terugzetten backup i.c.m. versie TB

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door HankPiano »

Een vraag: kun je een backup ( via: C:\Users\<Windows-gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<willekeurige karakters>.<profielnaam>) van een bepaalde versie van TB terugzetten in een andere versie van TB?

Stel: je hebt met b.v. AOMEI een image gemaakt van je OS, noodgedwongen moet je dat na een tijdje terugzetten. In dat image zit een oudere versie van TB. Nadat je dat image teruggezet hebt wil je natuurlijk ook je TB weer up-to-date hebben. Daarvoor heb je dan je meest recente backup van TB.

Moet je dan eerst TB updaten naar de versie waarmee je die meest recente backup gemaakt hebt of kun je zo'n backup ook in een oudere versie van TB terugplaatsen, waarna TB zichzelf daaraan aanpast?

Ik vraag dat ook omdat TB vaak een nieuwere versie krijgt zonder dat je dat nou direct merkt, bij het opstarten b.v. Het zou dus zaak kunnen zijn dat toch goed in de gaten te houden, zodat je direct backups kunt maken die compatibel zijn met dié versie van TB.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

1) Maak een nieuwe volledige backup (met AOMEI?) van je OS.
2) Restore de oude BU van je OS.
3) Upgrade de TB die nu op je OS staat (die je dus net gerestored hebt) naar de nieuwe versie (= dezelfde versie als die welke op het OS stond dat je net overschreven hebt met je oude BU).
4) Restore nu de TB system bestanden (C:\Users\de naam van je Win10 account\AppData\Local\Thunderbird en C:\Users\de naam van je Win10 account\AppData\Roaming\Thunderbird) vanuit de backup die je maakte in 1).

Nu zou alles opnieuw in orde moeten zijn.

Succes!
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

Ik geef hierboven de procedure om de complete mappen met systeem data van TB te copieren (en niet enkel een deeltje van die systeemdata zoals een profiel) omdat in theorie bij een versie-upgrade van TB de inhoud van elk willekeurig TB systeem bestand kan gewijzigd worden. Daarom is het niet aan te raden om bijv. enkel een profiel te copieren tussen "Appdata" mappen die van toepassing zijn op twee verschillende versies van TB. Immers dan geldt: "results are unpredictable".
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door HankPiano »

W Postelmans schreef: 2 mei 2020, 10:14 1) Maak een nieuwe volledige backup (met AOMEI?) van je OS.
2) Restore de oude BU van je OS.
3) Upgrade de TB die nu op je OS staat (die je dus net gerestored hebt) naar de nieuwe versie (= dezelfde versie als die welke op het OS stond dat je net overschreven hebt met je oude BU).
4) Restore nu de TB system bestanden (C:\Users\de naam van je Win10 account\AppData\Local\Thunderbird en C:\Users\de naam van je Win10 account\AppData\Roaming\Thunderbird) vanuit de backup die je maakte in 1).

Nu zou alles opnieuw in orde moeten zijn.

Succes!
Thanks Postelmans.

Eerlijk gezegd heb ik het al jaren op de manier gedaan die je hierboven aangeeft, alleen zonder dat ik (bij jou punt 3) TB hoefde te upgraden. Kennelijk heb ik altijd geluk gehad, in die zin dat de TB-backup die ik terugzette uit de TB kwam die in de image zat die ik net teruggezet had. Vroeger had ik echter vaker problemen met m'n OS dus maakte ik er ook vaker een image van. Tegenwoordig heb ik er zelden nog een probleem mee (W10), dus de image die ik laatst terugzette was ongemerkt alweer van een tijdje terug. Zonder dat ik er veel aandacht aan geschonken had (het vraagt ook om weinig aandacht) was er inmiddels een nieuwere versie van TB geïnstalleerd dus liep ik onverwacht tegen het gemelde probleem aan. De enige verklaring die ik er zelf voor kon bedenken was die welke jij ook noemt, alleen was ik er niet helemaal zeker van, vandaar mijn berichtje hier.

Nogmaals: TB installeert z'n nieuwere versies nogal stilletjes, bij het opstarten bijvoorbeeld; je ziet het gauw over het hoofd, terwijl het toch belangrijk is waar het gaat om die backups, die moeten immers compatible zijn met de overeenkomstige TB-versie. Ik kom dat wel vaker tegen: wat automatisch gaat is handig en makkelijk maar heeft zo af en toe ook nadelen. Goed in de gaten houden dus :-)
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door HankPiano »

W Postelmans schreef: 2 mei 2020, 10:21 Ik geef hierboven de procedure om de complete mappen met systeem data van TB te copieren (en niet enkel een deeltje van die systeemdata zoals een profiel) omdat in theorie bij een versie-upgrade van TB de inhoud van elk willekeurig TB systeem bestand kan gewijzigd worden. Daarom is het niet aan te raden om bijv. enkel een profiel te copieren tussen "Appdata" mappen die van toepassing zijn op twee verschillende versies van TB. Immers dan geldt: "results are unpredictable".
Dit is nieuw voor me, ben het tot nu toe ook niet tegengekomen in de handleidingen (en filmpjes op youtube). Voorzover ik weet geven die slechts aan dat je alleen maar de default-map in C:\Users\<Windows-gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles hoeft te copiëren, om 'm later weer terug te kunnen copiëren. Je moet dus in feite twee afzonderlijke backups maken, als ik je goed begrijp.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

Of je "geluk" hebt of niet na het restoren van slechts een gedeelte van de settings en definities van TB (en van andere software pakketten) is afhankelijk van of er in de nieuwere versie iets veranderd (of bijgevoegd, zoals bij een nieuwe optie) is in die settings en definities. Zulk een verandering of bijvoeging wordt door de ontwikkellaars slechts zeer zelden goed beschreven in hun "What's New" beschrijving. Dat ze dat niet goed beschrijven is wenselijk, want als ze dat wel zouden doen dan zou het voor 99% van de gebruikers totaal onbegrijpelijk worden waar ze rekening mee moeten houden, daar die interne definities enkel belangrijk zijn voor wie in detail wil weten hoe de software werkt.

