lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
marcel9
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 oktober 2020, 12:22
    Macintosh Safari

lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door marcel9 »

Goedemiddag allemaal

Ik heb op mijn Mac de TB gedownload, aangezien ik wat problemen met de Mac Mail heb.
Een en ander ziet er goed uit, ik zou alleen graag de lettergrootte van het mappen venster (dus de map namen) en van de onderwerpen/datum/van regels vergroten, want die zijn echt te klein voor mij.
Iemand een eenvoudige tip hiervoor? veel dank, marcel
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door nirwana »

Marcel,

Het is mogelijk om alle lettertypes in Thunderbird aan te passen.
Lees onderstaande stappen goed door, want voor een beginnend gebruiker van Thunderbird en/of software van Mozilla zijn dit nogal vergaande stappen. Mocht je ergens niet helemaal uitkomen dan geef je het maar aan en helpen we je verder op weg. Ik heb dit net zelf getest in een recente Thunderbird en heb dit toen zien werken.

Thunderbird slaat jouw gegevens op in een "profielmap".
Om deze map te vinden, kun je deze tips volgen: https://support.mozilla.org/nl/kb/profi ... iel-vinden

Voordat je dit in Thunderbird aanpast, is het wel aan te raden om Thunderbird eerst af te sluiten.

In de profiel-map van jouw Thunderbird kun je een nieuwe map aanmaken die je chrome noemt.
In die map maak je een tekstbestand dat je userChrome.css noemt. Dat bestand kun je de volgende inhoud geven (compleet overnemen door te kopiëren en te plakken):

Code: Selecteer alles

/* 
* Do not remove the @namespace line -- it's required for correct functioning
*/

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); 

/*
* Make all the default font sizes eg:24px:
*/

/*
* { font-size: 24px !important; } 
*/
Daarmee vergroot je alle letters in Thunderbird naar 24 pixels.
Let op: 24 pixels is behoorlijk groot, maar dan zie je in elk geval of het wel of niet werkt.
Als dit werkt dan kun je Thunderbird weer afsluiten en die 24px wat kleiner maken, bijvoorbeeld 18px

Bij mijn test werkte dit eerst niet. Toen vond ik dat je in Thunderbird tegenwoordig nog een extra instelling moet aanpassen om een userChrome.css te laten werken. Daarvoor moet je de instelling toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets op true zetten en Thunderbird opnieuw opstarten. Die tip vond ik via https://www.reddit.com/r/Thunderbird/co ... t_working/

Dergelijke instellingen kun je aanpassen via de Configuratie-editor van Thunderbird: https://support.mozilla.org/nl/kb/configuratie-editor
Die vind je in de Opties (Voorkeuren) van Thunderbird onder Algemeen (helemaal onderaan op de eerste pagina).

Zie https://github.com/Aris-t2/CustomCSSforTb voor meer tips voor het aanpassen van Thunderbird met een userChrome.css.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door nirwana »

Zo ziet Thunderbird eruit zonder aangepaste tekst:
2020-10-29 21_24_30-Inbox - Mozilla Thunderbird.png
2020-10-29 21_24_30-Inbox - Mozilla Thunderbird.png (11.2 KiB) 3944 keer bekeken
En na de aanpassing:
2020-10-29 21_23_30-Inbox - Mozilla Thunderbird.png
2020-10-29 21_46_43-Inbox - Mozilla Thunderbird.png
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
marcel9
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 oktober 2020, 12:22
    Macintosh Safari

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door marcel9 »

Nirwana

dank voor je bericht en je werk.
Als ik je goed begrijp begin ik met het aanpassen van de configuratie editor.
dan sluit ik TB af en maak de chrome map

Kopieer ik daarbij letterlijk ALLE groene tekst in precies zoals het boven staat, dus inclusief dingen als "important" enz, dus echt alles ?

moet ik ook nog de computer herstarten daarna of alleen TB?
hartelijke groet, marcel
marcel9
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 oktober 2020, 12:22
    Macintosh Safari

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door marcel9 »

Hallo Nirwana

ik heb in de map profiles TWEE submappen gevonden: een default en een default-release.
\dus nu mijn vragen
1. in welke van de twee moet ik de submap maken van chrome
2. en dan hoe krijg ik in die submap chrome dat tekstbestand?
3. zoals ik hierboven vroeg: het hele groene stuk inkopieren?

dank marcel
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door nirwana »

marcel9 schreef: 1 november 2020, 15:01ik heb in de map profiles TWEE submappen gevonden: een default en een default-release.
Dus nu mijn vragen
1. in welke van de twee moet ik de submap maken van chrome
2. en dan hoe krijg ik in die submap chrome dat tekstbestand?
3. zoals ik hierboven vroeg: het hele groene stuk inkopieren?
Marcel,

Antwoord 1:
als je het pad volgt vanuit Thunderbird via het menu Help > Probleemoplossingsinformatie en de knop Map openen dan moet je direct in de juiste map terecht komen. Let op: dat in dat scherm van Thunderbird 2x een knop staat die Map openen heet. Je moet de 2e knop gebruiken.

