foutmelding bij opstarten

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

Bij opstarten krijg ik de volgende melding:
" Firefox is al actief, maar reageert niet. Het oude Firefox-proces moet worden afgesloten om een nieuw venster te openen. "

Als ik het vervolgens afsluit krijg ik de volgende melding:

"Uw Firefox-profiel kan niet worden geladen. Het is mogelijk niet aanwezig of ontoegankelijk."

Bij taakbeheer zie ik niets staan.
Dit probleem heb ik ook bij Thunderbird

OOk opnieuw installeren lukt niet.
Systeem is al diverse keren uitgezet en natuurlijk ook weer aan.

Iemand een idee hoe dit op te lossen:

Alvast bedankt.

Groet Eus18
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door Torzan »

Kijk eerst eens, zoals de foutmelding al zegt, of je profielmap nog wel toegankelijk is en of er bruikbare profielen bestaan. Als de hele map (die met \AppData\Roaming\?) niet meer toegankelijk is of is verplaatst, kun je hetzelfde probleem bij Thunderbird verwachten.

Je kunt Firefox of Thunderbird met de profielbeheerder starten door bijvoorbeeld -p aan de bestaande snelkoppeling toe te voegen, of het programma vanaf het dialoogvenster Uitvoeren te starten. Je zou voor beide programma's dan ook een testprofiel kunnen maken om te zien of dat wel goed gaat, maar belangrijker is of en hoeveel profielen je ziet na het starten van de profielbeheerder. Zie ook deze supportpagina e.v.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door W Postelmans »

Probeer misschien TB eens te starten door TB uit te voeren met "thunderbird.exe -p". Dan kan je het te gebruiken profiel kiezen. Als ie dan niet 1 of meerdere profielen in de lijst toont, dan is je profiel verplaatst naar een nieuwe plaats, waar TB er niet zonder meer bij kan. Indien je je profiel ergens anders dan vindt, "Move" dat dan naar je profielmap.

Indien dat niet het geval is, is het het snelst door een nieuw (test)profiel aan te maken.
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

Waar kan ik de instelling :
thunderbird.exe -p
vinden?
Als ik -p in de bestandsnaam wijzig doet het niets
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

Heb het gevonden. Wat moet ik nu doen?
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

Heb 2 printscreens gemaakt maar kan deze niet plaatsen.

Thunderbird kan het profiel ‘default’ niet gebruiken, omdat het in gebruik is.

Sluit de actieve versie van Thunderbird om door te gaan, of kies een ander profiel.
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 10 Firefox

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door oeekker »

Als er niets bij taakbeheer staat, moet je het bestand parent.lock uit je profielmap verwijderen.
Zie dit artikel met meer informatie: http://kb.mozillazine.org/Profile_in_us ... _lock_file
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

heb het bestand parent.lock verwijdert.
Vervolgens systeem opnieuw opgestart maar helaar krijg ik nog steeds dezelfde meldingen.
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 10 Firefox

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door oeekker »

Probeer eens Thunderbird op te starten met de Shift toets ingedrukt. Thunderbird start dan in veilige modus, misschien lukt dat wel?
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

Nee helaas ook dat lukt niet.
Krijg steeds dezelfde meldingen
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door W Postelmans »

Heb je al eens geprobeerd (via "Thunderbird -p") om een nieuw profiel, indien je dat verkiest met slechts 1 "test" account? Als je daarna TB stopt en herstart zou ie moeten starten met dat nieuwe profiel, en dat nieuwe profiel zou je dan moeten kunnen zien in de profielenlijst van "Thunderbird -p".
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

Kan het samenvattingsbestand voor Postvak IN niet openen. Misschien was er een fout op de schijf, of het volledige pad is te lang.

Ben al wel verder. Krijg bovenstaande melding maar kom niet verder.
bovenaan links geeft het aan dat de startpagina maar deze blijft laden zonder verder te komen.

????
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 10 Firefox

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

De instelling in thunderbird staat goed maar op een of andere manier wil er geen toegang komen.

C:\Users\xnaamx\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\8u6hra64.default\ImapMail\imap.gmail.com

heb het gevoel dat het aan de toegangkelijkheid van de directory AppData/ roaming ligt !
Zou dat kunnen en zo ja wat kan er aangedaan worden om dit te herstellen ?
eus18
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 oktober 2006, 14:56
    Windows 7 Chrome

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door eus18 »

inmiddels heb ik mijn email weer in de lucht. Bedankt een ieder voor zijn inbreng.

Waar ik momenteel nog tegen aanloop is dat mijn adressen bestand kwijt is, dat is nog niet zo erg want ik heb de oude emails weer terug, maar een update lees aanvulling van nieuwe adressen en het automatisch invullen van reeds bekende email adressen werkt nog niet.
Ook kan ik afspraken gemeld in mijn agenda niet definitief verwijderen.

Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen.

Gr. Eus
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: foutmelding bij opstarten

Bericht door W Postelmans »

De adresboeken staan (normaal) in ..... "C:\Users\Je gebruikersnaam\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\je profiel.default". Je kan meerdere adresboeken hebben, hun filenames zijn "abook-##.mab" waar ## 1 of 2 cijfers zijn (de eerste adresboek heet echter "abook.mab").
Maak best eerst een goede backup, zodat je, als er iets fout gaat, alles terug kan brengen tot de initiele status.
Zoek dan al die .......mab files, en copieer ze allemaal naar de "normale" plaats. Daarna zou je je adresboekn opnieuw moeten "zien" in TB.
Succes!
Plaats reactie