio, die doen dat ook). Men is bij Trans-ip zó „English-minded“ dat mijn spelingscontrole altijd automatisch naar Engels versprong zodra ik hun webstek betrad. En toen zat ik 100% zeker bij Firefox.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Torzan »

1. Volgens mij heeft Firefox nooit de eigenschap gehad dat het standaard in 2 woordenboeken tegelijk zocht en moest dit altijd worden omgeschakeld, dus de kans is groot dat je de add-on Dictionary Switcher (of een andere) had geïnstalleerd. (Ik weet overigens niet waarom de naam van de genoemde instelling zou suggereren dat dit een standaardfunctionaliteit van Firefox betreft; add-ons kunnen allerlei instellingen hebben die er zo uitzien.)

2. Ik ben bang dat de Dictionary Switcher vanaf Firefox 57 (nog 1 week te gaan) niet meer werkt, en een vervanger (nog) niet beschikbaar is. Voor Thunderbird heb je misschien succes met Automatic Dictionary, die wel onthoudt wat de taalinstelling van de ontvanger is.

Zie ook deze pagina.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

Van de Dictionary Switcher had ik tot vorige week nog nooit gehoord, dus die had ik zeker niet in het verleden.

In principe heb ik een zeer goed geheugen, en zeker in gevallen waarbij ik spreek over „100% zeker“, kun je er gerust van uitgaan dat er geen twijfel mogelijk is.

Met name de discussie met Trans-ip staat scherp gegrift in mijn geheugen en zou ik zelfs nog kunnen opzoeken.

Wat ik mij wel afvroeg is: werkt de spellingscontrole van Firefox wel bij allerlei communicatieformulieren op allerlei websites? Ik ga het nu testen bi Trans-ip.

**********************************************************************************************************************************************************

Zéér opmerkelijk resultaat: in mijn Yahoo! Mail staat hij op Nederlands, maar zodra ik in het contactformulier van Trans-ip zit, staat hij op Engels!
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Torzan »

Leono,

Ik twijfel niet aan de 100% zekerheid dat je Firefox gebruikte, wel aan wat er op dat moment aan add-ons was geïnstalleerd, en in welke versie; je zal de eerste niet zijn die zich daarin vergist door een beroep te doen op het persoonlijke geheugen, en ontwikkelaars hebben daar ook niets aan. De genoemde discussie met het genoemde bedrijf vind ik ook niet waardevol en zegt waarschijnlijk niet zoveel; documentatie van en bugs bij Mozilla daarentegen wel. Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, maar als je niet bij de ontwikkeling bent betrokken, zou ik graag zien dat je kunt aantonen dat dit standaardgedrag is geweest. Ik kan er ook weleens naast zitten, maar vind het de discussie eigenlijk niet waard.

De spellingcontrole (officieel zonder s trouwens ;)) werkt in tekstvelden die uit meerdere regels bestaan, is eventueel om te schakelen voor 1 of meer regels via layout.spellcheckDefault (door de waarde om te zetten van 1 naar 2) en zou dat overal moeten doen, ongeacht de website. Het valt echter niet uit te sluiten dat bepaalde websites code gebruiken die ervoor kan zorgen dat deze niet goed of zelfs helemaal niet werkt, zoals voor sneltoetsen of zoekfuncties op die website.

Het genoemde resultaat lijkt me niet opmerkelijk, want Dictionary Switcher onthoudt immers de eerder gekozen instelling.

Overigens is er ook nog zoiets als Automatic Dictionary Switcher, maar die werkt niet en is van AMO verwijderd vanwege een daarvoor gemelde bug die waarschijnlijk niet zal worden verholpen, omdat het inmiddels als verouderd beschouwde XPCOM betreft. Dat zegt ook wel iets over dat het standaard nooit kan hebben gewerkt, hoewel andere add-ons wellicht andere technieken gebruikten.

Anders dan via een add-on vind je waarschijnlijk alleen tips over het zelf samenvoegen van woordenboeken, waardoor Firefox eigenlijk nog steeds naar 1 woordenboek kijkt. Of dat handig is valt echter te betwijfelen, en of WebExtensions het zelf aanpassen van extensies of gebruikte bestanden ervan accepteren is ook nog maar de vraag.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Spellingscontrole in Firefox

Bericht door Leono »

1. "Het genoemde resultaat lijkt me niet opmerkelijk, want Dictionary Switcher onthoudt immers de eerder gekozen instelling."

De addon is helemaal niet geïnstalleerd!

2. "De spellingcontrole (officieel zonder s trouwens)"

Spelling.nu’ biedt online spellingscontrole.

Waarom toch keer op keer die hautaine toon? Probeer eens te communiceren op gelijke hoogte. Dat zou een stuk aangenamer zijn!
Geduldig bladeraar
Plaats reactie