inbox in gmail account kan niet gekopieerd worden

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Honk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 april 2017, 20:37
    Windows 7 Firefox

inbox in gmail account kan niet gekopieerd worden

Bericht door Honk »

Beste,

Ik wilde een back-up maken van de Thunderbird profile.

Daar zitten een aantal accounts in waaronder een gmail account (pop)
Het kopiëren van het inbox bestand (in Windows verkenner is deze als enige met blauwe letters zichtbaar!) is echter niet mogelijk.
Er is geen probleem met de mails in de inbox. Voor zover ik kan nagaan zijn ze allemaal te lezen en mis ik niets.

Comprimeren van de gmail inbox is ook niet mogelijk en ik zie de volgende waarschuwing.

"
De map 'Postvak IN' kon niet worden gecomprimeerd, omdat het schrijven naar de map is mislukt.
Controleer of u genoeg schijfruimte hebt en of u schrijfrechten heeft op het bestandssysteem, en probeer het opnieuw.
"

Aan de ruimte op de PC ligt het zeker niet.

Verder heb ik MozBackup gebruikt maar het gmail inbox bestand werd niet teruggezet op een andere PC. Wel de onderwerpen van de mails.

Het zal wel liggen aan het feit dat de account door meerdere pc's, iphone etc. gebruikt wordt maar misschien weet iemand raad?
Betekent de blauwe inbox tekst (windows verkenner) misschien iets speciaals?
Inbox bestand misschien toch defect?

Met vriendelijke groet,

Henk
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: inbox in gmail account kan niet gekopieerd worden

Bericht door Torzan »

Als het goed is, kun je gewoon een kopie maken van je profielmap, als Thunderbird tenminste is afgesloten. Is dat niet zo, dan komt dat hooguit door een tijdelijk bestand met de naam parent.lock, maar zelfs dan moet het nog lukken en alleen dat bestand een probleem geven, waarbij je het in de kopieerslag zou moeten kunnen overslaan.

Zie je een blauwe map in Windows verkenner, dan komt dat doordat een map of bestand is gecomprimeerd door Windows (net zoals dat bij andere mappen mogelijk is, als dit zo is ingesteld), maar dat zou geen invloed mogen hebben op het wel of niet kunnen kopiëren ervan. Comprimeren vanuit Thunderbird is iets heel anders maar zou ook niet nodig moeten zijn voordat je de map kunt kopiëren, en als je de genoemde foutmelding ziet bij het kopiëren van het bestand Inbox heeft dat een andere reden die kan variëren, maar ik verdenk je antivirusprogramma ervan grip te hebben op het bestand. Schakel die dus eerst eens uit; je hebt het ook niet echt nodig, maar dat is een apart verhaal. Of loop je misschien tegen een 4 GB-limiet aan als je nog FAT32 gebruikt voor je bestandssysteem, of misschien op een gebruikte USB-stick voor de back-up? Maak in dat geval de back-up dan naar een NTFS-volume. Mocht het zo zijn dat je hele harde schijf nog FAT32 gebruikt, zit er niets anders op dan vanuit Thunderbird een aantal berichten naar een aparte map (in Thunderbird) te verplaatsen zodat het bestand Inbox wordt verkleind, en wat eigenlijk hetzelfde is als comprimeren. Of de account door meerdere pc's wordt gebruikt moet in elk geval niet ter zake doen.

Instructies voor het vinden van de profielmap en het maken van de juiste kopie(ën) vind je o.a. hier, en meer info over profielmappen hier. Je zou dus de map C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\ moeten kunnen kopiëren.

MozBackup dien je nooit, maar dan ook nooit meer te gebruiken. Dit wordt al een aantal jaren niet meer ondersteund (lees: bijgewerkt), en de bestandsstructuur van Thunderbird en andere Mozilla-producten is inmiddels zodanig gewijzigd dat het hulpmiddeltje bepaalde profielbestanden niet meer meeneemt dan wel om zeep helpt na terugzetten (er staat niet voor niets een waarschuwing op de pagina ervan, en je ziet kennelijk wat er kan gebeuren). Bovendien is en was het helemaal niet nodig en dateert het uit de tijd dat schijfruimte misschien nog schaars was, waarbij de kopie van belangrijke bestanden alleen maar werd ingepakt (via zip); het handmatig of desnoods (periodiek) automatisch maken van een back-up van je profielmap is bovendien een kleine moeite.

Waar gaat het nog fout?
Honk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 april 2017, 20:37
    Windows 7 Firefox

Re: inbox in gmail account kan niet gekopieerd worden

Bericht door Honk »

Bedankt!

