E-Mails corrupt

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Miep71
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2020, 13:32
    Windows 10 Chrome

E-Mails corrupt

Bericht door Miep71 »

Hallo allen,

Ik vermoed dat mijn e-mails her en der corrupt zijn geworden en zoals ik lees, komt dat mogelijk door het comprimeren (?) hoewel ik dat eigenlijk nooit doe. Ook is mijn profielmap behoorlijk vervuild en heeft hij diverse versies van één e-mailadresmap aangemaakt (genummerd 1 t/m 7). Dit komt vermoedelijk door de optie "repareer map" te gebruiken.

Punt is, er komen in de zoekfunctie e-mails naar boven, die ik niet meer aan kan klikken/openen. Ook zijn ze niet vindbaar op de plek waar ze volgens thunderbird moeten staan.

Vragen:
1. Hoe schoon ik mijn profiel op
2. Hoe zorg ik dat deze e-mails weer aan te klikken zijn?

Ik heb de recoverytool gedownload maar dat levert ook nog geen resultaat.
Ik lees dingen over het .mbox bestand en het .msf-bestand verwijderen, maar een goede leidraad vind ik niet. Gezien het feit dat de e-mails belangrijk zijn, ben ik erg voorzichtig en daarom vraag ik hulp.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: E-Mails corrupt

Bericht door W Postelmans »

De map met messages die "stuk" zijn, is dat een map in je account, of is dat een map in je "persoonlijke mappen"?

Je kan eens proberen om de map te "herstellen".

Voor zover ik weet bestaat er geen "profiel opschonen" functie. Je kan echter wel een nieuw profiel maken. Je kan dan, door een tijdelijk IMAP account aan te maken (bijv. een gratis outlook.com account), dat tijdelijk account in je oude EN in je nieuwe profiel te definieren, en dan de inhoud van je bestaande mappen van het ene profiel naar het andere te kopieren.

Je kan dat als volgt doen: in je oude profiel kopieer je de inhoud van een map naar een nieuwe map in je tijdelijke account (bijv. map "tijdelijke kopie" onder je "Inbox" van je tijdelijke account), en wacht daarna tot die aldus gevulde map gekopieerd is naar de server (is een standaard functie van IMAP die in de achtergrond loopt). Dan sluit je het oude profiel en start je het nieuwe. Met dit nieuwe profiel zullen nu de gegevens gekopieerd worden van de server naar het account in het nieuwe profiel. Dus je zal na een tijdje je map "tijdelijke kopie" zien verschijnen als ondermap in je "Inbox". Vanuit die gekopieerde "tijdelijke kopie" map "move" je alle inhoud naar een nieuwe map in je "Persoonlijke Mappen". Hierna stop je het nieuwe profiel, start het oude opnieuw, verwijdert alles uit die "tijdelijke kopie" map, en doet dan gelijkaardig met een volgende map, enz. Doe zo tot je alle mappen gekopieerd hebt. P.S.: je kan dit in 1maal doen voor verschillende mappen door onder "tijdelijke kopie" een aantal ondermappen te creeeren).
Miep71
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2020, 13:32
    Macintosh Safari

Re: E-Mails corrupt

Bericht door Miep71 »

Dank voor je antwoord.

Ik heb een stuk of 8 e-mailadressen in thunderbird, en daarbij ook nog een heleboel archiefmateriaal (lokale mappen). Is dat nog wel te doen dan?

De corrupte e-mails zitten niet in 1 map ofzo. Ik zocht vandaag naar een e-mail uit 2019. Met de zoekfunctie kwam hij boven als resultaat. Maar als je het aan wil klikken laat hij alleen een scherm zien van de emailrelaties (RE/FW) en waar hij te vinden zou moeten zijn (inbox).
Daar staat hij dus niet. Ik kan hem niet openen vanaf de resultaten van de zoekactie.

Andere e-mails uit die reeks zijn wel vindbaar en aanklikbaar.

Map herstellen werkt niet (dat levert 7 nieuwe inboxen op in het profiel).
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: E-Mails corrupt

Bericht door W Postelmans »

Zonder die mailboxen en hun inhoud in detail te kunnen bekijken (en dus rechtstreeks access te hebben aan je TB en zijn mappen) is het natuurlijk vrijwel onmogelijk om met enige zekerheid de oorzaak van je problemen te kunnen bepalen. Maar het lijkt er heel sterk op dat er in je mappen (die van je accounts en die van je persoonlijke mappen) ooit iets gebeurd is waardoor de inhoud echt stuk gemaakt is. Zulke gebeurtenissen kunnen bijv. zijn: een "unscheduled shutdown" (d.m.v. de powerknop en door het wegvallen van de stroom), het optreden van een "catastrophic fault" in je OS, of het optreden van een hardware fout in het interne geheugen of op je disk. Als zulke zaken zich voordoen terwijl TB bepaalde onderhoudsfuncties aan het uitvoeren was (op een "ongelukkig moment"), dan kunnen bestanden onherstelbaar beschadigd raken.

Ikzelf heb een 20tal mailboxen in mijn TB, en persoonlijke mappen met een inhoud van enkele 10.000den mails (mijn "historisch archief" met o.a. alle mails van een vereniging). Ik heb ook reeds 1 maal de procedure moeten uitvoeren die ik hiervoor beschreef. Het nam weliswaar enkele dagen in beslag, en ik moest er echt "mijn verstand bijhouden" en steeds notas nemen van wat ik reeds gedaan had, maar het is me uiteindelijk gelukt.

Om van zulk een "onherstelbare fout" toch te kunnen recoveren zonder al te veel dataverlies, dien je buiten TB om een regelmatige backup te maken van al je gegevens en van je systeem disk. Dit dien je te doen met een betrouwbaar backup programma, er bestaan er verschillende die je gratis kan gebruiken, zoek maar eens op "best backup systems" e.d. . Als je de daarmee gemaakte backup archieven dan lang genoeg bijhoudt, kan je steeds een gecorrumpeerde map herstellen naar een oudere status. Dan mis je wel de heel recente toevoegingen, maar je kan minstens het grootste deel van je historische gegevens herstellen.

Of je kan je disken in RAID definieren, maar voor kleinere installaties (PCs) heb ik daar niet veel vertrouwen in omdat er veel te veel horrorverhalen bestaan over RAID die veel meer problemen creeerde dan oploste. Daarbij lost RAID je problemen niet op nadat je onbedoeld een file of map verwijderde.

Ik zelf maak wekelijks EN maandelijks backups, en bewaar die backuparchieven 3 weken resp. 3 maanden. Met die backup archieven hebben mijn gegevenarchieven reeds meermaals gered, en heb kunnen voorkomen dat ik mijn systeem vanaf scratch opnieuw moest installeren.

De enige investering die je voor een goede backup implementatie moet maken is 1 of 2 grote schijven (tot enkele 100den Euro's).
Plaats reactie