Mails op Webmail laten staan

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Berichten: 42
Lid geworden op: 7 september 2010, 16:07
    Ubuntu Firefox

Mails op Webmail laten staan

Bericht door Oldtimer3 »

Vraagje, in mijn Thunderbird 60.2.1 ( pop3 ) heb ik ingesteld dat mijn mail op de server ( kpn ) na maximaal 2 dagen kan worden verwijderd.
Ook ingesteld dat alleen de berichtkoppen worden opgehaald en die komen ook, toch blijven de mails op de server staan, behalve als ik ze er zelf afhaal.
Op de webmail heb ik in de instellingen niets kunnen vinden om dit te regelen, of geldt dit alleen met imap ?
Kortom, wat doe ik fout, wat tips zijn welkom.
Prettige feestdagen en alvast bedankt. Vr. gr.
Op een Puch, komt de tijd Terug.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mails op Webmail laten staan

Bericht door Torzan »

Kun je iets specifieker zijn? Wil je juist dat ze blijven staan, of juist niet? En wanneer worden ze wel van de server verwijderd, en wanneer niet? Dus bijvoorbeeld wel bij handmatig verwijderen, maar niet na n dagen?

Je kunt natuurlijk ook TB even verwijderen en opnieuw een oudere versie installeren om te controleren of het probleem versieafhankelijk is.
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Berichten: 42
Lid geworden op: 7 september 2010, 16:07
    Ubuntu Firefox

Re: Mails op Webmail laten staan

Bericht door Oldtimer3 »

Torzan, de mails haal ik dus gewoon op en het gaat dus over de kopie's die op de server achter blijven. Die wilde ik dus met de instelling in TB. max. zeg maar 14 dagen op de server laten staan en dan weg ermee. Of slaat dat - Berichten op de server laten - op de originele berichten ? Ik heb nu wat test mails naar mezelf gestuurd met de instelling van 1-dag op de server laten en kijk morgen wel wat hij doet. Wel bedankt voor de reactie. Vr. gr.
Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Mails op Webmail laten staan

Bericht door Pettic »

Als ik dat zo lees kun je beter gebruik maken van IMAP i.p.v. POP. Zodra je een bericht verwijdert in TB verdwijnt het ook van de server.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Berichten: 42
Lid geworden op: 7 september 2010, 16:07
    Ubuntu Firefox

Re: Mails op Webmail laten staan

Bericht door Oldtimer3 »

Daar heb je een punt Pettic, maar dat is weer een heel gedoe met dat over gooien naar IMAP. Zelf krijg ik niet zoveel mails maar mijn vrouw wel en dan elke keer naar die Webmail om ze te verwijderen. Ben nu nog even aan het testen met die instelling in TB. en als dat niks wordt laat ik het maar zo. Vr. gr.
Op een Puch, komt de tijd Terug.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Mails op Webmail laten staan

Bericht door W Postelmans »

Ik ondervond dat je op elk gewenst moment kan overschakelen van POP3 naar IMAP (of van IMAP naar POP3), en dit zonder mails te verliezen. Het is wel mogelijk dat de eerste keer, net na het overschakelen, er nog een aantal oude mails in je mailboxen op de server (webmail) achtergebleven zijn. Die dien je dan met webmail manueel te verwijderen.

Als je in de definities van een IMAP account in TB aangeeft (in de "server" definities) dat mails bij het verwijderen naar de "Prullenbak" moeten verplaatst worden, dat ie de INBOX moet "expungen" en dat de prullenbak moet geledigd worden bij het afsluiten van TB, dan verdwijnen mails die je in TB verwijdert uit je mailboxen ook op de server (en dus uit je webmail).
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Mails op Webmail laten staan

Bericht door Torzan »

Het probleem is me nog steeds niet duidelijk. Wilde je zeggen dat als je alleen berichtkoppen laat ophalen, de mails niet na n worden verwijderd, en anders wel? Zie je andere overeenkomsten? Gebruik je toevallig berichtenfilters?

In het laatste geval zou je zo maar met een oude bug te maken kunnen hebben. Ook schijnt het zo te zijn dat bijvoorbeeld Gmail iets afwijkt t.o.v. normaal POP-gedrag, waardoor zogezegd wel een kopie van de mail via POP bereikbaar is, maar het oorspronkelijke bericht kan achterblijven, wat dan met een instelling bij Gmail is aan te passen. Of KPNmail dit ook doet, is me niet bekend, maar het is wel iets om bij stil te staan.

Adviezen over IMAP zou ik hier niet geven; dat is een persoonlijke keuze, en geen constructieve oplossing voor een forumprobleem (eerder forumvervuiling).
Gebruikersavatar
Oldtimer3
Berichten: 42
Lid geworden op: 7 september 2010, 16:07
    Ubuntu Firefox

Re: Mails op Webmail laten staan

Bericht door Oldtimer3 »

Ben er ook vandaag nog mee bezig geweest , gebruik geen berichtenfilters en heb nu de optie van alleen berichtkoppen ophalen uitgevinkt en werk met Pop.
In de serverinstellingen staat aangevinkt - Berichten op de server laten voor maximaal 14 dagen , verder niets. Wat getest met max. 2 dagen maar de mails komen dus wel binnen, maar na zo'n 3 dagen zijn de kopie's op de server van die mails nog steeds aanwezig. Dat is dus het hele probleem, de instellingen bieden het aan, maar werken niet, OF ??, ik zie het niet. Graag wil ik dit topic afsluiten en de leden bedanken voor de reacties, daar ligt het niet aan. Vr. gr.
Op een Puch, komt de tijd Terug.
Plaats reactie