Ik heb je raad opgevolgt en de mails naar een tijdelijke map verplaatst. Het waren er nogal veel en na een kwart probeerde ik het kopieren van het inbox bestand nog maar eens en het lukte..en ook het comprimeren lukte opeens weer.

Vraag niet hoe het kan
maar geniet er van ;-)

Ook nog bedankt voor de waarschuwing voor Mozbackup en je verklaring voor de blauwe inbox.

Nu heb ik alleen nog wel heel veel dubbelen in mijn inbox overgehouden.
Ik overweeg de add-on "Remove Duplicate Messages (Alternate)" te gebruiken.
Is dat aan te raden?

Henk
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: inbox in gmail account kan niet gekopieerd worden

Bericht door Torzan »

Mooi dat het is gelukt. Klopt het dat je misschien toch nog FAT32 gebruikt? (Bekijk hiervoor de eigenschappen van je C-schijf.) Dan is omzetten naar NTFS wel aan te raden, ook om andere redenen. Mocht je toch NTFS gebruiken, dan kan ik even niet verklaren waarom Thunderbird er moeite mee heeft. 4 GB is, als het bestand Inbox eerst echt zo groot was (heb je dit bekeken?), wel aardig wat voor de inhoud van een mailbox, en in het algemeen wordt aanbevolen dit wat kleiner te houden en aparte mappen te gebruiken i.p.v. alles in Postvak IN (het bestand Inbox) te laten staan. Dan is er (ter info) ook nog zoiets als Maildir, wat zo zijn voordelen zou hebben, maar dat zou ik voorlopig nog niet gebruiken aangezien het nog experimenteel is, en dus niet als oplossing voor dit probleem in de toekomst zien.

Zelf heb ik de add-on Remove Duplicate Messages (Alternate) wel geïnstalleerd gehad (gebruik inderdaad wel deze 'Alternate'-versie), maar nooit echt gebruikt om daadwerkelijk mail op te ruimen, meer om iets te testen. Als je het gebruikt, maak dan voor de zekerheid een back-up van je profielmap, zodat je altijd terug kunt naar de oorspronkelijke situatie. Voor beoordelingen/ervaringen zou ik de reviews op addons.thunderbird.net bekijken, of misschien dat iemand op dit forum er ervaringen mee heeft.

Let wel op dat als je POP gebruikt (blijkbaar wel), de kans bestaat dat de mails door lokaal verwijderen van één exemplaar ervan via de genoemde add-on ook van de server worden verwijderd. Dit is alleen van belang als je in Thunderbird hebt ingesteld dat ze normaliter moeten blijven staan, wellicht vanwege andere clients die ook POP gebruiken, én dat ze bij lokaal verwijderen van de server worden verwijderd. Dit kun je voorkomen door dat laatste uit te vinken, maar je snapt denk ik wel hoe dat werkt. ;)
Honk
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 april 2017, 20:37
    Windows 7 Firefox

Re: inbox in gmail account kan niet gekopieerd worden

Bericht door Honk »

Hi.

Allereerst .. het is gelukt al kostte het wel wat moeite en tijd.

Ik gebruik inderdaad NTFS maar ik begin mijn harde schijf te verdenken en zal die z.s.m. vervangen.

Na het probleem met de gmail account had ik opeens nog wat problemen met andere kleine inboxen (200 Mb maar) en wat lokale mappen.
De tip om de bestanden naar andere mappen te slepen hielp.
Blijkbaar kan TB met corrupte bestanden toch nog wel wat beginnen!

Als de inbox map leeg was, TB sluiten en met de Windows verkenner het inbox bestand in het profiel verwijderen en dan maakt TB hem daarna vanzelf weer aan en is hij goed. Dan alles weer terug kopiëren naar de lege inbox.

Na de backup heb ik Remove Duplicate messages geprobeert.
De versie is niet helemaal compatibel met TB maar werkt uiteindelijk wel goed. Wel goed controleren of je emails mist!!!

De eerste keer crashte TB en waren de mails niet allemaal meer aanwezig.

De tweede keer ging het wel goed.
Na twee keer verplaats sessies naar de prullebak, comprimeerde TB de inbox en was het OK.
De prullebak was echter leeg! Niet dat ik de emails miste maar het was niet volgens verwachting.

Ik had ruim 4500 dubbelen (vraag niet waarom ;-) dus ik was wel erg blij met die tool.

Bedankt voor je hulp.

Henk
Plaats reactie