Herinitialiseren

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
vikobel
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2021, 11:11
    Windows 10 Firefox

Herinitialiseren

Bericht door vikobel »

Goede middag.
Sinds kort (ik denk na de laatste update van Thunderbird) krijg ik geen mails binnen, kort na het opstarten van mijn pc.
Ik krijg de melding: verbinding werd geherinitialiseerd.
Pas na een kwartier of zo start ik Thunderbird opnieuw op en dan krijg ik de mails wel.
Niet onoverkomelijk, wel vervelend.
Kan ik hier wat aan veranderen?
Beste dank.
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Herinitialiseren

Bericht door W Postelmans »

Dit lijkt een probleem te zijn dat veroorzaakt wordt door een overvloed van taken die uitgevoerd worden bij het opstarten van Win10 en/of TB.

Een oorzaak zou kunnen zijn de combinatie van een relatief "trage" PC (trage processor en/of trage schijf) met een overvloed aan taken die door het systeem bij het opstarten van Win10 (en/of van TB) uitgevoerd worden. Daarom is het misschien de moeite om de lijst met taken die bij het opstarten van Win10 uitgevoerd worden eens na te kijken (Settings, Apps, Startup) en zo veel mogelijk te trimmen. Immers voor het grote merendeel van die taken geldt dat het initieel opstarten niet echt nodig is.

Kijk ook eens (via "task manager" (alt-cntl-del)), welke taken er actief zijn en veel resources gebruiken. Misschien kunnen een aantal van die taken geskipped worden?

Het is ook niet "gezond" voor de performance van TB om in de inbox van IMAP accounts grote hoeveelheden mails te bewaren. Ontvangen (en verzonden) mails die je afgehandeld hebt maar toch wil bewaren kan je beter naar een map onder "lokale mappen"verplaatsen, en de mailboxen in je accounts relatief "ledig" houden."
vikobel
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2021, 11:11
    Windows 10 Firefox

Re: Herinitialiseren

Bericht door vikobel »

Deze problemen begonnen pas een paar dagen terug, ik denk met de laatste update van Thunderbird.
De opstart wordt regelmatig gecontroleerd via CCleaner, daar staan slechts 3 items in.
Inbox wordt dagelijks geledigd, prullenbak eveneens. Te bewaren items zitten in een map 'te bewaren'.
Bij accounts staat wel: POP mailserver, poort 995.
Raar dat na een kwartier de mails wel binnenkomen.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Herinitialiseren

Bericht door Pettic »

Er kunnen 2 zaken aan de orde zijn.
Ten eerste kan het zijn dat het even duurt voordat de pc de internetverbinding activeert of vrijgeeft.
Ten tweede kun je eens kijken naar de serverinstellingen in TB voor het ophalen van berichten.
Bij een vertraagde verbinding met internet verwijder je het vinkje bij '[ ] Op nieuwe berichten controleren bij opstarten". Verder zet je een vinkje bij '[v] Op nieuwe berichten ... om de .. minuten'. Kies daar bijvoorbeeld 5 minuten.
Windows; Firefox; Thunderbird
vikobel
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2021, 11:11
    Windows 10 Firefox

Re: Herinitialiseren

Bericht door vikobel »

Ik heb wel internetverbinding, want firefox start normaal op.
Thunderbird heeft altijd goed gewerkt, met de vinkjes die je aanhaalt. Vanavond had ik onmiddellijk de berichten binnen.
Ik hou het in de gaten.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Plaats reactie