Firefox is al actief...

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Android Firefox

Firefox is al actief...

Bericht door nonno »

Ik ontvang vrij veel mails met een bijlage voor mijn werk. Als ik die open, krijg ik de laatste dagen steeds de volgende opmerking :
"Firefox is al actief maar reageert niet. Het oude Firefox dient afgesloten te worden om een nieuw venster te openen"
Daaronder staan dan twee buttons met resp AFSLUITEN en NEGEREN.
Zelfs als ik mijn pc net heb opgestart, en nog geen Firefox heb gebruikt, krijg ik deze melding.
Weet iemand raad om me hier vanaf te helpen?
Alvast bedankt,
Nonno
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox is al actief...

Bericht door Torzan »

De tekst is vermoedelijk Firefox is al actief, maar reageert niet. Het oude Firefox-proces moet worden afgesloten om een nieuw venster te openen. Soms duidt dit op een nog actieve Firefox als het te snel is afgesloten en direct erna weer wordt opgestart, maar het kan ook een valse melding zijn.

Controleer eens of er echt een proces met de naam firefox.exe actief is nadat de computer is opgestart en Firefox nog niet is geopend, dus voordat je de bijlage opent. Doe je dat overigens vanuit Thunderbird, of een ander e-mailprogramma? Processen kun je via Taakbeheer in Windows controleren.

Mocht je nou geen processen zien (als of omdat Firefox op dat moment nog niet was gestart), doe dan eens hetzelfde met Process Explorer dat je hier kunt downloaden. Dit is een zip-bestand dat je ergens in een map kunt uitpakken zonder installatie, dus je hoeft daarna alleen procexp.exe (of procexp64.exe bij 64-bits systemen) uit te voeren. Ik heb weleens gezien dat er toch een dergelijk (echt) proces blijft hangen dat niet in Taakbeheer zichtbaar was, maar het kan ook een stukje malware zijn.

Mogelijk is het ook een profielkwestie, of ligt de oorzaak bij een toevoeging -no-remote in de opdrachtsnelkoppeling, of (wellicht het meest voor de hand liggend) is het een kwestie van 2 installaties van Firefox, zoals de 32-bits en de 64-bits versie, wat mogelijk automatisch is gebeurd, of installatie van een bèta- of ESR-versie ernaast. In dat geval is de ene installatie bekend als de standaardbrowser en de andere een tweede, waarbij aanklikken van een bijlage vanuit een ander programma en daarmee het aanroepen van Firefox en het bijbehorende standaardprofiel dan niet lukt (de verkeerde installatie wordt aangeroepen met hetzelfde profiel dat al in gebruik is door de andere). Dat laatste lijkt niet overeen te komen met je opmerking over dat Firefox nog niet eens is gestart, maar toch... Verwijderen van 1 van de 2 installaties op de normale manier in Windows en eventueel de gewenste Firefox-versie (waarschijnlijk 64-bits) verwijderen en opnieuw installeren zou dan kunnen helpen; je gegevens en instellingen blijven behouden. Mocht je echt 2 versies willen houden, is het een zaak om voor de andere een apart profiel te gebruiken.

Kijk anders ook even op deze supportpagina en voer alle stappen uit, en laat het weten als je er niet uitkomt. Mogelijk gerelateerde supportvragen: hier en hier.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox is al actief...

Bericht door nonno »

Beste Torzan,
Bedankt voor de snelle reactie. Ben gaan nakijken , en inderdaad : er zaten twee versies van Firefox op mijn pc (57 en 59). Ik heb ze beiden verwijderd en nu terug de 59 op mijn pc gezet. Een kwartiertje getest, en blijkbaar geen problemen meer. Mocht het evt. terugkomen dan laat ik het hier wel weten. Alleszins van harte bedankt !!!
Nonno
Gesloten