Mail als ongewenst bewerken

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Berichten: 42
Lid geworden op: 7 september 2010, 16:07
    Windows 10 Firefox

Mail als ongewenst bewerken

Bericht door Oldtimer3 »

Ik krijg de laatste dagen mails binnen in Thunderbird die mij niet bekend voor komen. Dan ga ik via Markeren naar het menu met de keuze
- 1 - ongewenst bericht of
- 2 - gewenst bericht.

In dit geval klik ik op ongewenst bericht en vliegt die mail naar de map Ongewenst.
Mijn vraag is wat de functie van de regel - Ongewenste berichten verwerking uitvoeren is - , je ziet dan niets gebeuren.

Moet je dus als je die mail ongewenst hebt verklaard ook altijd op de regel - Ongewenste berichten verwerking uitvoeren - klikken ??.

Bij voorbaat mijn dank. :?
Laatst gewijzigd door Oldtimer3 op 10 november 2018, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Op een Puch, komt de tijd Terug.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail als ongewenst bewerken

Bericht door Torzan »

De opdracht Ongewensteberichtenverwerking uitvoeren op map (Engels: Run Junk Mail Controls on Folder) zorgt ervoor dat op dat moment de automatische verwerking van ongewenste berichten in een geselecteerde map plaatsvindt zoals dat ook gebeurt bij het binnenkomen van nieuwe mail. Dat betekent op basis van wat Thunderbird eerder is aangeleerd, of zoals Thunderbird het zelf zegt, waarin het is 'getraind'. Dit onder de voorwaarde dat die zgn. zelflerende ongewensteberichtendetectie in de Accountinstellingen ( > Ongewenste berichten in het linkerpaneel) voor die account is ingeschakeld.

Als je handmatig berichten markeert zoals omschreven en dus Thunderbird 'traint' (via de rechtermuisknop > Markeren > Als ongewenst bericht, of via de eventueel toegevoegde werkbalkknop, of via het pictogram als de kolom Ongewenstberichtstatus zichtbaar is), leert Thunderbird daarvan iets nieuws. Voer je direct daarna, zoals je aangeeft, de genoemde opdracht voor verwerking van ongewenste berichten uit via het menu (en dus op bestaande berichten), zijn die gemarkeerde berichten al verplaatst. Maar als er andere berichten in die map staan die door dat recente nieuwe aanleren ook ineens aan nieuwe toegevoegde criteria voldoen, zouden die ook kunnen worden verplaatst. Gebeurt er niets, dan voldoen misschien geen bestaande maar wel nieuwe soortgelijke berichten die in de toekomst kunnen volgen aan het criterium Ongewenst. En als er daarvoor niets is gemarkeerd en dus verplaatst, mág er bij klikken op die opdracht ook niks gebeuren.

Je hoeft dus niet per se na het markeren van een of meer berichten voor die opdracht te kiezen, maar het kán een extra opruimstapje opleveren, a.h.w. door (en na) 'nieuwe inzichten'.

Kijk wel uit dat je een bericht terecht markeert, want bestaande e-mail die wel valide is, zou door de opdracht ook kunnen verdwijnen - dit kun je eventueel voorlopig nog controleren en ongedaan maken door die weer als gewenst te markeren. Let wel: de detectie en het trainen werken per account, de genoemde opdracht alleen per map, wellicht om de reden van per ongeluk te veel verwijderen.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Berichten: 42
Lid geworden op: 7 september 2010, 16:07
    Ubuntu Firefox

Re: Mail als ongewenst bewerken

Bericht door Oldtimer3 »

Het is mij helemaal duidelijk Torzan, kan ook niet anders na zo'n prima uitleg, ik ben er weer erg blij mee en nogmaals bedankt, geweldig. Vr. gr.
Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gesloten