cookies van derden

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Hallo,

Ik heb juist een upgrade gedaan naar Firefox 63.0

Nu heb ik op mijn website een schildje staan. Cookies van derden zouden geblokkeerd zijn. Maar ik heb helemaal geen cookies van derden. Dit maakt mij ongerust, gebruikers zouden zo de indruk kunnen krijgen dat ik hen volg - wat dus helemaal niet waar is.

Het is dus duidelijk een bug in firefox, maar het schrikt volgens mij gebruikers af.

Heeft iemand hier meer informatie over?

Mijn website is: http://familialebemiddeling.net

Dank je, Wilfried
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: cookies van derden

Bericht door nirwana »

Wilfried,

Als ik in de broncode van de website kijk, dan zie ik toch Google Analytics staan (voor de statistieken van de website).

Ik neem toch aan dat Google met cookies wel iets bij de browser achterlaat. Volgens mij kun je Google Analytics ook wel meer privacy-vriendelijk instellen, maar mogelijk laat ook dat alsnog een cookie achter. Zo heb je dus al snel een "third party cookie".

Ik heb de website net laten scannen door https://www.cookiemetrix.com/
Dan komt dat er ook ongeveer uit.

Ik denk dan dat je Google Analytics moet verwijderen van de site of dat je het zo moet instellen dat dit geen probleem meer vormt voor de diverse scanners. Zie https://imu.nl/google-analytics/analyti ... -voor-avg/ voor meer informatie over hoe je Google Analytics zo kunt instellen dat het aan de nieuwe AVG privacy-wetgeving voldoet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Dag Martijn,
Dank je voor je antwoord. Ik had inderdaad een Google Analytics add-on. Ik heb die nu uitgeschakeld.

Als ik de website laat scannen door https://www.cookiemetrix.com/ dan vertelt die site mij dat er geen cookies meer zijn.

Doch het schildje blijft, en de info is nog steeds 'volgpogingen geblokkeerd'. Ook nadat ik 'cookies en websitegegevens' wis in mijn browser.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: cookies van derden

Bericht door nirwana »

Wilfried,

OK, dan moeten we verder zoeken.
Allereerst: welk schildje bedoel je precies ?
Is dat een schildje van Firefox (bijvoorbeeld die naast het webadres) ?
Of komt dat schildje van een extensie die je aan Firefox hebt toegevoegd.

Allereerst verwacht ik dat het toevoegen van een SSL-certificaat de website ten goede komt. Browsers verwachten tegenwoordig steeds meer dat communicatie tussen browser en webserver via een beveiligde verbinding (HTTPS) verloopt. Als een site geen SSL-certificaat heeft dan kan deze tegenwoordig als "onveilig" worden aangeduid door de browsers (Mozilla Firefox en Google Chrome voorop).

De website heeft ook diverse iconen om artikelen te delen via "sociale media" (Facebook, Twitter en consorteren).
Ik verwacht dat op die manier websites ook gebruikers kunnen tracken, dus het uitschakelen van dergelijke iconen kan ook verschil uitmaken. Al was het maar om eens te proberen om te zien of dat enig verschil maakt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Dag Martijn,

Het is een schildje van Firefox, zie screenshot: https://imgur.com/1R91S2P

De sociale media iconen heb ik al eens uitgeschakeld (en voor alle zekerheid van deze website cookies gewist). Maar het blijft daar staan.

Ik besef dat ik wel eens ga moeten overschakelen naar https maar dat is nu nog niet aan de orde.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Torzan »

Heb je het al in de trackers van Twitter gezocht? Als je het zgn. Beheercentrum ook opent door op het schildje te klikken i.p.v. alleen naar de tooltip kijkt, zie je ook dat cookies van derden de reden zijn. Zie ook het tabblad 'Third Parties Analysis' op de analysepagina van cookiemetrix, dat aangeeft dat een domein van derden - in dit geval Twitter - cookies zou kunnen installeren. Zou kúnnen dus, wat niet wil zeggen dat het al daadwerkelijk is gebeurd.

