Ontvangen lukt, verzenden niet...

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

Ik zie maar liefst 7 maal een vermelding voor smtp-mail.outlook.com, maar geen enkele voor smtp.office365.com. Weet je wel zeker dat je de gewijzigde instellingen hebt opgeslagen of, als je een extra SMTP-server hebt toegevoegd i.p.v. de huidige hebt gewijzigd, deze rechts onderaan voor de betreffende account hebt geselecteerd? Ik acht de kans vrij klein dat je dit in de instellingen wel goed hebt gedaan en Thunderbird vervolgens de oude instellingen gebruikt.

Zelf zie ik dit:
account24:
INCOMING: account24, , (imap) outlook.office365.com:993, SSL, passwordCleartext
OUTGOING: , smtp.office365.com:587, alwaysSTARTTLS, passwordCleartext, true

Heb je overigens echt 7 Outlook-/Live-/Hotmail-accounts en dus echt 7 maal deze instellingen nodig, en zo ja, treedt het probleem dan maar bij 1 ervan op, ondanks de blijkbaar identieke instellingen?
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Beste,
Staat nochtans als standaard aangeduid...
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Bij de andere live accounts heb ik geen enkel probleem. Ik laat je nogmaals alles geworden in afzonderlijk bericht.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

account2 (none) Local Folders Geen Normaal wachtwoord
account3 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account4 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account5 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account6 (imap) imap.gmail.com:993 SSL/TLS OAuth2 smtp.gmail.com:465 SSL/TLS OAuth2 true
account8 (imap) imap.gmail.com:993 SSL/TLS OAuth2 smtp.gmail.com:465 SSL/TLS OAuth2 true
account9 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account13 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account17 (pop3) pop.scarlet.be:995 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.scarlet.be:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account18 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account20 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account21 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account24 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account25 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account26 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account27 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account28 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account30 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account31 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account32 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:587 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account33 (pop3) pop.scarlet.be:995 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.scarlet.be:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account34 (imap) imap.one.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord send.one.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account37 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account40 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord true
account41 (imap) imap.mail.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp.mail.com:465 SSL/TLS Normaal wachtwoord true
account45 (imap) imap-mail.outlook.com:993 SSL/TLS Normaal wachtwoord smtp-mail.outlook.com:587 STARTTLS Normaal wachtwoord
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Pettic »

Torzan heeft zoals het zich laat aanzien gelijk.
Er is geen smtp-server 'smtp.office365.com' gekoppeld aan een account.
Nadat je een dergelijke server hebt aangemaakt met het juiste wachtwoord én de bijbehorende gebruikersnaam dien je die specifiek te koppelen aan het probleemaccount; als 'standaard' instellen heeft geen effect.
Ga naar Accountinstellingen>naam probleemaccount> kies voor de [Uitgaande server (SMTP)] (rechter scherm, onderaan) voor de aangemaakte smtp.office365.com.
Het kan zelfs zo zijn dat eerder in het probleemaccount de verkeerde server hebt gekozen die niet overeen komt met de combinatie gebruikersnaam/wachtwoord.
Windows; Firefox; Thunderbird
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

ben naar accountinstellingen gegaan, dan naam van de probleemaccount. voor uitgaande server (smtp) WAT BEDOEL JE MET RECHTER SCHERM ONDERAAN? vioor de aangemaakte smtp.office365.com dan op o;k; geklikt.
Als ik nu de accountinstellingen bekijk van mijn adres xxxxx@live.be dan zie ik het volgende :
Details van de gselecteerde server
- beschrijving : Outlook.com (Microsoft)
- servernaam : smtp.office365.com
- poort : 587
- naam : xxxxx@live.be

Ik weet het echt niet meer...
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

"Details van geselecteerde server" zie je in het rechterdeel van het scherm onderaan (dat wordt hierboven bedoeld; zie wederom de schermafbeeldingen in de supportartikelen) en zeggen iets over wat weliswaar ingestelde servers en de standaardserver zijn, maar niet of die voor een geselecteerde account wordt gebruikt. Dat doe je immers onderaan in het rechterdeel van het scherm (bij Uitgaande server (SMTP):) als je links op de bijbehorende accountnaam staat.

Je hebt dus waarschijnlijk en zoals eerder gezegd wel een nieuwe server toegevoegd en als standaard ingesteld, maar die voor geen enkele account geselecteerd.