Zie https://www.mozilla-nl.org/mozbrowser/f ... hp?t=24374 voor uitleg over de beide mappen.
Overigens is er op mijn laptop maar 1 profiel-map. Die eindigt op .default

Tip: als je Thunderbird opent, dan plaatst Thunderbird een bestand met de naam parent.lock in de profielmap.
Daardoor kun je snel zien welke profiel-map Thunderbird echt gebruikt:
- je opent een profielmap
- je start Thunderbird op
Als er in die map dan een bestand bij komt met de naam parent.lock dan weet je dat dat de actieve profielmap van Thunderbird is.

Antwoord 2:
in die map klik je met de rechtermuisknop en dan kies je voor Nieuw > Tekstdocument

Antwoord 3:
ja, alles :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
raydep
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 december 2020, 12:04
    Windows 10 Firefox

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door raydep »

Nirwana, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb exact alles gedaan en twee keer gecheckt en met het gewenste resultaat, echter na een tweede keer starten van TB is alles weer (te) klein, de gemaakte userChrome.css staat nog wel op 24px Ik gebruik TB 78.5.1 (64-bits). Het gaat mij om de tekstgrootte in nieuwsgroep berichten.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door nirwana »

Ik heb net ook maar even Thunderbird 78.5.1 in de 64-bits-versie gedownload en geïnstalleerd.

Die kon niet werken met mijn nieuwere profiel voor de beta-versie van Thunderbird (84.0 beta 3 - 32 bit), dus heb ik daarvoor door Thunderbird een nieuw profiel laten aanmaken. In dat nieuwe profiel heb ik de chrome-map vanuit het andere profiel gekopieerd. Dan moest ik in het nieuwe profiel ook nog even de instelling toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets op true zetten. Na een herstart van Thunderbird kreeg ik weer het grotere lettertype.

Het enige dat ik jou nog niet heb horen zeggen is die instelling in de Configuratie-editor van Thunderbird. Zou die weer op false staan, dan wordt de userChrome.css helemaal niet geladen en worden de instelling daarin dus ook niet toegepast.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
raydep
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 december 2020, 12:04
    Windows 10 Firefox

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door raydep »

Ik krijg het niet voor elkaar, jammer dat zo'n fraai programma dat werkelijk alles biedt wat ik zoek zo beroerd is qua configuratie. waarom werkt de optie Taal en vormgeving>lettertypen en kleuren niet? Het wordt een nieuwe bril, een grotere monitor of andere software :-) Helemaal frustrerend dat het tot aan een herstart (van TB) wel heeft gewerkt. Bij een schone installatie op een andere PC lukt het overigens ook niet.Ik hou het gevoel dat ik iets verkeerd doe maar ik kan niet vinden wat...

toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets staat op true.
raydep
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 december 2020, 12:04
    Windows 10 Firefox

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door raydep »

Er is veel geschreven over CSS maar helaas niks dat bij mij werkt. Ctrl + werkt wel maar dat moet dan weer wel bij iedere sessie. Teleurstellend, verder bevalt TB mij wel maar overweeg toch om maar weer terug te gaan naar Forte Agent om discussiegroepen op usenet te lezen en TB alleen als mailcliënt te gebruiken.
raydep
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 december 2020, 12:04
    Windows 10 Firefox

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door raydep »

Deze code werkt bij mij wel, vergroot de mappenlijst, de berichtenlijst en kleurt ongelezen berichten rood:

Code: Selecteer alles

/* Set default namespace to XUL */
@namespace
url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul");

/* Set font size in folder pane */
#folderTree >treechildren::-moz-tree-cell-text {
    font-size: 12pt !important;
}

/* Set font size in thread pane */
#threadTree >treechildren::-moz-tree-cell-text {
    font-size: 12pt !important;
}

/* Set height for cells in folder pane */
#folderTree >treechildren::-moz-tree-row {
   height: 25px !important;
}

/* Set height for cells in thread pane */
#threadTree >treechildren::-moz-tree-row {
   height: 25px !important;
}
#threadTree treechildren::-moz-tree-cell-text(unread) {
-moz-appearance: none !important;
color: #a30e07 !important;
font-size: 12pt !important;
raydep
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 december 2020, 12:04
    Windows 10 Firefox

Re: lettergrootte mappenvenster/bericht onderwerpen

Bericht door raydep »

Daarnaast wil ik nog opmerken dat het css bestand als naam userChrome moet hebben met de extensie .css Een tekstbestand werkt niet.
Plaats reactie