Bladwijzers niet meer zichtbaar

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Bladwijzers niet meer zichtbaar

Bericht door FLAMINGO »

Besten,

Ik had per ongeluk een MAP weggedaan in "Bladwijzers".
Ik wilde die terugzetten via "Herstellen".
Ik tipte op huidige datum.
En plots waren AL mijn bladwijzers verdwenen = nu nog "5 items"
Ik kan natuurlijk teruggaan naar gisteren = 21964 items.

Ook in de "Bookmarkbackups" staat deze van vandaag op "1 kB" en van gisteren op "1964 kB".

Ik zou dit natuurlijk totaal willen herstellen, want ik had juist de gehele morgen veel opgeslagen.

Maar wat ik eigenaardig vind is dat bij de "inhoud" van Firefox de opslagplaats van de bladwijzers "places.sqlite" aangeduid staat met zijn totale inhoud, zijnde "15360 kB".
Dus "denk" ik dat ze er allemaal nog inzitten.
Maar hoe kan ik ze terug tevoorschijn brengen ?

Graag jullie info en/of tip.
Dank
Flamingo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers niet meer zichtbaar

Bericht door nirwana »

Flamingo,

De places.sqlite is uiteindelijk een Sqlite-database.
Nou heb ik weinig specifieke Sqlite-kennis, maar ik in mijn dagelijkse werk doe ik wel veel met databases.
Dus zolang je SQL kunt loslaten op een database, dan kom ik een aardig eind.

Daarnaast hebben databases vooral de neiging om te groeien. Meestal moet je een speciale functie uitvoeren om ze weer kleiner (compact) te maken. Het is dus best denkbaar dat het bestand nog steeds aardig groot is, maar dat daarin toch niet meer alle gegevens voorhanden zijn. Zover reikt mijn kennis van Sqlite-databases nu even niet.

Wel kunnen we in Firefox een extensie installeren waarmee je Sqlite-databases kunt bekijken:
https://addons.mozilla.org/firefox/addo ... er-webext/
https://add0n.com/sqlite-manager.html

Daarom heb ik even als test een kopie getrokken van mijn places.sqlite
Het leek mij namelijk niet direct een goed idee om die vanaf de standaard-locatie te gebruiken, terwijl Firefox deze ook op dat moment in gebruik heeft. Misschien kan dat wel, want databases kunnen prima multi-user zijn, maar ik weet niet of dat in dit geval ook zo is. Dus neem ik graag het zekere voor het onzekere.

Na installatie van de Sqlite Manager-extensie heb ik deze geopend via de werkbalk van Firefox.
Daarna heb ik via Open (O) de kopie van mijn places.sqlite geopend.

Vervolgens is het ook handig om te weten hoe die places.sqlite database is opgebouwd, dus daarvoor heb ik https://wiki.mozilla.org/images/0/08/Pl ... schema.pdf gevonden.

Na enig uitproberen heb ik deze query samengesteld om te zien welke URL's ik recent als bladwijzer in Firefox heb toegevoegd:

Code: Selecteer alles

SELECT * 
from moz_bookmarks b 
inner join moz_places p on b.fk = p.id
order by b.dateAdded desc
Deze query kun je bovenin het scherm van de extensie invoeren (daar staat standaard al een andere query die de tabellen in die database toont, dus die kun je vervangen) en met een druk op ENTER wordt die dan uitgevoerd.

Als dat jou lukt, dan kun je snel zien wat er op dit moment nog in jouw places.sqlite-bestand staat aan bladwijzers.
Zo kun je ook beoordelen of dat nog de moeite waarde is of dat daarin inderdaad slechts nog enkele bladwijzers staan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers niet meer zichtbaar

Bericht door FLAMINGO »

Beste Nirwana,

Dank voor Uw zeer uitgebreid antwoord.
Heb alles eens doorgenomen, maar denk dat de meesten van de leden - die allen geen PC experten zijn - hier iets zullen aan hebben, daar uw uitleg zeer technisch is.
Maar niettemin heb ik dit alles eens bekeken - uit nieuwsgierigheid -

Ondertussen kan ik melden dat ik ALLE bladwijzers terug heb, ook deze van gisterenmorgen.
Ik had vele info uitgeprobeerd allen zonder resultaat.
Heb dan uit frustratie mijn PC volledig afgesloten en ben gaan eten.
Daarna terug geopend en................ alle bladwijzers waren terug ?????????
Dus vraag mij niet hoe ik het klaar heb gespeeld ?????????

Maar wat niet is teruggekeerd, dat zijn de mappen met hun inhoud van mijn "Bladwijzerwerkbalk" bovenaan.
Heb er dan ook een apart item voor geopend.

Flamingo
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers niet meer zichtbaar

Bericht door FLAMINGO »

Besten,

Ook dit onderwerp is opgelost.

​De map "Bladwijzerwerkbalk" zat verborgen tussen al mijn andere mappen in de "Bladwijzers" ??????

Hoe dit alles is kunnen gebeuren is mij een raadsel​​​​.
En daar kan ik de muren van oplopen.
Men maakt fouten, maar ik weet steeds gaarne HOE en/of WAAR ik die fouten heb gemaakt om te vermijden in de toekomst.
En hier ?????

De Bladwijzers zaten nog in het programma "Mozilla-Firefox" maar kwamen niet te voorschijn en dan plots wel ???
De Map Bladwijzerwerkbalk zal plots verscholen tussen al mijn andere Mappen Bladwijzers ???


Maar ja, tracht niet te begrijpen, want men werkt met een computer !!!


Eind goed al goed.

Maar ik weet dus niet waar ik moet zoeken en wat ik moet doen, wanneer dit zich nog eens zou voordoen = en dat FRUSTREERT mij.


Dank

Flamingo
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers niet meer zichtbaar

Bericht door nirwana »

Flamingo,

Des te meer bladwijzers je hebt, des te kwetsbaarder wordt je op dat gebied.
Gelukkig slaat Mozilla de bladwijzers tegenwoordig netjes op in een Sqlite-database, maar ook daarmee kan blijkbaar wel eens iets mis gaan.

Onderaan https://support.mozilla.org/en-US/quest ... wer-729074 staan nog interessante instellingen voor about:config
Dat gaat over het automatisch maken van een backup van de bladwijzers bij het afsluiten van Firefox.
Daarbij moet ik wel aangeven dat het afsluiten van Firefox dan langer kan duren. Ik vermoed dat des te meer bladwijzers je hebt, des te langer duurt het afsluiten.

Overigens moet ik er wel bij vermelden dat deze instellingen er al waren in de tijd dat Firefox nog geen automatische backups van de bladwijzers maakte en ook nog geen Sqlite-databases gebruikte. Ik zou niet weten hoe goed deze functionaliteit nog werkt, maar mijn ervaring met Firefox is dat als iets eenmaal erin zit die functionaliteit vaak wel behouden blijft. Want stel je voor dat er iemand is die van die functionaliteit gebruikt maakt...

Vanwege de integratie van Pocket (voorheen: ReadItLater) in Firefox, kan ook dat de moeite waard zijn om eens uit te proberen. In Pocket kun je zelfs jouw bestaande Firefox-bladwijzers importeren: https://getpocket.com/import/browser
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers niet meer zichtbaar

Bericht door FLAMINGO »

Beste nirwana ,
Dank.
Ik zal dit alles dit weekend eens bekijken.
Er bestaat zoveel in de PC-wereld.

Flamingo
Plaats reactie