geen calender in thunderbird

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
glda19
Berichten: 184
Lid geworden op: 16 oktober 2005, 11:12
    Windows 10 Firefox

geen calender in thunderbird

Bericht door glda19 »

Hi

Ik gebruik zowel Thunderbird op Windows 10 en Linux Mint 18.3

In Thunderbird voor Linux ontbreekt de kalender hoe komt dat ?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Ik gebruik meestal de Windows versie, maar veronderstel dat het probleem in Win10 en in Linux vrijwel hetzelfde is.

In Win10 gebeurde het al een paar keren dat na een halfjaarlijkse upgrade van het OS de Lightning extensie in Thunderbird niet meer werkt, (krijg een bericht dat lightning "incompatibel" is met de geinstalleerde versie van TB) ofwel dat de Calender functie verdwenen lijkt. Als ik dan manueel de add-on opnieuw installeer, dan doet ie het weer, en vindt dan de reeds vroeger ingevoerde taken en gebeurtenissen terug.
glda19
Berichten: 184
Lid geworden op: 16 oktober 2005, 11:12
    Linux Chrome

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door glda19 »

Waar haal je de add-on
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Onder Win10 haal ik hem op de "standaard manier", via Extra, Add-Ons, Add-Ons verkrijgen, en dan zoeken op Lightning.
Als dat niet lukt, laat me dit dan weten aub, dan zoek ik onder linux hoe het daar werkt (maar dan moet ik eerst mijn Linux machine opnieuw werkende krijgen!).
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Ik heb zelf eens gezocht (het is een tijdje geleden dat ik zelf nog TB geinstalleerd heb). Het lijkt inderdaad alsof Lightning nu standaard in TB zit en niet meer als add-on geinstalleerd kan worden.
Ik zal eens proberen of dat in Linux ook zo is (maar geef me hiervoor even tijd aub).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door adri »

Klopt, wordt -ook op Linux- standaard meegeleverd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Beste glda19, heb je de meest recente versie van TB in gebruik? Indien niet, met welke versie werk je?
Beste adri, heb jij misschien ervaring waarom TB onder Linux de indruk kan wekken dat Lightning niet aanwezig is?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door Torzan »

Lightning wordt vanaf Thunderbird 38 standaard meegeleverd. Het komt weleens voor dat hiermee bij een update van Thunderbird (ook een kleine) iets niet goed gaat. Kijk in dat geval eerst of de Lightning-add-on (nog) aanwezig is in de Add-onbeheerder. Zo ja, schakel deze dan uit, herstart Thunderbird en schakel hem weer in. Zo nee, probeer dan Thunderbird te de-installeren en opnieuw te installeren (alles blijft behouden), of installeer alleen de add-on vanaf hier. Agendagegevens zouden ook behouden moeten blijven.

Ik geloof niet dat dit vaker voorkomt bij Linux Mint (heb het ook in Windows gezien), maar wellicht heeft het iets te maken met het verschil tussen een 'normale' installatie van Thunderbird en die via een door de distributie meegeleverde versie.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Torzan; vraagje: die link lijkt enkel de Windows versie beschikbaar te maken (de groene knop zegt "Downloaden voor Windows"). Of is de tekst op de knop fout en is Linux Lightning hetzelfde als Windows Lightning?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door Torzan »

Goeie vraag. Dit lijkt inderdaad iets met een knoptekst te maken te hebben, of eigenlijk de platformdetectie. Doorgaans zijn add-ons voor Linux en andere besturingssystemen toch hetzelfde (op regeleinden na), dus ze zouden wel moeten werken. Als je de add-on zoekt bij AMO en links op de pagina Linux selecteert, krijg je ook die voor Windows aangeboden, en ook via deze pagina beland je bij dezelfde versie.

Een beetje zoekwerk leverde op dat de platformdetectie een openstaand issue is, en dat je de downloadkoppeling eventueel handmatig kunt aanpassen van platform:5 naar platform:2, dus deze kunt gebruiken. In dat geval wordt wel degelijk een versie voor Linux gedownload, die intern toch een klein beetje blijkt te verschillen. Niet zozeer op code, wel commentaarregels en (interessanter) pictogrammen, evenals een platformspecificatie voor Linux in install.rdf. Als test zou ik eerst die voor Windows proberen, kijken wat er gebeurt, en anders alsnog die voor Linux.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door adri »

OS sniff. Als je er met Linux naar toe gaat krijg je de Linuxpagina te zien (hoewel dat -zoals Torzan al meldde- voor verreweg de meeste add-ons geen barst uit maakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: geen calender in thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Bedankt voor de info.
Gesloten