combinatie Gmail/Thunderbird

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door koosr46 »

Ik heb dit probleem al eens eerder aangekaart.
Een bepaald gmail account kan ik wel benaderen via in te loggen bij Gmail
Bij Thunderbird geeft dat account aan dat er een verkeerde naam/wachtwoord gebruikt wordt.
Waar in Thunderbird zit iets wat ik misschien moet veranderen of verwijderen
Ik moet er bij zeggen dat ik er problemen mee had als POP en toen overgegaan ben naar Imap
Daar kon ik weinig vat op krijgen, alleen alle mail ineens weg, dus weer terug naar POP en toen kwam het probleem.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door Pettic »

Bij Gmail moet je aangeven hoe je lokaal de berichten wil ontvangen of verzenden (POP en/of IMAP).
Normaliter gooit Gmail geen berichten weg maar markeert deze als 'verwijderd'. Dat hangt van je gekozen instelling af.
Wat POP in het algemeen betreft, berichten worden naar je pc verplaatst en verwijderd van de server. Bij IMAP kijk je naar berichten op de server.
Wil je van POP naar IMAP dan maak je een nieuw account aan en sleep je de POP-berichten naar de IMAP inbox.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Gebeurt dit altijd, of enkel na een bepaalde soort activiteit?

Mijn Gmail account durft ook wel eens moeilijk doen. Namelijk Gmail probeert, zoals Hotmail, de gebruiker te verwittigen telkens ie denkt dat iemand het account gehackt heeft (bijv. als er plots vanuit een ander land of vanop een andere machine aan dat account aangelogd wordt). Dan blokkeert ie dat account voor alle mail clients tot de gebruiker hem "gerustgesteld" heeft. Je moet dan via webmail aan Googlemail aanloggen en antwoorden op de vraag of jij zelf die access gedaan hebt (daarna deblokkeert ie het account).

Voor POP: te gebruiken SMTP poort = 465, POP3 poort = 995, beveiliging - SSL/TLS
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door koosr46 »

Het gebeurt zo nu en dan bij een nieuw account, dan krijg ik het weer voor elkaar.
Maar nu is het bij het wisselen van IMAP naar POP
Ik gooi het adres weg in TB, maak hem opnieuw aan en dan met POP en daar komt hij niet door heen.
Gisteren maar weer naar IMAP gegaan, geen enkel probleem
Blijf het heel vreemd vinden, daarom dacht ik dat er ergens iets blijft hangen
Ik wil heel graag weer naar POP terug
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Google heeft even geleden zijn standaard instellingen aangepast (zogezegd "eenvoudiger gemaakt"). Misschien is je account niet meer juist ingesteld? Heb je al eens gekeken of in Webmail bij je Google account "POP" toegelaten is (logon aan Gmail, klik settings, en klik dan "Doorsturen en POP/IMAP").
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door koosr46 »

Dat hele gmail gebeuren is een vreselijke toestand aan het worden, jarenlang een tevreden gebruiker geweest.
Als ik op mijn laptop en PC hetzelfde open dan is er al een verdachte actie.
Ik begrijp niet waar die figuren zich mee bezighouden, ik denk dat ik maar overstap naar een andere aanbieder.
Het grootste probleem is dat ik in Firefox niet meer kan zien of er mail is.
Normaal gebruikte ik x-notifier, maar deze werkt ook alleen maar voor een paar adressen
Vanmorgen alles weer baar imap gezet, maakt helemaal niets uit
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door Pettic »

Gmail voorkomt dat je e-mail ongewenst door derden wordt geopend en stuurt je een waarschuwing als het van een onbekend apparaat wordt benaderd. Je wilt toch niet dat een ander dat doet? Heb je eenmaal aangegeven dat jouw toegang akkoord is dan krijg je die melding niet meer.
Zoals een paar keer aangegeven dien je in de instellingen van gmail aan te geven dat je POP en/of IMAP gebruikt. Beide werken prima samen met Thunderbird. Verder dien je Thunderbird goed in te stellen.
Als e-mail melder kan ik je POP Peeper (gratis) aanraden, daar werk ik al jaren probleemloos mee.
Windows; Firefox; Thunderbird
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door koosr46 »

Laat ik voorop stellen dat Gmail niet bepaalt wat ik wil, dat kan ik altijd zelf nog
Ik wil ook niet dat ze alles van mij bewaren, dat doen ze ook.
Het is een gevaarlijk instituut die bijna de alleen macht heeft.
Maar mijn probleem is nog steeds aanwezig.
Vanmorgen TB verwijderd, wachtwoorden veranderd in Gmail.
TB weer geïnstalleerd, daarna per stuk de mail accounts proberen toe te voegen
geeft aan da hij hem gevonden heeft in de Mozilla ISP-database
Geef ik aan dat het POP moet zijn, dan op gereed
dan geeft hij: configuratie kan niet worden geverifieerd - is de gebruikersnaam of wachtwoord onjuist
Via GMAIL kom ik er wel
Wat kan ik nog doen, word radeloos
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door koosr46 »

Mijn vrouw heeft nu hetzelfde probleem, gebruikt 1 mailadres op haar laptop, die ook staat op haar 2 android apparaten, maar daar doet ze er niets mee.
Er is een poging gewaagd om in te loggen en dan wordt alles gelijk geblokkeerd.
Wachtwoord al gewijzigd, maar TB blijft zeggen een fout in GMAIL, met foutcode 78754
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door adri »

https://docs.maildev.com/article/121-gm ... 54-failure
Het gaat dus om de verificatie bij Gmail (zoals Pettic ook al zei). Als je alles correct instelt, dan moet dat gewoon werken.
Afbeelding
koosr46
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 augustus 2016, 9:02
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door koosr46 »

ik werk al tig jaren met deze combinatie en ineens begint de ellende
je kunt wel stellen dat het daar aan ligt,maar vertel eens waar ik dat kan vinden
ik kan wel op GMAIL.COM komen en TB bereikt GMAIL niet
waar staan die verificatie gegevens
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: combinatie Gmail/Thunderbird

Bericht door W Postelmans »

Ik werk al vele jaren met een aantal Telenet (BE) accounts, een aantal Hotmail accounts en 1 Gmail account (en nog enkele andere). De Hotmail en de Gmail accounts hebben moeite telkens als ik voor mijn mail client overschakel van mijn desktop naar mijn laptop (in de praktijk telkens als ik mijn mailclient "move" naar een draagbare computer omdat ik op vakantie ga). Als ik enkele weken daarna terug ga naar de desktop lijkt ie dat meestal zonder tegensputteren te aanvaarden, behalve als ik enkele maanden lang op vakantie was. Het is idd zo dat Gmail er geen probleem mee heeft als het niet lang geleden is dat de machine nog eens gebruikt was, maar als er tussen 2 "moves" enkele tijd voorbij ging (1/2+ jaar?), dan is ie vergeten dat ik ook nog een tweede "machine" gebruik, en blokkeert ie weer alles tot ik voor elke account manueel aangegeven heb dat ik de gebruiker ben en niet een hacker. Of hoe een beveiligingsmethode meer problemen veroorzaakt dan ze oplost? Vrijwel alle lokale ISP's (o.a. Telenet) hebben het niet nodig om op die manier "bijkomende beveiliging" in te bouwen, en toch, voor zover ik weet worden er minder accounts gehackt bij lokale ISP's dan bij Microsoft en Google! Ook, het lijkt heel onlogisch dat Microsoft en Google wel de mail clients blokkeren, doch niet de webmail toegang???
Maar dat nadeel lijken we te moeten accepteren om de gratis accounts te kunnen gebruiken!
Plaats reactie