Kan maar de helft van mijn wachtwoorden onthouden

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Kan maar de helft van mijn wachtwoorden onthouden

Bericht door nonno »

Tot voor een week kon Firefox mijn wachtwoorden onthouden (t.t.z. de wachtwoorden dewelke ik dikwijls nodig heb, en geen gevaar betekenen om gehackt te worden). Nu is dat maar ongeveer de helft. Voor de andere helft geef ik steeds de wachtwoorden in, maar de volgende keer dien ik dat terug te doen. Heel raar dus.
Weet iemand raad?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Kan maar de helft van mijn wachtwoorden onthouden

Bericht door Torzan »

(Voor de Nederlanders: "terug te doen" = "weer te doen")

Heb je onlangs misschien een instelling gewijzigd die het opslaan van (nieuwe) wachtwoorden verhindert? Of heb je andere wijzigingen aangebracht, of een add-on geïnstallleerd, of is of zijn er een aantal bijgewerkt? Het is altijd goed om na te gaan wat er rond die tijd is gebeurd.

Misschien heb je ook iets aan deze supportvraag, en wellicht dit supportartikel. Lees vooral het stukje over Privénavigatie.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Kan maar de helft van mijn wachtwoorden onthouden

Bericht door nonno »

Beste,
Bedankt voor de snelle reactie. Het probleem is begonnen nadat ik een wijziging van type had doorgevoerd (laatse week) : er stonden 2 versies van Firefox op mijn pc (de laatste en voorlaatste versie). Ik heb de voorlaatste versie verwijderd en heb nu de versie 59. Mogelijk heeft het daar mee te maken. kan ik nog wijzigingen aanbrengen?
Nonno
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Kan maar de helft van mijn wachtwoorden onthouden

Bericht door Torzan »

Ach ja, je andere topic. :)

Aangezien je andere versie 57 was, is het aannemelijk dat het toch iets met de (vanaf versie 58) gewijzigde bestanden voor opslag van wachtwoorden en daarmee de omzetting van die databasebestanden heeft te maken, zoals in de supportvraag werd genoemd. Wellicht kun je het beste die oudere bestanden in je profielmap verwijderen, te weten key3.db en cert8.db (dit is nu key4.db en cert9.db), of juist de twee nieuwe, of allemaal. Zorg er in dat geval wel voor dat je alle gebruikersnamen en wachtwoorden nog weet; je zult ze opnieuw moeten invoeren, waardoor dan meteen duidelijk wordt of dat voor alle wachtwoorden lukt.

Maar let vooral op de instellingen zoals in het supportartikel staat aangegeven; veel mensen wijzigen de instellingen voor geschiedenis zonder te beseffen dat daarmee Privénavgatie wordt ingeschakeld en dus het opslaan van wachtwoorden wordt voorkomen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Kan maar de helft van mijn wachtwoorden onthouden

Bericht door nirwana »

Volgens mij kun je beter en veiliger een wachtwoord-beheerder aan Firefox toevoegen dan dat je wachtwoorden in de browser zelf opslaat.

KeePass is een wachtwoord-beheerder die gegevens lokaal opslaat en LastPass slaat wachtwoorden op een server (in the cloud) op.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie