Fout adresbook na auto-update versie 68 naar 78.2.2?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Fout adresbook na auto-update versie 68 naar 78.2.2?

Bericht door W Postelmans »

Mijn TB updatede zichzelf van versie 68 naar de nieuwste versie 78.2.2. Na de update lijken mijn adresboeken deels uitgeveegd: voor vele contacten zijn o.a. de velden voornaam, achternaam en weergave uitgeblankt, en de verkozen wijze van opstelling is van HTML naar Onbekend veranderd. Daardoor zijn de namen in mijn adresboeken niet meer gesorteerd, en vooral voor contacten met kryptische email adressen is het zeer moeilijk om te achterhalen wie er echt achter die naam schuilgaat. Ik restorede mijn profiles en de systeem software naar de versie van vorige week (opnieuw versie 68). Even ging het opnieuw goed, maar vrijwel onmiddelijk updatede TB zichzelf opnieuw en ging het weer fout. Kan ik die auto-update voorlopig uitzetten? Ik filede een bugreport, maar tot op heden nog geen reaktie.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Fout adresbook na auto-update versie 68 naar 78.2.2?

Bericht door W Postelmans »

Sorry, heb gevonden hoe ik de automatische updates kan uitschakelen (Options, Advanced, Update).

Beschouw bovenstaande melding aub enkel als waarschuwing om zeer voorzichtig te zijn met updating naar versie 78.2.2. De fout die ik ondervond is reproduceerbaar. Voor de update is alles OK, na de update verdween een pak data uit de adresboek.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Fout adresbook na auto-update versie 68 naar 78.2.2?

Bericht door W Postelmans »

Na een gedetailleerd nazicht van wat er in beide versies gebeurde, en tijdens contacten met de ontwikkelaars, merkte ik dat mijn nieuwe Thunderbird geen fout gemaakt had. Het probleem was dat na de upgrade naar de nieuwe versie Thunderbird "vergeten was" op welke velden de adresboek diende gesorteerd te worden (wat bij vroegere updates niet "vergeten werd"). Die "vergetelheid", gekoppeld aan de gelijktijdige implementatie van een aantal redelijk ingrijpende wijzigingen in de programma's die werken met de adresboek (dixit de ontwikkelaar), maakte dat ik in versie 78.2.2 een adresboek op mijn scherm zag die er heel anders uitzag dan wat ik gewoon was. Vandaar mijn verwarring.
Conclusie: de adresboek lijkt op een juiste manier behandeld te worden, doch na upgrade moet je eenmalig de lijst opnieuw sorteren zoals je gewoon bent.
Gesloten