Terug naar vorige betere versie onmogelijk.

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kostenzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 7 september 2006, 19:22
    Windows 10 Firefox

Terug naar vorige betere versie onmogelijk.

Bericht door kostenzer »

Thunderbird is een gratis e-mailtoepassing die eenvoudig ingesteld en aangepast kan worden.

Tja, dat klopt voor de installatie in ieder geval niet.
Bij een nieuwe installatie van windows, omdat Thunderbird 78 steeds bevroor, en terug naar 68 niet lukte, ben ik nog net zover.
Ik heb 2 computers waar thunderbird op loopt. De desktop loopt op 68, de laptop nu niet meer.

Om te beginnen had ik windows niet opnieuw hoeven te installeren, als ik gelezen had dat dat bevriezen vaker als klacht beschreven staat.

Om dat het profiel op een andere partitie staat zou het een kwestie moeten zijn om een nieuwe installatie te doen en dan het profiles.ini file aan te passen en klaar.

Dus niet "U hebt een oudere versie van thunderbird gestart." heet het dan.
Terug naar bevriezende versie 78 is ook geen optie. Een nieuw profiel ook niet, daar gaan weer uren in zitten.
Thunderbird is een gratis e-mailtoepassing die eenvoudig ingesteld en aangepast kan worden. Als dat zo is zou er een véél gemakkelijkere mogelijkheid moeten zijn om te downgraden. Dan is er spreke van een eenvoudige instelling.

Er is veel te lezen over (de moeilijkheden van) downgraden. Er is eigenlijk maar eenrichtingsverkeer. Upgraden ja, downgraden nee. Ik durf nu zelfs niet te upgraden naar de beta versie om het bevriezen te voorkomen.

Verder heb ik het profiel '68', dat het wel doet, compleet gekoperd naar de laptop waar OOK 68 op staat, sinds de nieuwe installatie van windows 10.
Ter verduidelijking, ik kopieerde alles vanaf C:\Users\Rob\AppData\Roaming\Thunderbird en nog steeds de melding "U hebt een oudere versie van thunderbird gestart." Ondanks alles wil ik bij thunderbird blijven.

De vragen:
- Waardoor denkt thunderbird dat er een oudere versie genomen is? (nieuwe windows installatie, profile van andere '68' computer gekopieerd en 68 opnieuw geïnstalleerd)
- Dat je niet terug naar versie 1 kunt lijkt me logisch, maar terug naar de voorgaande versie of zelfs de versie daarvoor, als je de beta probeert, zou toch mogelijk moeten gemaakt kunnen worden. Zeker als je alle klachten/problemen daar over leest in o.a. http://forums.mozillazine.org/viewforum.php?f=39 Waarom is die mogelijkheid er niet?

Ik heb ondertussen maatregelen genomen om een automatische update te voorkomen. Het feit alleen al dat dit beschreven staat is al een teken aan de wand. bv https://www.cnx-software.com/2011/10/05 ... d-firefox/ en bv https://support.mozilla.org/en-US/questions/1269626

Het frustreerd toch wel gezien de uren die er in zitten en nog steeds geen mail.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Terug naar vorige betere versie onmogelijk.

Bericht door W Postelmans »

Waarom zulks al dan niet mogelijk gemaakt wordt is een beslissing van de ontwikkelaars. Ik neem aan dat zij meestal wel een goede reden hebben voor hun beslissing.

In Tools/Options/Advanced kan je settings zodanig zetten dat updates niet meer automatisch geinstalleerd worden. Na het downloaden vraagt ie dan of ie de update moet installeren of niet.

V.w.b. het blokkeren kan ik je niet helpen. Dat tracht je beter te bespreken met een ontwikkelaar.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Terug naar vorige betere versie onmogelijk.

Bericht door W Postelmans »

In het Windows register, in "Software", "Mozilla", staan een aantal variabelen waarin hij lijkt te noteren welke versie van Thunderbird actief is. Je zou eens kunnen proberen om 1 of meerdere van die variabelen manueel aan te passen. Let op: zulk een actie kan tot gevolg hebben dat je allerlei "rare" fouten krijgt, t.e.m. dat Windows niet meer start. Doe dit dus enkel nadat je een goede backup van je hele systeem disk en je data disk gemaakt hebt, en nadat je je verzekerd hebt dat je met dat backup archief een "Bare Metal Restore" kan doen (zonder je OS opnieuw te moeten installeren).
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 10 Firefox

Re: Terug naar vorige betere versie onmogelijk.

Bericht door oeekker »

Als je Thunderbird met de commandlineoptie -allow-downgrade start, kan je wel je oude profiel opnieuw gebruiken.
https://developer.mozilla.org/en-US/doc ... ne_Options

Thunderbird is gebaseerd op de code van Firefox en moet daarom helaas meegaan met ontwikkelingen van Firefox, zoals een profiel per installatie en alleen nog maar WebExtensies, i.p.v. overlay en/of bootstrapped extensies.

Bij sommige upgrades worden er ook veranderingen in je profiel gemaakt en kan het nodig zijn om bijvoorbeeld je cache leeg te maken als je weer wilt downgraden. In het ergste geval, moet Thunderbird als je e-mail opnieuw downloaden van je internetprovider...
Gebruikersavatar
kostenzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 7 september 2006, 19:22
    Windows 10 Firefox

Re: Terug naar vorige betere versie onmogelijk.

Bericht door kostenzer »

Er zullen altijd redenen zijn, voor wat dan ook.
Ik wil terug omdat de nieuwe versie bevriest. Ik kan dan kiezen tussen niet mee te werken en niet werken.
Ik ben net bezig met het systeem over te zetten met een werkende installatie.

Dat wat opgemerkt werd van het register daar had ik ook al aan gedacht. Daarom had ik windows opnieuw geïnstalleerd. Zonder resultaat.
Ik wil dus niet downgraden omdat ik niets te doen heb. Bij windows heb je ctrl-Z. Zou gebruikersvriendelijk zijn als thunderbird het ook had.
Als mij os kloon het niet doet, dan ga ik eens de tip van oeekker goed bestuderen.
Cache leeg maken is niet zo moeilijk en snel gedaan.
Ik laat horen of het gelukt is.
Plaats reactie