Ik kan mijn mail-adres niet installeren (Opgelost)

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
Esdijk38
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 september 2020, 18:50
    Windows 10 Firefox

Ik kan mijn mail-adres niet installeren (Opgelost)

Bericht door Esdijk38 »

Vanwege andere problemen had ik een Thunderbird-beta geinstalleerd en wilde nu weer terug naar een beproefde versie: 78.2.2
Maar de configuratie lukt niet. Ik krijg deze mededeling:
Kan niet beveiligd communiceren met peer: opgevraagde domeinnaam komt niet overeen met het certificaat van de server.
De configuratie behorend bij smtp.xxxx.nl moet worden gecorrigeerd.

Ik heb geen flauw idee wat hier aan de hand is; kwam dit niet eerder tegen.
Laatst gewijzigd door Esdijk38 op 27 september 2020, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door W Postelmans »

Ik vermoedt dat je in de definitie van je account, specifiek die van de smtp server, een fout gemaakt hebt. De server lijkt NIET de door jou gespecificeerde "port", de "authentication method" en/of de "security Connection" te supporteren. Meestal kan je op de website van je ISP (wiens naam meestal in de naam van de smtp server staat) een beschrijving vinden van wat je daar dient in te vullen.

Hoe die definities moeten zijn hangt af van je ISP. Bijv, voor mijn ISP (telenet) is dat port 587, authentication method = normal password, en Security Connection = STARTTLS.
Esdijk38
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 september 2020, 18:50
    Windows 10 Chrome

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door Esdijk38 »

Dank voor deze reactie.
Raar is dat ik alle gegevens in de betreffende rubrieken precies zo als eerder heb benoemd; dat komt ook overeen met de invulling van de rubrieken zoals je ook aangaf. Ik vermoedde ook dat het iets met certificaten te maken zou kunnen hebben; dat is voor mij ook onbekend terrein. Ik puzzel nog maar even verder...
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door W Postelmans »

Ik heb even gezocht op je foutmelding. Op de meest gelijkende melding kwam dit antwoord : https://support.mozilla.org/nl/kb/kan-g ... -verzenden . Dat verwijst naar foute gegevens in de definitie van de SMTP server. Check daarom deze definities best nog eens heel zorgvuldig. Geen typefout ergens? Delete indien nodig je account definitie en maak dat account opnieuw aan vanaf scratch.

Indien je 100% zeker bent dat de definities zijn zoals ze moeten zijn zou het kunnen dat het certificaat op je PC een fout bevat (onwaarschijnlijk, maar niets is onmogelijk in de computer wereld). Dan kan je proberen het certificaat waarover ie struikelt te verwijderen (Firefox, settings, opties, security. certificaten, certificaten bekijken). Als je daarna Thunderbird opnieuw start gaat ie, in vrijwel alle gevallen, als ie het gewenste certificaat niet vindt op je PC, het certificaat opnieuw opvragen aan de server. Maar pas op: het deleten van een certificaat kan echt fout gaan, dus NOOIT doen tenzij je een heel recente backup hebt gemaakt die je kan restoren (vanaf een bootable DVD?) ook indien je PC niet meer wil booten of je windows niet meer juist werkt.

Als dit alles niet helpt, wie is je ISP?
Esdijk38
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 september 2020, 18:50
    Windows 10 Chrome

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door Esdijk38 »

Erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord, ik zal het bewaren en in de aandacht houden!

Intussen had ik iets heel anders gedaan.
Vaker ben ik met Thunderbird (toch nog steeds mijn favoriete mailprogramma!) de mist ingegaan. Ik zie maar geen kans om met de profiles een beetje intelligent om te gaan. Ik had daarom mijn eigen hoofd-mailadres ook op de laptop van mijn vrouw staan. Daarvan heb ik de profile-bladzijdes die betrekking hebben op mijn mailadres gekopieerd naar mijn pc en nu werkt het prima.

Hoe jammer ik het ook vind, ik ga daarom toch maar niet proberen om de info van W. Postelmans te benutten...

Nogmaals: heel veel dank voor de uitgebreide reactie!
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door W Postelmans »

Geen probleem! Het enige belangrijke is dat je opnieuw "online" bent! En idd, Thunderbird werkt vlot en correct, het is soepel aan te passen aan mijn wensen, er bestaan goede handleidingen (ook over deelprocessen die voor andere email-client software behandeld worden als "top-secret"), en het heeft grote en actieve fora. Maar tijdens het definieren van nieuwe accounts gaat ie ook bij mij soms onverklaarbaar "de mist in", dit vooral indien ik een set-up manueel wil doen omdat ik niet de voorkeuren die door mijn ISP voorgesteld worden wens te gebruiken. Het wordt tijd dat de ontwikkelaars daar eens iets aan doen.
Esdijk38
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 september 2020, 18:50
    Windows 10 Chrome

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door Esdijk38 »

Tja, ik had me vergist, het is toch nog niet in orde. Ik ben nu met de website-beheerder in gesprek om te achterhalen of daar een oplossing te vinden is. Ik wil hun een lijst met instellingen van het Thunderbird-account sturen, maar ik kan het niet meer vinden. Wie weet raad?
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door Mad Maks »

Bedoel je de lijst die getoond word via menu=>help=>probleemoplossingsinformatie ?

succes
Tim Maks
Esdijk38
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 september 2020, 18:50
    Windows 10 Chrome

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren

Bericht door Esdijk38 »

Geholpen door de uitgebreide diagnostische berichtgeving van Thunderbird, gevonden dankzij bovenstaand bericht en nog een bericht elders van Pettic (waarvoor aan beiden: dank!), is het gesprek met de website-beheerder verder gegaan. Deze vond dat ik achter SMTP het linux-adres van de server zou moeten vermelden. Anderen hadden dit ook gezegd en eerder had ik het ook al geprobeerd, maar zonder succes. Ook nu lukte het niet en kreeg ik de bekende foutmelding waarin een fout adres of een onjuiste configuratie werden verondersteld. Na verloop van tijd probeerde ik het toch nog eens en toen werd mij plotseling gevraagd om mijn wachtwoord. Nadat ik dit ingegeven had lukt het opeens wel. Kennelijk moet je het systeem even tijd gunnen voordat je de moed opgeeft.
Alle meedenkers heel hartelijk dank!
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Ik kan mijn mail-adres niet installeren (Opgelost)

Bericht door W Postelmans »

Ik werk (meestal) niet met TB in linux, en heb daar dus niet veel ervaring mee. Daarom deze vraag "wat bedoel je met "het linux adres van de smtp server". Kan je misschien een voorbeeld geven?
Gesloten