Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Bericht door W Postelmans »

Ik heb versie 68 naar de nieuwste versie, 78.4.0, geupgraded.

Vrijwel alles lijkt OK te werken, maar de aanpassing in het invoegen van bestemmelingen in een mail is een echte achteruitgang.

Vroeger: ik typte enkele letters van de naam van wie ik wilde invoegen in het vak "To", een lijstje met namen verscheen, en ik kon de gewenste naam selecteren. Daarna kon ik bijv. de naam van de "To" lijst naar de "BCC" lijst aanpassen.

Nu: ik kan de sublijst ("To", "CC" of "BCC" niet meer flexibel aanpassen. Als ik meerdere bestemmelingen wil invoegen in verschillende sublijsten, dan moet ik steeds via het adresboek gaan. Als ik mij vergis, moet ik de naam verwijderen uit de "foutieve" sublijst en opnieuw bijvoegen in de juiste sublijst.

Ik had beter verwacht van de ontwikkelaars van TB. Deze aanpassing lijkt mij een serieuze stap achteruit, tenzij ik op 1 of andere manier de oude manier van werken opnieuw kan instellen?

Weet iemand hier of, en hoe, dan kan?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Bericht door Pettic »

Het is inderdaad even wennen en voor mij hoefde die verandering ook niet. Er zijn echter een paar zaken die ook mogelijk zijn.
Voor het automatisch aanvullen van adressen dien je via menu Extra> Opties bij Adressering aan te geven dat je overeenkomsten toestaat.
Verder als je bij Aan een adres hebt staan dat bij bcc thuis hoort klik je eerst op [Bcc] en vervolgens verplaats je dat adres door slepen naar die regel.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Bericht door W Postelmans »

Bedankt Pettic. Dat ga ik zeker proberen. Maar gisterenavond heb ik toch mijn systeemdisk gerestored naar de status van net voor de update, dus nu werk ik weer met versie 68.

Ik merkte ook dat, als je de adresboeken selecteert, voor de adres-entries waar bijv. enkel het email adres en de "Display" naam ingevuld zijn, in de lijst die entry opgelijst wordt, maar dat daarbij de naam in de "Name" kolom blanco blijft. Dit heeft als gevolg dat alle zulke entries aan het begin van de lijst staan (gesorteerd op Name kolom). Dat was in de vorige versie veel beter, daar toonde hij in de lijst in de "Name" kolom dan het eerste gedeelte van het email adres (wat voor het "at" teken staat). Dit is nog zo iets dat echt geen verbetering is! Gelukkig wordt bij de update het interne formaat van de mailboxen, dat van de lokale mappen en dat van de adresboeken niet veranderd, zodat ik op een eenvoudige manier terug kan gaan naar de vorige versie!

Nee, ik vindt dat de ontwikkelaars hier "een steek hebben laten vallen". Ze hadden minstens moeten wachten met de nieuwe modules voor het behandelen van de adresboeken tot die minstens een functionaliteit hadden die even gebruiksvriendelijk is als die in de versie 68.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Bericht door Pettic »

Een tip voor je: installeer de extensie Cardbook. Die geeft veel meer opties.
Overigens is het logisch dat er op de door jou genoemde wijze gesorteerd wordt, want je dient toch echt een (voor- en) achternaam of bedrijfsnaam in te vullen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Bericht door W Postelmans »

Heb ik ondertussen even geinstalleerd. Het lijkt interessant, ik zal nog even verder proberen.

Vraagje: weet jij of, indien bij een volgende versie van TB deze add-on niet meer compatibel zou zijn, is het dan mogelijk om op een eenvoudige manier het CARDBOOK addressbook opnieuw naar het standaard TB addressbook te converteren?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Bericht door W Postelmans »

Nog een vraagje: tijdens de conversie van TB addressbook naar CARDBOOK converteerde ie al mijn adresboeken, zoals verwacht mag worden. Echter "out of the blue" creeerde hij toen nog een bijkomend CARDBOOK addressbook met als naam de naam van mijn gmail account (en google account). Dit addressbook bestond niet voor ik CARDBOOK installeerde. Ik begrijp niet waarom dat bijkomend addressbook nodig is, noch zie ik het nut er van in. Dit nieuwe CARDBOOK addressbook bevat een aantal van mijn bestaande addressbook entries, doch niet allemaal. Deze entries bestaan nu in 1 vd andere addressbooks (zoals in mijn vroegere TB addressbook), maar nu ook in dat nieuwe addressbook. Het is me niet duidelijk waarom sommigen er in staan en anderen niet. Omdat dat bijkomende addressbook mij "onnodige balast" lijkt, kan ik dat verwijderen zonder dat mijn TB+CARDBOOK kaduuk gaat?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Update van versie 68 naar 78, achtergang bij invoegen bestemmelingenvan

Bericht door Pettic »

Je kunt het Cardbook-adresboek exporteren in vcf-formaat en dat eventueel in het TB-adresboek importeren.
Denk eens aan een online adresboek, zoals dat van Google of Fruux.
Windows; Firefox; Thunderbird
Plaats reactie