Toegegeven, je bent niet de enige die zich hierin vergist. Links onderaan (wat veel mensen al niet kunnen vinden vanwege de mogelijk grote lijst met accounts en het over het hoofd zien van de optie onderaan) stel je de SMTP-servers in, maar daadwerkelijk selecteren ervan doe je een stukje hoger, dus op de accountnaam, dan rechts onderaan in het vervolgkeuzemenu. Eén stapje lager links (op Serverinstellingen) is uitsluitend voor de inkomende server. Ook zal een standaard SMTP-server wellicht worden geselecteerd voor nieuw ingestelde accounts, maar bij wijzigen is het een ander verhaal.

Overigens zit er sinds kort een optie in Thunderbird om - en dat is waarschijnlijk precies om deze reden - júist vanuit Accountinstellingen > Servernaam (links) > SMTP-server bewerken… (rechts) te kiezen. Daarmee bereik je hetzelfde; je wijzigt dan direct de instellingen voor de ernaast al geselecteerde server die je ook in de lijst links onderaan kunt terugvinden.

Kleinigheidje: ik vroeg in mijn vorige bericht of je het probleem echt bij alle 7 accounts ervaart, of mogelijk gebruik je deze niet allemaal. Omwille van voortgang en begrip is het in het in het algemeen wel handig om dergelijke vragen te beantwoorden en niet te negeren.
Laatst gewijzigd door Torzan op 13 juni 2018, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Vooraleer opnieuw een poging te wagen, kan ik je bevestigen dat er slechts één account een probleem is met verzenden 5laat dit nu net mijn belangrijkste mailaccount zijn). De anderen werken perfect en die accountinstellingen zien er net hetzelfde uit...
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

Ik zou dit probleem vandaag graag opgelost zien. Misschien ben ik wat te ongeduldig voor dit forum aan het worden, maar dergelijke problemen moet je binnen twee minuten kunnen oplossen en ik kan er met de pet niet bij dat sommige mensen hier een probleem posten en het topic vervolgens wekenlang open laten, of soms zelfs niet eens meer reageren.

Maar even tussendoor: welke versie van Thunderbird gebruik je, gebruik je misschien add-ons die iets met accounts kunnen doen, en treedt het probleem ook op in de Veilige modus van Thunderbird?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Pettic »

Overigens heb ik nog steeds niet het idee dat je de juiste smtp-server aan het probleemaccount hebt gekoppeld. Torzan had eerder een voorbeeld gestuurd en we hebben je diverse malen gewezen op de juiste methode. Probeer het (nogmaals).
Windows; Firefox; Thunderbird
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Mijn excuses dat jullie dit probleem graag vlug opgelost zien, doch dat is eveneens zo voor mezelf. Enkel heb ik helaas niet de kennis van computers dewelke jullie hebben, anders was ik hier niet terecht gekomen. Ik doe mijn uiterste best om het te snappen, doch blijkbaar loopt er toch ergens iets mis.
Wat ik echter niet versta, is dat jullie steeds over "rechts onderaan" spreken, want ik zie rechts onderaan helemaal niets.
Ik gebruik de laatste versie van Thunderbird.
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Ik heb net een test gedaan, en het verzenden schijnt te lukken met 365.
Normaal moet het dan verder wel goed gaan.
Alvast bedankt.
Nonno
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Pettic »

Zie (nogmaals) https://support.mozilla.org/nl/kb/kan-g ... t-gebruikt. Kijk onder de kop 'Verifieer uw SMTP-instellingen voor uitgaande e-mail'.

Even voor de volledigheid. Het 'rechts onderaan' betreft het scherm met de accountinstellingen:

Je klikt in het linker deel van dat scherm op de NAAM van het account, dus direct boven de regel 'Serverinstellingen'.
Rechts zie je dan de blauwe (?) titelbalk met Accountinstellingen <naam>.
En helemaal onderaan in dat rechter deel zie dan uiteindelijk "Uitgaande server (SMTP):" met daarachter de naam van de gekoppelde SMTP-server.

SMTP heeft te maken met het verzenden van berichten; POP en IMAP met het ontvangen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door Torzan »

En, waar ging het nu verkeerd?
nonno
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 januari 2007, 20:04
Locatie: HERENTALS
    Windows 7 Firefox

Re: Ontvangen lukt, verzenden niet...

Bericht door nonno »

Een aantal keer geprobeerd, en plots lukte het. Eindelijk zou ik zeggen.
Plaats reactie