Na elke update weer Engels

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Al van alles geprobeerd, aanwijzingen van internet opgevolgd, Firefox compleet verwijderd met Revo Uninstaller maar steeds weer na een update is Firefox in het Engels. Uiteraard heb ik na verwijderen de 64 bits NL versie gedownload en geïnstalleerd, net als op mijn laptop en de laptop van mijn vrouw de NL versie staat en na een update netjes NL blijft.
Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen, maar ik moet echt de NL versie hebben omdat sommige sites anders gaan flippen (van de Bibliotheek bijvoorbeeld)
Dus advies is meer dan welkom.
Groet, Bob
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door Torzan »

Waarschijnlijk gebruik je de Engelse versie met een taalpakket voor Nederlands (en eventueel met een extensie ervoor) dat/die na elke update hapert of gewoon niet meer compatibel is/zijn.

Verwijder het taalpakket en de extensie in de add-onbeheerder (about:addons) in de secties Extensies en Talen, download de Nederlandse versie van Firefox vanaf hier, verwijder de bestaande Firefox en installeer de gedownloade versie. Zie ook deze pagina.
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Nee, ik heb altijd de NL versie vanaf de speciale download link die jij ook aangeeft van Mozila gebruikt.
Feitelijk doe ik steeds precies wat je zegt.
Ik heb als landinstelling van Windows NLD staan, wel met US keyboard want US internationaal vind ik rampzalig en Nl toetsenbord heb ik niet.
Het blijft een raadsel voor mij.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door Torzan »

OK. Het is niet dat ik je niet geloof, maar in principe is het onmogelijk dat een update ervoor zorgt dat de taalversie verandert, zeker op basis van een landinstelling. Firefox-versies zijn immers niet 'multi-locale' (voor desktop althans) en dus altijd maar voor 1 taal gebouwd, en updates ervoor (de wat kleinere .mar-bestanden) kunnen de ene taalversie niet ombouwen naar een andere.

De updatestring is opgebouwd volgens de string die je op deze pagina ziet, en zit ingebouwd in het programma, niet in je profiel. Wat er kán gebeuren, is dat er bij de normale update iets verkeerd gaat (zoals de werking van de achtergrondservice en registratie ervan in het register - overigens misschien te testen door deze uit te schakelen), waardoor alsnog het volledige installatieprogramma wordt gedownload i.p.v. alleen het .mar-bestand (van plm. 6 MB). Dan nog zou dit natuurlijk dezelfde taalversie moeten zijn, en wijzigen van bijvoorbeeld de parameter app.update.url in about:config zou daar geen invloed op mogen hebben. Je kunt deze waarde evengoed wel bekijken, d.w.z. of deze de standaardwaarde heeft of vetgedrukt is (en dus aangepast), maar het korte antwoord is dat je misschien last hebt van malware en om die reden het verkeerde bestand van een eventueel aangepaste server downloadt nadat de bedoelde kleinere mislukt.

Ik zou daarom adviseren met een of meer malwarescanners de pc te controleren. Zie ook deze supportvraag voor een dito probleem en antwoord.
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Linux Chrome

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Ga ik doen maar ik heb standaard Avast, Malwarebytes en Heimdal aan staan en scan ook regelmatig met andere scanners.
Ik kom er op terug zodra ik kan
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Ik doe nog maar weer eens een scan met ADWCleaner ook al doe ik dat af en toe, vroeger met JRT.exe.
De string die staat bij app.update.url is als volgt (niet bold dus standaard):
https://aus5.mozilla.org/update/6/%PROD ... update.xml
Er staan wel een aantal stukken in bold en dat zijn de volgende (zie de bijlage):

Verder heb ik geen idee hoe ik in Mozilla kan zien of bepalen welke %LOCALE% ik gebruik.
Hoe detecteert Mozilla dat?
Bijlagen
about-config.jpg
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Overigens staat de general.useragent.locale op nl
Maar ik heb het gevoel dat dit meer met de spell-check te maken heeft.
Hoe kan ik nagaan of Firefox alleen de update gebruikt en niet de volledige download?
Is dit inzichtelijk te maken.
Ik heb wel een firewall, maar heb nooit ene melding gezien waarbij Firefox door mij geblokkeerd is.
Ik heb de rules trouwens nagekeken en Firefox mag gewoon contact maken met internet.
Moet de Mozilla maintenance service bij services op handmatig (start Firefox hem dus als er een check is) of op automatisch staan.
Het blijft irritant en ik hoop een keer de oplossing te vinden.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door Pettic »

