Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
MHoogstraat
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 januari 2018, 21:18
    Ubuntu Firefox

Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Bericht door MHoogstraat »

Goedenavond!

Mijn technische kennis is wat beperkt, vandaar dat ik hier hoop een handvat te vinden..

Recent stopte de videokaart in mijn laptop ermee. Een tweede scherm aansluiten werkt nog alleen als ik in Safe-mode opstart..
Ik gebruikte nog steeds tot volle tevredenheid Windows XP (ja-ja, ik weet 't :) )

Nou heb ik op die laptop een redelijk omvangrijke mailomgeving binnen Thunderbird die ook nog ver teruggaat met een aantal belangrijke mail-berichten. Dus eigenlijk wil ik die hele omgeving/configuratie op een nieuwe laptop wel terug..

Kan ik nu in Safe mode de procedure volgen zoals omschreven onder "Thunderbird-gegevens naar een nieuwe computer verplaatsen" of moet er meer gebeuren? Vooropgesteld dat een USB-device is aan te spreken..
Van een aantal kanten hoorde ik dat ik het wel kan vergeten, maar ik wil mij er niet zomaar bij neerleggen.

Alvast bedankt voor alle moeite!
Vriendelijke groet,
Marten.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Bericht door W Postelmans »

Marten,

Dat overbrengen van mijn mailomgeving van de ene computer naar de andere doe ik regelmatig, nog nooit problemen gehad. Je kan (als je "source" TB tenminste geen TE oude versie is) de nodige bestanden met data eenvoudigweg overkopieren (via een stick of via een externe HD) van de "oude" computer naar de "nieuwe".

Installeer eerst TB op je nieuwe PC. Stel dan de accounts in je "nieuwe" TB juist in. Stop dan TB op je nieuwe PC. Kopieer dan de adresboeken, kalenders, mappen etc ... van je "oude" disk naar je nieuwe TB (de nodige processen en filenamen kan je vinden op een groot aantal fora, Google bijv. op "move TB addressbook"). Start dan TB op je nieuwe PC. Indien je 1 of meerdere files blijkt vergeten te hebben, kan je meestal alsnog de ontbrekende bestanden kopieren, zoniet begin je opnieuw.
MHoogstraat
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 januari 2018, 21:18
    Ubuntu Firefox

Re: Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Bericht door MHoogstraat »

Dit klinkt al beter dan: dat kun je vergeten!
Dank alvast; ik ga er mee aan de slag!
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Bericht door W Postelmans »

Als je nog meer hulp nodig hebt, laat dat dan hier maar weten.

Ik heb al mijn TB met adressen, kalender en folders overgezet van initieel XP (een jaar of 10 geleden) naar Vista, dan naar Win8, en dan naar Win10. En dit telkens zonder problemen (heb wel eens een keertje de conversie enkele keren moeten doen omdat ik iets vergeten was!).

Een groot voordeel van TB is dat tussen verschillende versies de data formaten in TB, en de file structuren, dezelfde blijven zodat je door eenvoudig te kopieren data van een oude computer over kan zetten naar een nieuwe, ook als die computers met verschillende versies van Windows werken.

Enkel als je wil converteren tussen Windows en bijv. een Linux TB, dan wordt het (veel) moeilijker om data over te zetten en heb je nog veel manueel werk.

Enne, als je converteert naar een nieuwe PC, dan ben je "en passant" ook van die ouwe en (zeer) onveilige XP af! Dus misschien nog een geluk bij een ongeluk dat je videokaart stuk ging!
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Linux Chrome

Re: Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Bericht door MoZzUser »

De meest voor de hand liggende methode is ook de meest gebruikte, namelijk het van de oude PC kopiëren van de 'beroemde' profielmap en deze terugzetten op de nieuwe PC.
In de profielmap staat ALLES wat je op de oude PC in Thunderbird hebt opgeslagen, zoals je accountgegevens inclusief de instellingen voor de mailserver, al je e-mails, e.d.
Eerst je email-accounts aanmaken in de nieuwe Thunderbird op de nieuwe PC hoeft niet eens, alles wordt meegenomen.
Je kan jezelf dus een hoop tijd en moeite besparen omdat je niet op zoek hoeft naar losse mappen en bestanden en deze één voor één over te zetten, alles zit in de profielmap.

Op de ondersteuningssites van Mozilla is hierover uitgebreide informatie te vinden, hieronder een link van Google.

https://www.google.nl/search?q=thunderb ... erugzetten
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Bericht door W Postelmans »

Hallo MoZzUser,

Je hebt (voor de meeste gevallen) gelijk. Echter ik ondervond vroeger eens dat, indien je de account definities van een heel oude versie van Thunderbird hergebruikt in een nieuwe versie, het dan wel eens mis kan gaan. Ik ken de versies van de "source TB" en van de "target TB" hier niet, maar gezien het hier een conversie van XP naar Win10 betreft neem ik gemakkelijkshalve aan dat de versie van de "source TB" niet de "allermodernste" is!

De account definities niet copieeren maar nieuw aanmaken is in sommige gevallen aangewezen en meestal niet veel werk, dus... .

Nog 1 opmerking: in de profielmap staan inderdaad (meestal) de nodige instellingen, adressen, agendapunten, mails e.d. . Maar je mails kunnen ook verplaatst zijn naar een andere disk of folder (zie account instellingen, lokale map). Dus dat moet even gecontroleerd worden voor het copieren gestart wordt.

En ik was nog iets vergeten te vermelden: indien je werkt met verschillende zelf aangemaakte adresboeken, moet je de procedure "http://kb.mozillazine.org/Moving_addres ... n_profiles" volgen om die adresboeken bruikbaar te maken in de "target TB".
MHoogstraat
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 januari 2018, 21:18
    Ubuntu Firefox

Re: Defecte video-chip: veiligstellen mailomgeving

Bericht door MHoogstraat »

Nogmaals dank (beiden) voor alle moeite!
Op dit moment nog geen nieuwe PC maar wel een Ubuntu-omgeving tot m'n beschikking.
Maar om daar de mailomgeving pratend te krijgen, zoals ik dat hierboven lees, zal nogal wat voeten in de aarde hebben...

Ik zit best onthand zo, maar zodra ik een nieuwe PC heb en de omgeving draait, laat ik dat nog wel weten!
Plaats reactie