Ontvangen lukt, verzenden niet...

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Ben een aantal dagen in het buitenland geweest, en er is ondertussen blijkbaar iets gebeurd met een account in Thunderbird. Ik kan voor die bepaalde account enkel berichten binnenkrijgen, maar helaas niet verzenden... krijg steeds een foutmelding. laat dit nu juist mijn belangrijkste account zijn, en dan begrijp je dat dit een probleem is.
Zou iemand me kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

Is het gebeurd met Thunderbird dat zich op een systeem thuis bevindt (dus spontaan), of met Thunderbird dat je had meegenomen en wellicht hebt moeten aanpassen om er elders mee te kunnen verzenden?

In beide gevallen: heb je hier al gekeken?
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Met een systeem thuis.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door adri »

Heb je de SMTP-instellingen van dat account al nagekeken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Mad Maks »

Wat is de foutmelding?
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Als ik van dit mailadres een mail wil zenden krijg is het volgende : "aanmelden bij server smtp-mail.outlook.com is mislukt." en dan kan ik kiezen uit 3 mogelijkheden :
- Opnieuw proberen (dit geeft geen resultaat)
- Nieuw wachtwoord invoeren (waarom bij Thunderbird mijn ww wijzigen, als ik via bvb outlook WEL met deze account mails kan verzenden met hetzelfde antwoord. Ik heb meerdere accounts met xxxxx@live.be en die werke'n wel in Thunderbird...
- Annuleren
Laat dit nu mijn belangrijkste mailadres zijn...
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

Dit moet je binnen een paar minuten kunnen oplossen. Heb je het genoemde supportartikel nou bekeken?

Verder: ga in een geval als dit NIET meteen je wachtwoord wijzigen in Thunderbird, want daar is zeer waarschijnlijk niets mis mee. Thunderbird verliest niet zomaar spontaan het ingestelde wachtwoord voor een account. Voor de hand ligt dat er iets met de server aan de hand is, of dat een update van Thunderbird of beveiligingssoftware heeft plaatsgevonden die niet goed is opgepikt. Het eerste kun je altijd controleren door een tweede e-mailclient (wat je ook hebt gedaan met Outlook) of een statuspagina, het tweede zou voor meerdere accounts moeten gebeuren, wat niet zo is en dus geen oorzaak kan zijn.

Aangezien het Outlook betreft, kun je hier kijken naar soortgelijke klachten, zelfs aangevuld met een kaart/plattegrond die op jouw locatie een gele vlek kan aangeven. Daarnaast is bekend dat servers van outlook zelf en dus ook smtp-mail.outlook.com nogal vaak problemen als deze kunnen geven. Beter is om de server smtp.office365.com te gebruiken voor de SMTP-server (voor verzending), en outlook.office365.com voor ontvangen; deze zijn niet alleen stabieler, maar ook sneller. De eerste kun je links onderaan wijzigen onder Accountinstellingen > Uitgaande server (SMTP), de ontvangende bij Accountinstellingen > Serverinstellingen > Servernaam voor de betreffende account.

Vervang alleen de servernamen en laat de rest van de instellingen ongewijzigd. Handiger is wellicht om een extra SMTP-server in te stellen die bv. Outlook/Office of Microsoft Outlook365 heet en de huidige ongemoeid laat. Dit doe je rechts via de knop Toevoegen. In dat geval hoef je daarna alleen nog de daadwerkelijk gebruikte SMTP-server voor die account in te stellen, onderaan bij Accountinstellingen > Serverinstellingen > Naam van account > Uitgaande server (SMTP). Als het goed is, werkt de boel dan meteen weer. Later kun je de daar gekozen SMTP-server eens wisselen naar die van nu en kijken of het probleem met die server inmiddels is verholpen, of bij voorkeur zo laten.
Laatst gewijzigd door Torzan op 8 juni 2018, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Pettic »

Kijk de instellingen eens na zoals hier is aangegeven: https://support.mozilla.org/nl/kb/thund ... nfigureren
Windows; Firefox; Thunderbird
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Beste Pettic :
Instellingen nagekeken en zijn juist.
Beste Torzan :
Ik heb getracht om de server smtp.office365.com te gebruiken. Heb die als extra smtp server ingesteld. helaas lukt het nu ook niet.Vreemd is wel dat ik bij de foutmelding het volgende krijg " aanmelden bij smtp-mail.outlook.com is mislukt... Dus de foutmelding schrijft NIET office365.
Wat nu?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

Als de foutmelding hetzelfde blijft, maak je kennelijk geen gebruik van de nieuw toegevoegde server. Zorg er zoals gezegd voor dat je rechts onderaan de juiste (nieuwe) selecteert, zoals hier aangegeven.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Helaas, lukt nog steeds niet...
Ik weet niet of ik een schermafdruk kan invoegen, dan zouden jullie het kunnen zien dat de office365.com wordt gebruikt.
Ik blijf dus in de knoei zitten omdat ik niets kan verzenden met mijn belangrijkste mailadres.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

Controleer of je extra identiteiten gebruikt en nog steeds - eventueel als standaard - een identiteit wordt gekozen die de oude SMTP-servergegevens bevat. De knop Identiteiten beheren… vind je in hetzelfde venster. Bij het opstellen van een bericht moet je in het Van-veld een keuze kunnen maken als je meerdere identiteiten hebt.

Overigens is het altijd verstandig om een extra SMTP-server in te stellen, meestal die van de eigen provider, als die tenminste toestaat dat andere e-mailadressen worden gebruikt dan die van de provider zelf. Sommige mensen gebruiken zelfs alleen die SMTP-server voor alle verschillende accounts. Op die manier voorkom je de afhankelijkheid van 1 server zoals in dit geval, en met identiteiten (en dus een ander Van-adres tijdens opstellen) kun je dan heel snel van SMTP-server wisselen. Nadeel bij het gebruik van de server van de eigen provider is wel dat (bij IMAP) verzonden mail niet zichtbaar is via webmail.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

helaas, ook ditmaal niet gelukt. Ik wordt er stilaan gek van. Ik heb deze account dagelijks veel nodig om berichten te verzenden (beroepshalve). Ik weet nu echt niet meer wat te doen...
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

Kun je eens op Help > Probleemoplossingsinformatie > Tekst naar klembord kopiëren klikken en dan alleen de sectie onder E-mail- en nieuwsaccounts hier plaatsen?
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

account2 (none) Local Folders Geen Normaal wachtwoord
account3 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account4 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account5 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account6 (imap) imap.gmail.com:993 SSL/TLS OAuth2 smtp.gmail.com:465 SSL/TLS OAuth2 true
account8 (imap) imap.gmail.com:993 SSL/TLS OAuth2 smtp.gmail.com:465 SSL/TLS OAuth2 true
account9 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account13 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account17 (pop3) pop.scarlet.be:995 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.scarlet.be:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account18 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account20 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account21 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account24 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account25 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account26 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account27 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account28 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account30 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account31 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account32 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:587 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account33 (pop3) pop.scarlet.be:995 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.scarlet.be:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account34 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account37 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account40 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account41 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account45 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
Plaats reactie