Middelklik plakt niet meer.

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Ubuntu Firefox

Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Citroentje »

Hallo,

Ik merk dat wanneer ik een woord of enkele woorden highlight ik niet meer automatisch kan plakken met 'middelklikken' in een nieuw kader.
Is deze functie verloren gegaan of ben ik de enige met dit probleem?
Als ik dit probeer wordt de url van desbetreffende pagina geplakt..

Groet.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door nirwana »

Dit is geen functionaliteit die mij bekend voor komt. Kan het zijn dat deze functionaliteit voorheen door een addon werd verzorgd (bijvoorbeeld https://addons.mozilla.org/firefox/addo ... aste-n-go/) die niet meer wordt ondersteund in recente versies van Firefox?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Citroentje »

Een addon heb ik hier nooit voor nodig gehad.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Torzan »

Als je het over Firefox onder Linux hebt, kan het zijn dat dit een gevolg is van een oude bug die vanaf versie 57 is verholpen (ik denk deze), waarbij het standaardgedrag is veranderd. Als je dus zeker weet dat dit niet door een add-on komt (wat je d.m.v. de Veilige modus kunt zien), probeer dan eens middlemouse.contentLoadURL op false te zetten in about:config.

Als je bij een zoekmachine zoekt naar 'firefox middle click paste linux', kom je bij wat meer bugs, forumberichten en een artikel hierover terecht. Zie ook deze pagina.
Laatst gewijzigd door Torzan op 21 augustus 2018, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Citroentje »

Jouw 2 links verwijzen naar dezelfde website, klopt dat?
Ik heb het in de veilige modus geprobeerd, maar dit geeft hetzelfde resultaat.

Het is niet hetzelfde als ik bedoel, ik wil niet naar een url.
Als ik een woord highlight, zou dit in het clipboard moeten komen, als ik vervolgens een nieuwe tab open en de muispijl in het Duckduckgo (...) vak zet en daarna een middle-click geef werd alleen het onthouden woord in het zoekveld geplaatst.

Wat er nu gebeurt is dat er een url in wordt gezet, van de site waar ik het woord heb gepikt.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Torzan »

Link aangepast (kopieer-en-plakfoutje). Het probleem is duidelijk; de inhoud van je klembord wordt ongewenst als URL geplakt, is het niet? Of is het altijd het adres van de website, ongeacht de inhoud van het klembord?

Ik weet niet zeker of de genoemde wijziging zich ook vertaalt in een opgeslagen voorkeursinstelling in prefs.js (omdat het om een standaardinstelling gaat), maar mogelijk kun je de waarden ervan vergelijken tussen een profielback-up van voor 57 en die in het huidige bestand.

Hint: als iets wordt geplakt dat niet is gewenst, komt dat meestal niet door de plakactie, maar de kopieeractie, wat is vast te stellen via plakken in een tekstdocument. Er zijn v.z.i.w. meer bugs op dat vlak geweest en zelfs add-ons konden hiermee iets te maken hebben, al was dat voor de tijd van WebExtensions.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Citroentje »

Als ik op deze site bijvoorbeeld jouw woordje 'Hint' highlight en daarna een vers tabblad open dan komt daar na middelklikken in het zoekvak dit te staan: https://www.mozilla-nl.org/mozbrowser/f ... 11#p146011

En deze url komt er telkens te staan, ongeacht welk woord ik highlight.

Denk dat ik er maar mee moet leren leven dan...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door adri »

Die url die je dan in de adresbalk krijgt is/was standaard gedrag in Linux.
Ik heb dat ook ooit eens gehad, maar weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik dat opgelost heb.

Gokje: wat voor waarde heb je staan in about:config achter middlemouse.contentLoadURL?
Dat moet false zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door nirwana »

Er schijnt ook nog een optie middlemouse.paste te bestaan: http://kb.mozillazine.org/Middlemouse.paste

Dus het lijkt mij ook handig om in about:config ook die waarde te bekijken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
JacquesC
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door JacquesC »

Heeft het wel iets met Firefox van doen?
Het werkt, bij Linux Mint, ook tussen twee tekstverwerkers, tussen een tekstverwerker en een teminalvenster of tussen een webpagina en een terminalvenster.
Er gaat dus jnderdaad wat mis bij het gebruik van het klembord.

Mvg Jacques
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:127.0) Gecko/ Firefox/127.0
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:127.0) Gecko/ Thunderbird/127.0
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Citroentje »

Achter middlemouse.contentLoadURL staat inderdaad false.
En of het alleen aan firefox ligt?

Ik probeer het net in Chrome en daar gaat het wel zoals ik wil.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door adri »

Hier staan nog wat mogelijke oplossingen:
https://askubuntu.com/questions/95267/m ... in-firefox
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Citroentje »

Nee, dit gaat alleen over scrollen...
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Torzan »

Probeer goed de antwoorden hierboven te lezen, want de oplossing lijkt al te zijn gegeven. Bekijk inderdaad de waarde van middlemouse.paste in about:config eens, evenals de erbij genoemde pagina. (Als je alleen al 'middle' in het zoekvak van about:config typt, zie je direct wat wel en niet op standaard is ingesteld, evenals via about:support of Help > Probleemoplossingsinformatie > sectie Belangrijke aangepaste voorkeuren.) Onder Unix/Linux is die blijkbaar standaard true (waarmee het huidige gedrag wat je ziet standaardgedrag is), bij andere besturingssystemen niet. Ik gok erop dat je de standaardwaarden gebruikt, ook voor middlemouse.paste. Als ik dit onder Windows van false naar true zet, plakt een klik met de middelste muisknop in het zoekvak van de standaard startpagina van Firefox ook de volledige link van bv. deze forumpagina, of eigenlijk de URL van de pagina van waaruit is gekopieerd.

Aan de genoemde bug te zien, is dit gedrag door de samenhang met de andere voorkeursinstelling vermoedelijk toch begonnen in Firefox 57. M.a.w., als je middlemouse.contentLoadURL weer op true zou zetten, zou het moeten verdwijnen. Beter is denk ik om die false te laten en in plaats daarvan middlemouse.paste om te zetten (via dubbelklikken of met de rechtermuisknop), maar dat kun je zelf het beste bepalen.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Middelklik plakt niet meer.

Bericht door Citroentje »

Ik heb alle antwoorden wel gelezen, dat is niet het probleem.
Ik heb ook verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd, door true om te zetten in false en vice versa.

Als ik de waarde van middlemouse.contentLoadURL verander gebeurt er niets, de hele url wordt gekopieerd.

Als ik de waarde van middlemouse.paste verander dan gebeurt er helemaal niets meer.

Het zal de bug wel zijn dus, dit zijn bij mij de standaarden:

Afbeelding
Gesloten