Je ziet dus mogelijk nog geen opgeslagen cookies ervan in Firefox als je de homepage van je website bezoekt (ook niet na het instellen op toestaan ervan of helemaal uitschakelen van Inhoudsblokkering en direct erna bekijken via de knop Gegevens beheren), maar mogelijke pogingen voor tracking door je website, inclusief een van de aanwezige koppelingen erin, worden wel geblokkeerd. Na aanklikken van de Twitter-link - en let op, mogelijk ook vernieuwen van de pagina Opties/Voorkeuren - zag ik wel degelijk een cookie van Twitter in Firefox verschijnen.

Als je Cookies van derden onder Inhoudsblokkering uitschakelt in de Opties/Voorkeuren (wat standaard is ingeschakeld), zou het schildje ook niet moeten verschijnen, klopt dat? Je zou natuurlijk ook even de website kunnen aanpassen zodat Twitter- en andere links eruit zijn om te zien wat er gebeurt, maar dat het aan Twitter ligt moge duidelijk zijn.

Ik ben bang dat je dit zult moeten accepteren als je de Twitter-link wilt behouden. Je zou je kunnen afvragen waarom dit alleen voor de Twitter-link gebeurt en niet voor een van de andere. Daar hou ik me niet zo mee bezig, maar weet wel dat Twitter nogal gauw cookies van derden vereist voor bv. het embedden van video’s. Mogelijk kun je de link ook op een andere manier maken, maar ik ben bang dat dat niet veel zin heeft. Bedenk je ook dat het niet zozeer een doel is om het schildje nooit te mogen zien; het is slechts (en niet voor niets) een indicatie voor bepaalde manieren van tracking die tegenwoordig soms beter niet kunnen worden vermeden. In de praktijk zal dit betekenen dat gebruikers dergelijke cookies per website accepteren / inhoudsblokkering ervoor uitschakelen. Mocht je het echt vervelend vinden om de waarschuwing op je website te zien, zit er wellicht niks anders op dan de Twitter-link te verwijderen.

Zie ook deze en deze supportpagina.
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Het is inderdaad twitter. Maar nu heb ik die iconen volledig verwijderd. Toch blijft het resultaat nog hetzelfde. Dat begrijp ik niet goed.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Torzan »

Het gaat om mogelijk te plaatsen cookies, en niet om de pictogrammen; dat zouden trackers kunnen zijn. Blijkbaar is de referentie naar Twitter in de bron van de pagina (de 'meta names', maal drie) nog genoeg om Twitter aan te merken als domein dat cookies kan plaatsen. Vandaar dat het resultaat op de testpagina waarschijnlijk hetzelfde is, en ook dat in Firefox.
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Ik heb yoast SEO uitgeschakeld. Dan staat er geen 'twitter' meer in de meta tags. Dan wordt er geen cookie meer geladen. Maar het schildje blijft met de melding dat de volgpogingen geblokkeerd zijn. Het zal dan wel een bug in Firefox zijn vermoed ik. We zullen er dan maar mee moeten leven.

Ik heb dan maar alles terug aangezet

alleszins dank voor de hulp
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Torzan »

Of het een bug is weet ik niet, maar kon er zo snel niets over vinden in Bugzilla. Je zou dan zeggen dat dit wel heel actueel moet zijn of inmiddels moet zijn verholpen, aangezien het in Nightly ook gebeurt en het fenomeen Content Blocking c.q. Tracking Protection al even bestaat, of het is bedoeld gedrag. Weet je wel zeker dat je bij het testen helemaal geen andere verwijzingen naar 'twitter' in de bron van de pagina zag, en de pagina ook hebt vernieuwd nadat de cookies waren verwijderd? Controleer ook telkens die testpagina, want de meldingen daar en andere informatie zijn er niet voor niets.
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Ja, ik heb voor alle zekerheid een 'search' gedaan naar twitter in de broncode van de pagina, telkens cookies verwijderd, telkens refresh.