Even een vraag tussendoor. Staat je Windows-systeem misschien op Engels ingesteld?
Zie instelling Datum en Tijd> Regio en Taal.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Pettic, nee, staat op Nederlands en Land staat ook op Nederland.
Ik heb nu wel in about:config een setting veranderd naar true zodat Firefox de taal zou moeten die is ingesteld op mijn OS.
Maar of dat wat uitmaakt weet ik niet.
Ik vind het wat lastig wat binnen FireFox nu bedoelt is als spellchecker en echt als GUI taal.
Overigens vindt ADWCleaner alleen wat PUP zaken die te maken hebben met een wat ouder Auslogic Defrag programma dat ik al verwijderd had.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door Torzan »

Om uit te sluiten of zaken in je profiel ertoe doen, kun je natuurlijk ook even een nieuw profiel aanmaken, dit als standaardprofiel instellen, Firefox verwijderen, een oudere versie van Firefox installeren (nu 56) en deze laten bijwerken naar 57. Als het probleem uiteindelijk duidelijk is, kun je het huidige profiel weer als standaardprofiel instellen.

Je gaf ook niet aan of je taalgerelateerde add-ons gebruikt, maar die kunnen misschien ook roet in het eten gooien; schakel die dus uit of verwijder ze tijdelijk, maar in een nieuw profiel zou je hier geen last van mogen hebben.

Je kunt overigens ook logbestanden terugvinden in wat waarschijnlijk in Windows 10 ook zoiets zal zijn als C:\Users\<gebruiker>\AppData\Local\Mozilla\updates\<16 tekens>\updates\ - de meest recente map met willekeurige tekens in de naam zou bestanden als last-update.log en backup-update.log kunnen bevatten, al is daarin helaas niet de bron (de server) van het verkregen bestand te zien. Het bestand updates.xml echter wel; daarin zou je alleen verwijzingen met /nl/ erin moeten zien. Deze en deze pagina op MDN geven ook informatie over het uitbreiden van mogelijkheden voor logging bij updates en verwijzen ook naar een add-on; dit heb ik zelf niet geprobeerd. Die add-on is helaas niet geschikt voor 57+, maar wellicht kun je hem toch in 56 installeren en de resultaten ervan na de update bekijken; je dient dus echt een update vanaf 56 uit te voeren.

Wat me van belang lijkt en je zo kunt beantwoorden, is de vraag of elke normale update via een .mar-bestand mislukt en daardoor steeds een volledig installatieprogramma wordt gedownload. Als dat laatste zo is, dien je dat bij voorkeur te verhelpen. Mocht dit voorkomen (en dus ook bij een nieuw profiel), zorg er dan voor dat het bijwerken zelf niet automatisch gebeurt, maar breek de update af, zodat je het gedownloade volledige bestand als het goed is op de bovengenoemde bestandslocatie kunt terugvinden en de eigenschappen ervan kunt bekijken (anders wordt het automatisch verwijderd). Als dit een Engelstalige versie is, weet je al meer, en dat zou ook moeten als de versie naar Engels gaat. Ik denk dat dit moet lukken als je de achtergrondservice uitzet en Windows daardoor steeds om bevestiging vraagt, waarbij je dat dan weigert.

Verder denk ik dat je de inhoud van die map \updates\ gewoon kunt verwijderen, met het idee dat oudere bestanden misschien nog iets kunnen verstoren. Dit zou niet mogen gebeuren (de map met de willekeurige naam zou via het register hard gekoppeld moeten zijn aan de Firefox-installatie), maar als je met programma's als Revo aan de gang gaat, heb je naar mijn idee kans dat er in het register júist iets verkeerd gaat.

Nogmaals: ik denk niet dat er sprake is van detecteren van een locale voor Firefox uit je systeem, althans niet voor het downloaden van het updatebestand, al dan niet gedeeltelijk. De parameter general.useragent.locale is alleen van belang voor de taal van opgevraagde pagina's.

Aangezien gebruikers van 32-bits versies onlangs naar 64-bits versies zijn gemigreerd, dien je er natuurlijk ook op te letten dat je nog maar 1 versie hebt (mocht dat eerst de 32-bits versie zijn geweest) en dat bijwerken dus van toepassing is op de enige geïnstalleerde 64-bits versie.

