E mail problemen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Willem6
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 augustus 2018, 7:49
    Windows 10 Spartan

E mail problemen

Bericht door Willem6 »

Hallo,
Ben nieuw op het forum en heb wat problemen met de instelling van Mozilla e mails.
Ik gebruikte vroeger windows live mail, maar nu met windows 10 lukt dat niet meer.
Nu had ik gekozen voor Mozilla te gebruiken als e mail.nu heb ik verschillende emailadressen van mij, vrouw, en kinderen.Nu als er een e mail binnenkomt komt die aan mij gericht is, komt die in alle e mail accounts binnen.
Iemand een idee?
Thanks
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: E mail problemen

Bericht door W Postelmans »

Kan je aub even meer info geven aub?

- Die email adressen van je familieleden, zijn die bij je ISP (de naam daarvan staat achter "@" in het email adres) aangemaakt als "aliasen" of als onafhankelijke mailboxen?
- Gebruik je IMAP of POP3?
- Heb je in de definities van de email accounts in je Thunderbird, v.w.b. de mapnamen in "Kopieen en Instellingen", de "default" instellingen onveranderd gelaten?
Willem6
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 augustus 2018, 7:49
    Windows 10 Firefox

Re: E mail problemen

Bericht door Willem6 »

Hallo,
Ik denk allemaal aliassen van een mailbox, zo zie ik het op de telenet site.
Hoe kan ik zien of ik IMAP of POP3 gebruik?
Ik heb alles onveranderd gelaten omdat ik eerst info wou vragen.
Sorry ,ben een leek in dit :oops:
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: E mail problemen

Bericht door W Postelmans »

Willem6,
Ik ben niet zeker hoe het werkt bij andere ISPs, maar bij Telenet komen de inkomende berichten voor het adres van de "hoofdaccount", en die welke bestemd is voor alle aliassen daarvan, in 1 en dezelfde inbox op de server van Telenet (= de "ISP inbox"). Bij de transfer van nieuwe inkomende berichten van de ISP inbox naar de Thunderbird inbox (meestal vlak na het starten van Thunderbird) worden dan ALLE nieuwe berichten getransfereerd van de ISP inbox naar de inbox van de mail client (in ons geval Thunderbird). Dat gebeurt voor alle "Thunderbird accounts", dus ook voor die accounts die eigenlijk een alias zijn van een ander email adres. Daarom krijg je dus alle mails in al je Thunderbird mailboxen.
Je kan dit probleem als volgt oplossen:
- Als ik me niet schromelijk vergis kan je bij Telenet in alle soorten contracten tot 10 individuele mailboxen (mail accounts) aanmaken, en voor elke van die 10 mail accounts kan je nog eens tot 5 aliassen aanmaken. Dus als je niet meer dan 10 zulke "adressen" nodig hebt, kan je eerst die aliassen bij Telenet verwijderen en dan voor elke persoon een individuele mailbox (met dezelfde "naam" als je huidige alias) aanmaken. Opgepast: als je bij Telenet een "mailadres" verwijdert zonder meer, dan duurt het een lange tijd voor Telenet zal toelaten om datzelfde adres opnieuw toe te wijzen. Je moet daarom bij het verwijderen aangeven dat je het adres onmiddellijk wil hergebruiken. Hoe je dat moet doen kan je best aan de Telenet helpdesk vragen.
- Of je kan je definities bij Telenet laten zoals ze zijn, en in je Thunderbird account (die met de "naam" van je 'hoofdaccount") een aantal "filters" activeren waarin je bijv. schrijft "als xxx (= naam van een huidige alias) voorkomt in de bestemmelingen of in de CC, verplaats dan het bericht naar inbox-xxx". Dan moet je natuurlijk onder de "inbox" in je Thunderbird account een aantal "tweede niveau inboxen" aanmaken die "inbox-xxx", inbox.yyy", etc... . heten. Nota: ik weet niet zeker hoe dat werkt bij mails die geadresseerd zijn aan meer dan 1 "alias", sorry maar dat zal je eens moeten uitproberen!

De eerste oplossing is qua privacy te verkiezen, want met de 2de oplossing kan iedereen via webmail de berichten van de hele familie bekijken (en zelfs beantwoorden of verwijderen!).
Good luck!
Willem6
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 augustus 2018, 7:49
    Windows 10 Firefox

Re: E mail problemen

Bericht door Willem6 »

Hello,
Alvast bedankt voor de info.
Ik ga eerst proberen met de 2 de, e mail adressen verwijderen durf ik niet goed, e mails van elkaar lezen, geen probleem hier bij ons :)
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: E mail problemen

Bericht door W Postelmans »

Nog iets vergeten: zodra het volgens methode 2 werkt zoals je wil, dan moet je daarna in je Thunderbird natuurlijk de accounts verwijderen van de adressen die eigenlijk aliassen zijn, want ander krijg je in de inboxen van die accounts nog steeds alle mails dubbel of driedubbel of veeldubbel aan! Je moet niet alles tegelijk doen, je kan bijv. eerst met 1 (minder gebruikte?) alias proberen, en als alles lukt, doe je de andere.

Als je onzeker bent hoe die filters correct aan te maken, vraag dan gerust ! Ik gebruik die oplossing namelijk ook voor 1 van mijn accounts.
Willem6
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 augustus 2018, 7:49
    Windows 10 Spartan

Re: E mail problemen

Bericht door Willem6 »

Ik zal het proberen, maar ik kan al niet meer volgen. In het weekend eens rustig proberen te fiksen, alvast bedankt.
Thanks
Plaats reactie