Bestaat er geen tool om uit te vissen welke code regel Firefox gebruikt om te beslissen dat er 'gevolgd' wordt?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Torzan »

Het lijkt me toch erg sterk. Kun je de boel niet weer (even) Twitter-vrij maken en anderen hier laten meekijken?

Je kunt ook de Webconsole of Inspector in de Ontwikkelaarshulpmiddelen van Firefox gebruiken om te zien wat er achter de schermen gebeurt. Daarin zie je vaak meer dan alleen de broncode van de pagina en kun je ook zoeken.

(Iets later:) iemand heeft even meegekeken en vertelde dat het niet zozeer de tamelijk onschadelijke directe links zijn, maar de Wordpress Social Sharing-plug-in die heel wat laadt en Twitter identificeert op basis van klassenaam. Weet je zeker dat je door het uitschakelen van yoast alles van Wordpress werd uitgeschakeld?
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Ik heb even zowel de iconen om te sharen als Yoast uitgeschakeld. Het zou heel leuk zijn als je even meekijkt. Het verveldende is dat ik door het uischakelen van Yoast enkele redirections ook kwijt ben, dus ik zou dit niet te lang willen doen.

Dank je voor de hulp
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: cookies van derden

Bericht door nirwana »

Wilfried,

Als ik de CookieMetrix weer jouw site laat scannen, dan komt die nog met twitter.com die cookies kan plaatsen.

Vraag ik vervolgens de broncode op van jouw website, dan kom ik daarin niet direct Twitter tegen.
Als die website-scanner dat wel ziet, dan verwacht ik dat er toch nog ergens iets van Twitter in jouw website zit.

Daarom heb ik met HTTrack Website Copier de complete site gedownload.
Vervolgens ben ik die code eens gaan doorzoeken op twitter.com. Dat kom ik dan nog in 1 bestand tegen:
http://familialebemiddeling.net/wordpre ... e.js?ver=1

Daarin staat inderdaad een verwijzing naar Twitter.
Nu weet ik niet waarvoor die functie precies dient en ik weet ook niet of dat dan hetgeen is waar die Cookie-scanner een probleem van maakt. Maar dat is de enige verwijzing naar Twitter die ik nog kan vinden in de hele website.

Deze verwijzing zit blijkbaar in een bestand dat onderdeel is van het thema van jouw WordPress-site.
Je zou kunnen proberen om even een ander WordPress-thema te proberen (liefst zonder Twitter-verwijzingen erin), dan nogmaals te scannen en zo zien of dat inderdaad het probleem is.

PS: als ik kijk naar de voorbeeld-site van het Gravida-thema dat je nu gebruikt dan staat daar onderaan een Twitter-feed: http://sktthemesdemo.net/gravida/
Dan vermoed ik dat dat de functionaliteit is die alvast in dat Javascript-bestand is gebakken (voor als je dat gaat gebruiken).
Maar als je geen Twitter-feed hebt op de website, dan heb je daar op deze manier misschien juist last van.

Als dat inderdaad het probleem is, dan is er misschien al wel een update van het betreffende thema beschikbaar.
Of je kunt bij de maker van dat thema aangeven dat je dit probleem met het thema hebt gevonden.
Misschien kan hij/zij daar dan rekening mee houden bij een volgende update van het thema.

Of misschien zie ik het helemaal verkeerd door naar dit thema te verwijzen als boosdoener.
Dat is hoe het nu in elk geval op mij overkomt, dus doe er je voordeel mee.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Wilfried1954
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 november 2018, 19:17
    Ubuntu Firefox

Re: cookies van derden

Bericht door Wilfried1954 »

Dank je, ik probeer dat stukje code te verwijderen (vreemd geformatteerd document) en informeer bij de auteur van het thema.

Dank voor fantastische support!

Groeten, Wilfried
Gesloten