Mail opstellen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
PietKonings
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2018, 10:20
    Ubuntu Firefox

Mail opstellen

Bericht door PietKonings »

Hallo,

Heb de laatste versie van Thunderbird zojuist geïnstalleerd 60.3.3 (32 bits).

En net als met de vorige update kan ik geen email opstellen. Ik kan de "Aan" invullen en het "onderwerp", maar een bericht intypen lukt dus niet.
Daarom had ik een versie van de nigthly builds geïnstalleerd, die dus wel werkte.

Maar nu kom ik dus niet verder.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Mail opstellen

Bericht door nirwana »

Piet,

Allereerst welkom op het forum.

Thunderbird 60.3.3 werkt voor jou dus niet goed.

En een nightly van Thunderbird werkt wel goed. Zover ik weet zitten de nightlies nu op versie 66:
https://releases.mozilla.org/pub/thunde ... m-central/

Dus ergens tussen versie 60.3.3 en versie 66 is iets opgelost wat bij jou in elk geval goed werkt.
Hier heb ik wat ReleaseNotes-documenten die ik kon vinden (al zie ik niet direct daarbij hetgeen jij beschrijft en in welke versie dat specifiek is opgelost):
https://www.thunderbird.net/en-US/thund ... easenotes/
https://www.thunderbird.net/en-US/thund ... easenotes/
https://www.thunderbird.net/en-US/thund ... easenotes/

Ik hoop dat andere "Mozillianen" hier nog wat meer detail aan kunnen toevoegen.
Idealiter zoek ik een bugreport in Bugzilla dat dit probleem beschrijft en ook aangeeft vanaf welke Thunderbird-versie dit is opgelost.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PietKonings
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2018, 10:20
    Windows 7 Chrome

Re: Mail opstellen

Bericht door PietKonings »

Martijn,
Dank voor het welkomstwoord en de reactie.

Het probleem is begonnen met een vorige update van enkele weken geleden, weet niet welke versie dat was.
Ik heb het probleem zo goed mogelijk omschreven, maar het is moeilijk zoeken bij gebrek aan een juiste omschrijving in het Engels.
Frozen dekt enigszins de lading, maar daar vind ik dus niets op.

Mvg
PietKonings
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2018, 10:20
    Windows 7 Chrome

Re: Mail opstellen

Bericht door PietKonings »

Aanvulling:
Er lijkt nog wel meer aan de hand met Thunderbird. een testmailtje van mijn gmail-adres verdwijnt direct in de de Prullenbak, ook al markeer ik het als gewenst bericht.

Ook is rechts bovenin geen icoon zichtbaar om TB te sluiten of te verkleinen..
Mijn PC draait op Windows 7. (64 bit)
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail opstellen

Bericht door Torzan »

Gaat het in de Veilige modus van Thunderbird wel goed? Dan zou het iets met een add-on of thema te maken kunnen hebben.

Maakt dit geen verschil, verwijder Thunderbird dan op de normale manier en installeer de huidige versie opnieuw vanaf hier. Je zou zelfs de versie kunnen installeren waarvan je weet dat die nog goed werkte om zeker te zijn of nogmaals vast te stellen dat het probleem versieafhankelijk is, en dan eventueel weer de update kunnen uitvoeren, of juist niet.

Voor het verwijderen en opnieuw installeren zou je een back-up van je profiel (instellingen, mail) kunnen maken, al zou dat bewaard moeten blijven. Als de problemen aanhouden, mogelijk ook met eerdere versies, wat dan meer op een profielprobleem lijkt te duiden, kun je ook een nieuw profiel aanmaken en belangrijke bestanden uit de back-up overzetten.
PietKonings
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2018, 10:20
    Windows 7 Chrome

Re: Mail opstellen

Bericht door PietKonings »

Top,
Dat is het. Het was een add-on. Classic TB2 1.4.3
Werkt weer naar behoren.
Jammer genoeg zonder de add-on, origineel zien de iconen van TB er echt niet uit.
Zijn er wel up to date thema's te verkrijgen?

