De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Bericht door nirwana »

Beste Mozilla-liefhebbers,

Aanstaande dinsdag (14 november) brengt Mozilla versie 57 van Firefox uit. Dit is niet zomaar een nieuwe versie van Firefox, want hierin zitten enkele interessante onderdelen om naar uit te kijken.

Mozilla start dan ook een campagne op sociale media waaraan iedereen mee kan doen. Op die dag zal Mozilla zelf enkele berichten publiceren die je ook kunt gebruiken om Firefox bekender te maken in jouw eigen sociale netwerk. Of je kunt daar natuurlijk een eigen draai aan geven met de hashtag #newfirefox.

In deze versie zullen we de resultaten zien van het Quantum-project van Mozilla. Dat project is bedoeld om Firefox sneller te maken en dat moet ook minder geheugen kosten.

Ook zullen we in versie 57 de eerste resultaten zien van het Photon-project, een gewijzigd uiterlijk voor Firefox. Bij dat nieuwe uiterlijk kun je kiezen voor Licht (Light), Donker (Dark) of standaard (Default).

Vanaf Firefox 57 moeten we ook rekening gaan houden met wijzigingen in de extensies, want dan komt er een nieuw formaat: WebExtensions. Dan zullen bestaande extensies moeten worden omgezet naar dit nieuwe model, want anders kun je ze niet meer gebruiken in de nieuwe Firefox.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door nirwana »

Het aftellen naar Firefox Quantum is begonnen (nog zo'n 4 uur te gaan): https://quantum-soon.glitch.me/
(dank aan MadMaks voor deze link)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Nom@n
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2016, 15:04
    Linux Chrome

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door Nom@n »

Jammer dat alle bladwijzermappen grijs zijn dit verlies zijn charme het oog moet ook wat hebben.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door Torzan »

Gelukkig is daar onlangs nog een oplossing voor gegeven.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door nirwana »

Ook een handige website: http://arewewebextensionsyet.com/

Daar zie je van populaire extensies of er ook al een WebExtension van beschikbaar is.

Ter info: WebExtension is het nieuwe addon-formaat dat Firefox 57 gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Jansen!
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2014, 14:49
    Windows 8.1 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door Jansen! »

Sinds de update naar Firefox versie 57 krijg ik bij opstarten de onderstaande melding.
Hetzelfde gebeurt bij het openen van een tabblad na "Vorige sessie herstellen".
Na wegklikken via het kruisje start FF gewoon door.
Met nieuwe tabbladen is er niets aan de hand, maar na afsluiten van FF en weer starten gebeurt weer hetzelfde.

Afbeelding

FF 57 is wèl een stuk sneller dan 56.x.x overigens...
Ricardo
Berichten: 31
Lid geworden op: 3 oktober 2005, 12:13
Locatie: Eeklo
    Windows 10 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door Ricardo »

absoluut niet de snelste !!!!!!!
sinds de update kan ik niet meer werken oop het internet alles gebeurd met vertraging ik typ en de letters kommen seconden later
ook kan ik niet meer scrollen ook dat gebeurd met vertraging weg die handel !!!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door nirwana »

Jansen! schreef:Sinds de update naar Firefox versie 57 krijg ik bij opstarten de onderstaande melding.
Hetzelfde gebeurt bij het openen van een tabblad na "Vorige sessie herstellen".
Na wegklikken via het kruisje start FF gewoon door.
Met nieuwe tabbladen is er niets aan de hand, maar na afsluiten van FF en weer starten gebeurt weer hetzelfde.
Zie https://support.mozilla.org/nl/kb/firef ... egankelijk
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: De snelste Firefox 57 (Quantum) op aanstaande dinsdag

Bericht door nirwana »

Ricardo schreef:absoluut niet de snelste !!!!!!!
sinds de update kan ik niet meer werken oop het internet alles gebeurd met vertraging ik typ en de letters kommen seconden later
ook kan ik niet meer scrollen ook dat gebeurd met vertraging weg die handel !!!
Als oplossing denk ik aan "Hardwareversnelling uitschakelen" of "Firefox-profiel opfrissen" (initialiseren).

Zie https://support.mozilla.org/nl/kb/probl ... n-oplossen
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Bericht door Pettic »

Zolang nog veel extensies niet geschikt zijn voor FF57 blijf ik bij FF56.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Jansen!
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2014, 14:49
    Windows 8.1 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Bericht door Jansen! »

Pettic schreef:Zolang nog veel extensies niet geschikt zijn voor FF57 blijf ik bij FF56.
Hoe kan ik terug naar versie 56?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Bericht door Torzan »

Jansen! schreef:
Pettic schreef:Zolang nog veel extensies niet geschikt zijn voor FF57 blijf ik bij FF56.
Hoe kan ik terug naar versie 56?
Zie (altijd) deze pagina.

Als het alleen om de bovenstaande melding over het ontbrekende profiel gaat, zou ik dat liever uitzoeken want dat is echt uitzonderlijk; die hoort alleen te verschijnen als het profiel echt ontbreekt en Firefox (of Thunderbird) niet eens opstart. Ik betwijfel of de melding daarmee wegblijft als je teruggaat naar 56, maar het is alleen al interessant om te weten of dat zo is.

Je zou about:profiles kunnen openen, dan een nieuw profiel aanmaken, dat als standaardprofiel instellen en herstarten, kijken of de melding wegblijft (ook handig bij andere problemen!), en dan hetzelfde kunnen doen om het huidige profiel weer als standaardprofiel in te stellen. Je kunt ook het bestand profiles.ini (boven de map met profielen) bekijken en de inhoud ervan controleren.

Als je toch in about:profiles zit, kun je ook eventuele oudere profielen verwijderen (met de bestanden) als je zeker bent dat deze niet meer nodig zijn. Te denken valt aan gedeeltelijke info die ontbreekt, maar nogmaals, als een profiel toegankelijk is en Firefox gewoon start, dient de melding weg te blijven - de kans is immers nihil dat er naar een ander profiel wordt gekeken, ook niet door een extensie.

Zie ook deze pagina.

Kaspersky heeft hier overigens ooit een issue mee gehad (al weet ik niet zeker of Firefox alsnog werd gestart), dus als je dat gebruikt: zorg ervoor dat dat up-to-date is.

Een andere benadering is dat er iets niet goed gaat met sessieherstel, en dat je dubbele of beschadigde sessieherstelbestanden hebt; zie hiervoor deze pagina. Mogelijk is eenmalig starten van een nieuwe sessie daarvoor ook al een oplossing.

Uiteraard kun je Firefox ook altijd opfrissen, maar dan moet je wel je extensies opnieuw installeren.
Nom@n
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2016, 15:04
    Windows 10 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Bericht door Nom@n »

Moet het zeggen de Firefox Quantum ziet er gelikt uit en werkt snel en perfect, helaas en jammer tot de gele bladwijzermappen weg zijn een echte tekortkoming, maar wat niet is kan nog komen met een update je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Jansen!
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2014, 14:49
    Windows 8.1 Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Bericht door Jansen! »

Probleem al gevonden. Er bleek nog een oude x86 (32bit) versie geïnstalleerd te zijn.
Na verwijdering hiervan loopt versie 57 als een tie... eh, de brandweer!
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: De snelste Firefox 57 (aka Quantum)

Bericht door Citroentje »

Mooi snel inderdaad, verschil is goed te merken, waarschijnlijk door het gebruik van meerdere kernen ipv 1.
Extensies zijn wel deels verdwenen, maar daar redden we ons ook wel weer mee.

NoScript komt er aan, las ik.
Plaats reactie