Adresboek

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
ed97
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 april 2017, 21:10
    Windows 10 Chrome

Adresboek

Bericht door ed97 »

Ik begrijp er niets van hoe Thunderbird zijn contacten rangschikt in het adresboek.
Verder toont hij op mijn desktop in de eerste kolom de voornaam / achternaam en op mijn laptop de weergavenaam.
Het lijkt een totale chaos.
Is het niet mogelijk om hetzij voornaam/naam of weergave gewoon alfabetisch te rangschikken?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Adresboek

Bericht door Torzan »

Alles kan en is mogelijk in Thunderbird. ;)

- Je kunt op de kolomnamen klikken om (zoals gebruikelijk) daarop te sorteren.
- Je kunt kolommen toevoegen en verwijderen (via het kleine pictogrammetje met pijltje rechtsboven) en horizontaal verslepen.
- Als je contacten hebt geïmporteerd vanuit bv. WLM of Outlook, dien je tijdens het importproces de veldnamen handmatig te schikken vanwege de onvoorspelbaarheid van de indeling van de geëxporteerde gegevens; zie ook dit artikel.

Helpt dit?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: Adresboek

Bericht door Pettic »

Na het openen van het adresboek kies je menu Beeld> Naam tonen als. Daar kun je aangeven hoe je de namen weer wilt geven.
Windows; Firefox; Thunderbird
ed97
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 april 2017, 21:10
    Windows 10 Chrome

Re: Adresboek

Bericht door ed97 »

Probleem was dat menubalk van adresboek uitgeschakeld was en ik steeds zat te zoeken in het Thunderbird-menu en daar is uiteraard niets te vinden over beeld adresboek.
Maar met de goede raad is probleem opgelost.
Bedankt. Mag op slot
Flory
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 januari 2018, 20:36
    Windows 10 Firefox

Re: Adresboek

Bericht door Flory »

Bij het vervangen van computer heeft de leverancier mijn oud adresboek niet overgebracht. Al mijn meer dan 2000 adressen zijn verdwenen! Hoe en waar kan ik die terug vinden?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Adresboek

Bericht door Pettic »

Heb je nog toegang tot je oude computer? Zo ja start daar dan TB op en open het adresboek.
Kies dan menu Extra> Exporteren> kies type ldif. Zet dat bestand op een usb stick of zo en breng het bestand over naar de nieuwe computer.
Start daar TB en in het adresboek kies je nu menu Extra> Importeren> kies tekstbestand en importeer het van de usb stick.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Adresboek

Bericht door W Postelmans »

Flory,
Indien je Pettic's voorstel niet kan uitvoeren (bijv, omdat je oude PC niet meer wil starten), kopieer dan van je "oude" harddisk de bestanden "C:\Users\JeAccountNaam\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ProfileNaam.default\*.mab" naar een USB stick. Dan copieer je die bestanden van die stick terug naar de interne disk van je nieuwe PC naar dezelfde plaats (opgepast: de profielnaam is daar heel waarschijnlijk anders, neem het profiel met "default" als "extensie"!). Daarna start je op je nieuwe PC je TB opnieuw op.

P.S.: deze procedure werkt als de foldernamen op je oude PC dezelfde zijn als die op je nieuwe PC, zoniet moet je de "paden" naar de folders aanpassen aan wat je op de disk vindt. En...., maak best steeds een backup van een folder voor je de inhoud ervan gaat aanpassen (dus voor je die "*.mab" naar je huidige interne disk gaat copieren).
Keola
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 oktober 2018, 13:51
    Windows 8.1 Chrome

Re: Adresboek achternamen contacten verdwenen

Bericht door Keola »

Heel veel achternamen zijn ineens verdwenen uit mijn adresboek. Ik heb nu bijvoorbeeld 20 Anna's zonder familienaam. Weet iemand hoe dit kan en hoe de namen te herstellen? Ik heb onder de link beeld voornaam achternaam aangevinkt.
Ook vreemd is dat ik altijd een nieuw contact aanmaakte in een betreffende submap van mijn persoonlijk adresboek en dit contact kwam dan in de submap te staan (en ook in mijn persoonlijke adresboek). Nu komt het contact niet meer direct in de submap maar alleen in het persoonlijk adresboek en moet ik dit naar de submap slepen. Weet iemand waardoor dit komt of wat ik kan doen om dit weer te herstellen?
Plaats reactie