Meestal veranderd er niets essentieels aan die settings en definties en dus het je meestal "geluk", maar heel soms komt het voor dat er na zulk een gedeeltelijke restore rare dingen gebeuren. Dus voorzie ik ook die mogelijkheid altijd.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

Nog iets: omdat TB, zoals ook vele andere SW pakketten, soms ongevraagd en "heel stilletjes" nieuwe versies installeert, maak ik heel regelmatig een backup (ik gebruik EASEUS i.p.v. AOMEI). Zo maak ik (automatisch gescheduled) op elke maandag een BU van mijn systeem disk en op dinsdag een BU van mijn hele gegevens disk. Zo heb ik steeds een BU die maximaal een week oud is.
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door HankPiano »

Dank, Postelmans, nuttig advies, neem ik zeker mee!
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door HankPiano »

Ik heb toch nog een vraag: de profielmap van Firefox bevat weer twee mappen, een . default en .default-release map. Ik heb begrepen dat de actuele inhoud nu in de map default-release staat. Mijn Thunderbird, ook de nieuwste versie 68.9.0, heeft echter maar één map, de .default map. Nu heeft mijn broer laatst een 'schone installatie' van Thunderbird gedaan (ter vervanging van iets heel ouds van Windows) en daar zie ik weer die twee mappen: default en .default-release. Stel nou dat ik om één of andere reden Thunderbird ook helemaal opnieuw moet installeren, moet ik dan de inhoud van mijn huidige .default map kopiëren in de .default-release map van de nieuwe Thunderbird, gaat dat werken, of moet het anders?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

Ik vermoed dat je "Thunderbird" bedoelt i.p.v. "Firefox"???
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door HankPiano »

Eigenlijk niet, ik heb voor de zekerheid nog even gecheckt bij m'n broer, die heeft dus twee mappen in de profielmap van TB staan, die .default map en de .default-release map, vandaar m'n vraag
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

Ik weet niet wat het verschil tussen "Default" en "default.release" is.

Ik heb eens even gegoogled op "thunderbird profile default-release". Daar zijn verschillende vragen en antwoorden over het verschil tussen beide profielen. Het is me nog zeer onduidelijk wat de echte reden is waarom die "release" ooit aangemaakt werd. Maar ik meen te verstaan dat het aanmaken van die "release" een gevolg is van een upgrade en/of het (tijdelijk) opnieuw starten van een oudere versie van TB. Dit kan gebeuren als je bijv. na TB geupgraded te hebben, een oudere backup van je system (inclusief de TB programma's) gerestored hebt en opnieuw TB (nu de oudere versie) gestart hebt.

Ik heb eens even in mijn profiles gekeken en zag daar idd een "default-release" profiel staan (had dat nog niet opgemerkt). Maar ik herinner me niet dat ik dat ooit aangemaakt heb (en zoooo slecht is mijn geheugen nog niet). Echter de datum (date modified) van dat "default-release" profiel is 3 maanden ouder (van maart 2020) dan die van mijn "default" (datum van vandaag) profiel. Daaruit meen ik te mogen besluiten dat die "default-release" niet meer gebruikt wordt (was waarschijnlijk slechts zeer slechts tijdelijk in gebruik). Ik zal dat "default-release" bestand dus eerst renamen naar "......... .default-release.old", en na enkele weken, zodra ik zeker ben dat dat bestand niet meer nodig is, het deleten.

Als het niet duidelijk is dat dat "default-release" bestand een oud bestand is, zou ik eerst de "date modified" van de beide mappen ergens noteren, dan je TB starten en iets aanpassen in het profiel (en eventueel de aanpassing in een 2de stap terugzetten), en dan kijken welke van de 2 mappen van datum (en tijd) veranderd is. Dat is de map die je up-to-date profielinformatie bevat en die je dan ook verder dient te gebruiken.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

In je mail van 6 juni 2020, 9.09 schreef je "Firefox", Ik vermoed dat je daar "Thunderbird" bedoelde?

Immers de profielen van Thunderbird staan in "AppData\Local\Thunderbird\Profiles", en die van Firefox staan in "AppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles". Beide profielen lijken ook zeer veschillende info te bevatten, en op een totaal verschillende manier gestructureerd te zijn.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door Pettic »

Je kunt achterhalen welke map TB gebruikt voor je profiel. Kies menu Help> Probleemoplossingsinformatie en klik op [Map openen] bij profielmap.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: terugzetten backup i.c.m. versie TB

Bericht door W Postelmans »

Thx voor de hint Pettic, weer iets nieuws geleerd!
Plaats reactie