Als dit nog steeds niet helpt, voer dan een 'schone installatie' uit door de programmamap(pen) van Firefox te verwijderen of te hernoemen (C:\Program Files\Mozilla Firefox voor 32-bits, en C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox voor 64-bits) en Firefox daarna opnieuw te installeren. Eerst verwijderen/de-installeren zou niet nodig zijn.
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Even korte reactie alvast en mijn dank voor de enorm uitgebreide reactie met de vele tips.
Die ga ik rustig doorlezen en afhandelen.
Dat nieuwe profiel had ik al aangemaakt en ik gebruik de profielmanager om te kiezen nog even.
Een opmerking, je verwisselt Program Files en Program Files (x86) per abuis.
De eerste is voor 64 bit en de tweede (normaliter) voor 32 bits :)

Wel even gekeken in de door jou vermelde map gekeken.
De meest recente zijn leeg, wel is er een oude en daar staat een hele oude verwijzing bij updates.xml
Ik zie geen enkele verwijzing in de nieuwere naar een .mar
Dat zag ik wel in oudere staan!
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door Torzan »

Een opmerking, je verwisselt Program Files en Program Files (x86) per abuis.
De eerste is voor 64 bit en de tweede (normaliter) voor 32 bits :)
Niet helemaal; ik doelde op een oudere 32-bits Firefox en de bijbehorende programmamap op basis van de Windows-versie, die in jouw 64-bits installatie (x86) bevat en voor 32-bits niet. Maar de verwarring ligt voor de hand. :)
Ik zie geen enkele verwijzing in de nieuwere naar een .mar
Dat zag ik wel in oudere staan!
Zag je de verwijzing in updates.xml, en wat zegt de inhoud? In dat bestand zou je uiteraard bestandslocaties met nl erin moeten zien, geen en-US. Hoe dan ook, ik zou eerst de hele map leegmaken en dan een 'mislukte update' uitvoeren zoals omschreven, anders is de juiste map ook leeg. De bedoeling is te ontdekken welk volledige installatieprogramma wordt gedownload. Of de normale update mislukt, kun je als het goed is al vertellen.
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Torzan, ik heb daarnet de map in Program Files en in mijn eigen account map hernoemd en een versie 56.01 NL geinstalleerd.
Ik kreeg meteen daarna toen ik naar help en info keek een melding dat ik Firefox moest herstarten voor een update.
Daarna naar de betreffende map onder mijn users/mijn naam gebeuren gegaan en in updates.xml gekeken.
Daar stond keurig alleen maar nl en ook zag ik een circa 45 MB grote .mar file staan
Update uitgevoerd, herstart, was netjes nieuwste versie Firefox in de NL versie.
Tabbladen weer geïmporteerd en ik ga nu verder testen.
Eerste indruk likt dat het gewerkt heeft.

Thanks, ik laat verder horen hoe het gaat!
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door corvl »

Soms kan het gebeuren dat de normale gedeeltelijke update mislukt en dat Firefox de volledige versie download.
Als dit gebeurt is er meestal beveiligingssoftware dat problemen veroorzaakt met de gedeeltelijke update (bestanden in gebruik zodat Firefox ze niet kan vervangen).
In jouw geval schijnt de volledige Engelse versie gedownload te zijn en niet de Nederlandse versie.

Je kunt ook de Taal instelling controleren en zet Nederlands als de eerste keuze.
Opties -> Algemeen -> Taal: Talen van uw voorkeur kiezen voor het weergeven van webpagina’s
Gebruikersavatar
lobo405
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 oktober 2017, 10:20
    Windows 10 Firefox

Re: Na elke update weer Engels

Bericht door lobo405 »

Thanks corvl voor je reactie.
Ik moet wachten op de volgende update om het zeker te weten, maar de update van versie 56.0.1 naar 57.0.2 ging prima.
Overigens heb ik NL als (enige) taal staan in voorkeur taal.
Misschien dat Avast roet in het eten gooit, maar op mijn laptop heb ik dezelfde configuratie.
Firefox NL en Avast-Heimdal-MalwareBytes (die prima samen kunnen werken omdat ze allemaal een andere taak hebben).

Het w888 is dus op weer een minor/major update van Firefox.
Vooralsnog lijkt het hernoemen van alle mappen van firefox en compleet opnieuw installeren zijn vruchten af te werpen.

Overigens, of het lijkt zo, maar internet is stroperig traag geworden.
Toch zijn de speedtests die ik gedaan heb nog steeds prima.
Dus of Firefox is trager geworden, of de diverse virus-malware-ransomware scans vertragen, of er is te veel activiteit op het www.
Ik weet niet of anderen dit ook zo ervaren?
Plaats reactie