Bedankt voor de oplossing.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Mail opstellen

Bericht door nirwana »

PietKonings schreef:Jammer genoeg zonder de add-on, origineel zien de iconen van TB er echt niet uit.
Zijn er wel up to date thema's te verkrijgen?
Tja, smaken verschillen (gelukkig).
Er zijn 2 soorten thema's verkrijgbaar voor Thunderbird:
1) vele achtergronden voor de werkbalken van Thunderbird (light themes, noem ik die voor het gemak)
2) thema's die Thunderbird volledig kunnen aanpassen (full themes)

Er was eens... alleen de 2e categorie. De 1e categorie is echter eenvoudiger te maken, en vergt minder onderhoud bij een nieuwe Thunderbird-versie. Daarom wordt die tegenwoordig door Mozilla gepromoot. Maar als je echt iets wilt aanpassen dan kom je toch uit bij de 2e categorie: die van de volledige thema's. Daarmee kun je inderdaad iconen aanpassen, etc.

Daarbij moet je wel nadrukkelijk letten op de compatibiliteit van het thema.
Zo staat bij Classic TB2: de tekst
Werkt met Thunderbird 38.0 - 59.*
De huidige Thunderbird-versie zit op 60. Als je daar rekening mee houdt dan hangt het puur af van wat je wel mooi vindt. Zo vind ik Monterail een mooi nieuw thema met strakke iconen. Maar misschien ga je liever voor iets frivolers a la Nuvola of MS Office 2003.

Laat je even weten wat je hebt gekozen ? We zijn benieuwd...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
PietKonings
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2018, 10:20
    Windows 7 Chrome

Re: Mail opstellen

Bericht door PietKonings »

Momenteel heb ik Nuvola 1.48 in gebruik. Dat bevalt wel, alleen zijn er wat dingen weggevallen, zoals het menu rechts bovenin.

En werkt mijn spamfilter niet naar behoren. Veranderingen worden niet opgeslagen. SpamAssassinYes komt steeds terug en geeft een foutmelding, "Ongewensteberichtenscore" geeft hij aan.
Ik heb SpamAssassinYes verwijderd en een eigen filter ingesteld. SpamAssassinYes blijft steeds terugkomen!

Dus helemaal optimaal werkt het nog niet.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail opstellen

Bericht door Torzan »

Als ik zo wat bugs bekijk, lijkt het erop dat SpamAssassinYes een oude regel is die automatisch in de berichtenfilters verscheen in oudere TB-versies, maar dat dit tegenwoordig niet meer zo is; er is immers een interne optie om headers die door SpamAssassin zijn ingesteld als ongewenst te vertrouwen.

Zou het kunnen dat je een oudere TB-versie hebt gebruikt, of ten minste nog een al langer gebruikt profiel, en dat het bestand msgFilterRules.dat in de map Mail (of ImapMail) > [submap met accountnaam] in je profielmap misschien is vervuild? Maak daar dan eens een back-up van of haal het ten minste uit je profielmap (als TB is afgesloten), controleer de werking en stel de filters opnieuw in, of bewerkt het bestand handmatig als je vaardig genoeg bent. ;)

Mogelijk interessante bugs: bug 534897, bug 1070684.

Overigens geldt ook bij dit probleem dat het pas een TB-probleem zou zijn als het ook in de Veilige modus (dus zonder ingeschakelde add-ons) optreedt.
PietKonings
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 december 2018, 10:20
    Windows 7 Chrome

Re: Mail opstellen

Bericht door PietKonings »

Dank voor de reactie.

Ik heb maar liefst 4 bestanden met die naam (msgFilterRules), mogen die er allemaal uit?
Ik heb de laatste versie in gebruik, ik heb even een Niglty Build gebruikt, maar ben nu weer terug bij het origineel.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mail opstellen

Bericht door Torzan »

Elke account heeft een eigen bestand met de naam msgFilterRules.dat, soms ook onder 'Local Folders' als je Lokale mappen gebruikt. Aan de naam van de server voor inkomende mail (voor de submappen onder Mail of ImapMail; hierboven schreef ik accountnaam) of desnoods de tijdstempel ervan na een wijziging kun je zien welk bestand van belang is. Voor de zekerheid kun je eerste een back-up van je hele profielmap maken. Zie je overigens die regel steeds vanzelf terugkomen onder Berichtenfilters, zoals in bug 534897 gemeld? (Zie ook de schermafbeelding daarin.) Als die bug er iets mee te maken heeft, kan de regel, ongewenste werking en/of foutmelding dus overal vandaan komen, althans dat is de hoop.

Overigens is het altijd goed om een apart profiel te gebruiken voor bv. een Nightly- of Beta-versie. In sommige gevallen kunnen instellingen in de war raken, zoals wanneer er een nieuwe functie is of iets aan een bestaande wordt gewijzigd, wat qua instellingen soms maar één kant op kan gaan (denk hierbij aan een migratiestap).
Plaats reactie