Firefox proxy uitzonderingen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door Torzan »

Tsja... Je hoeft niet al die links te lezen hoor, het is alleen ter referentie als je iets meer wilt weten over de maskernotatie. :)

Firefox die afwijkt van andere browsers? Naar mijn mening is het andersom, maar het is maar zoals je het wilt zien. Heb de tijd meegemaakt dat er qua browsers nog 2 spelers waren: Netscape en Mosaic. Wat overbleef van Netscape en eigenlijk Mozilla is geworden, en de andere partij (NCSA) die iets met Microsoft heeft gedaan, waarbij het vervolg van de ontwikkeling door Microsoft bekend is (dit is niet helemaal waar, maar grofweg). Wat belangrijk is, is dat Netscape in die tijd misschien wel voor het grootste deel van de internetstandaarden heeft gezorgd, en dat na de ondergang ervan en daarmee overgang naar Mozilla en het vrijgeven van de broncode voor de browser en andere onderdelen een daadwerkelijke browsermarkt is ontstaan. M.a.w., als dat niet was gebeurd, was Google nog steeds het advertentiebedrijfje met een zoekmachine geweest zoals toen (wie herinnert zich nog Dejanews?), wat eigenlijk nog steeds zo is, maar dan in een uitgebreide en volgens sommigen wat agressieve vorm, waarbij de klant en hun surfgegevens hun voeding zijn, i.t.t. de doelstelling van Netscape / Mozilla.

Google mag Mozilla dus wel dankbaar zijn, en alle andere browsers die na die fase zijn ontstaan, zijn eigenlijk afgeleiden. Het is niet onlogisch dat er daarom qua standaarden hier en daar werd en nog wordt afgeweken van Netscape / Mozilla, al dan niet door leesbaarheid of gemak voor gebruikers, dwarsheid van andere ontwikkelaars, of gewoon door vrijheid, terwijl Mozilla zich doorgaans en waar mogelijk aan standaarden heeft willen houden en zichelf daarmee soms in de vingers sneed, tot de dag van vandaag aan toe; je ziet soms nog steeds bugs die om die redenen niet worden gefixt en op allerlei onderdelen van de browser betrekking hebben. Een ieder die zegt dat Mozilla en/of Firefox dus afwijkt van anderen, zou zich even achter de oren moeten krabben, en zich daarna kunnen afvragen wie afwijkt en welk idee het best bevalt. :)

Hoe dan ook, Mozilla doet het nooit goed. Blijven ze zo streng voor zichzelf, dan zijn ze niet soepel, en gaan ze wel met bepaalde zaken mee, dan lijken ze weer op Chrome o.i.d. en vragen mensen zich af welke voordelen het heeft. En mensen zijn nu eenmaal mensen en van nature kuddedieren, dus zal de meerderheid wel meegaan met Google "omdat iedereen dat toch gebruikt en als het om privacy gaat, ik toch niks te verbergen heb". :)

Wat de grijze mapjes en het gemak van aanpassen betreft, is dat een gevolg van het na Firefox 57 niet meer ondersteunen van bepaalde zaken en oude add-ons (de overgang naar WebExtensions), en eigenlijk (helaas) ook aan Google is te danken. Er is een supportvraag die wat uitleg geeft over wat hieraan is te doen (dit veranderde in Firefox 56/57) en die naar userchrome.org leidt. Je kunt daar een inmiddels wat geoptimaliseerder css-script downloaden dan wat in die supportvraag wordt gegeven en toevoegen in de map <profielmap>/chrome als userChrome.css, waarbij je alleen de map chrome zelf moet aanmaken. Zie daarvoor ook dit topic op dit forum.

Is je probleem met de proxy nu helemaal opgelost?
Gebruikersavatar
chrisvi
Berichten: 39
Lid geworden op: 6 juni 2010, 17:33
    Android Firefox

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door chrisvi »

Oke wil met je mee gaan in je verhaal wat betreft oorsprong. Maar hoe groot is de penetratie van ie jaren niet geweest en als we ie opera en chroom samen nemen hebben we toch ( denk ik) het meerendeel van de markt. De dos comando's weet bijna ook geen mens meer. Wil je liever een zwart wit of een 4k tv? Hoe lullig het mischien ook klinkt men wil gemak. En wil je een groot bereik zul je daar in mee moeten. Ik denk dat Firefox keihard aan de bak moet met chrome. Kijk ik vind chrome er niet uitzien maar er komt hoe langer hoe meer voor. Firefox zal dus zo wel aangebruiks gemak als aan uiterlijk moeten blijven werken. Mischien weet jij volgende ook. Ik vind de knoppen voor vernieuwen etc er niet uit zien. Voor thunderbird zijn er gewoon te downloaden. Voir firefox heb ik ze nog niet gevonden. Ja dank zij jou inspanning werkt hier alles nu.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Firefox proxy uitzonderingen

Bericht door nirwana »

chrisvi schreef: 17 februari 2019, 16:16Wat ik ook overal lees dat mensen (ik ook) niet weg zijn van de grijze mapjes ipv van een kleurtje dat terwijl er zo veel kleur in firefox te brengen is met thema`s etc. en Thunderbird wel gekleurde mappen heeft. Gewoon een adon hiervoor zou toch heel makkelijk zijn en mischien is deze er ook maar nog niet gevonden door mij.
Zie viewtopic.php?f=2&t=24097 voor oplossingen voor dat onderwerp...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie