Verschil tussen Archieven en Alle e-mail

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
WEK
Berichten: 148
Lid geworden op: 9 januari 2009, 18:05
    Windows 10 Firefox

Verschil tussen Archieven en Alle e-mail

Bericht door WEK »

Sinds kort ga ik anders om met mijn mail. Mijn Postvak In was altijd alle mail..
Nu lees ik de mail en Archiveer deze (toets A) of zet deze ergens bij Actie neer.
Daarmee blijft mijn inbox dus leeg

Normaliter zocht ik later dan alsnog een mail via Alle e-mail maar zie nu ook de map Archieven staan.

Weet iemand hoe ik dit moet zien ?
Gearchiveerde mail gaat toch naar Alle e-mail en wat staat er dan in Archieven ?

Ik hoor het graag.

Groet,

WEK
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Verschil tussen Archieven en Alle e-mail

Bericht door Torzan »

Er is geen overzicht met de naam Alle e-mail, tenzij je een extensie gebruikt die deze toevoegt. Bedoel je Alle mappen? Wat dit is moge duidelijk zijn.

De map Archieven is wel een map en daarmee een submap van de account (net zoals Concepten en Verzonden), maar géén submap van Postvak IN, net zoals deze andere 2 dat niet zijn. Als je dus alle berichten wilt doorzoeken en al dan niet links standaard het Postvak IN hebt geselecteerd zodra je het zoekvenster activeert, wordt de map Archieven niet doorzocht. Als je ook de Archieven wilt doorzoeken, zul je het zoekvenster moeten activeren na links selecteren van de accountnaam, of in het zoekvenster bovenaan eerst de accountnaam moeten selecteren voordat je laat zoeken, waarna ook de map Archieven en eventueel de submappen (als dat is aangevinkt) worden doorzocht.

De logica van het standaard niet doorzoeken van Archieven is er wel. Deze map bevat doorgaans oude e-mails (vandaar de mappen met jaartallen) die je nauwelijks nog bekijkt en waarvan je niet steeds zoekresultaten wilt zien. In jouw geval kun je daarom misschien het beste niet de map Archieven voor gelezen e-mail gebruiken, maar bv. een map Gelezen nadat je die hebt aangemaakt als submap van Postvak IN óf de accountnaam zelf, waarna je bv. Verplaatsen naar gebruikt via het contextmenu of een werkbalkknop Verplaatsen (die je mogelijk moet toevoegen via het contextmenu > Aanpassen op de werkbalk) en de gewenste map selecteert. Dit kun je ook automatiseren via berichtenfilters door hiervoor een aparte filterregel aan te maken die alleen bij Archiveren plaatsvindt. Op A drukken (wat dan dus nog steeds 1 toets vereist) archiveert dan weliswaar, maar verplaats de mail daarna direct naar de aangemaakte map Gelezen onder Postvak IN, of onder de accountnaam, wat misschien iets makkelijker is voor latere toegang. Waarschijnlijk zie je deze map standaard onder de Prullenbak na aanmaken ervan. De mapvolgorde is eventueel te wijzigen via de extensie Manually sort folders.

Zie ook dit supportartikel.
WEK
Berichten: 148
Lid geworden op: 9 januari 2009, 18:05
    Windows 10 Chrome

Re: Verschil tussen Archieven en Alle e-mail

Bericht door WEK »

als ik kijk naar mijn structuur, zie bijlage...

dan maakt het mijn verhaal misschien ietsje helderder.

In ieder geval bedankt voor je reactie, ik ben er nog niet, maar heb wel wat aanknopingspunten.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Verschil tussen Archieven en Alle e-mail

Bericht door Torzan »

Ik zie geen bijlage, maar dat kan aan het forum liggen.

Wat begrijp je niet of is er nog niet duidelijk? Kun je je vraag of probleem herformuleren?
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 7 Firefox

Re: Verschil tussen Archieven en Alle e-mail

Bericht door oeekker »

Heb je een Gmail e-mailadres? Alle e-mail klinkt als iets van Gmail: Gmail heeft geen mappen, maar gebruikt labels. Als je in Thunderbird een e-mail uit je Postvak IN verwijdert, verwijder je in Gmail eigenlijk alleen het label Inbox. In Gmail kan je het bericht nog wel terug vinden als je zoekt in Alle e-mail. Als je in Thunderbird een bericht archiveert, verplaats je het naar een andere map. In Gmail krijgt het bericht dan het label Archief, in plaats van het label Inbox. Een en ander heeft voornamelijk gevolg voor als je je e-mail in Gmail zelf bekijkt.
Kijk voor meer informatie ook hier: https://support.mozilla.org/nl/kb/thunderbird-en-gmail
Plaats reactie