Geschiedenis instellingen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Function
Berichten: 5
Lid geworden op: 4 februari 2021, 10:35
    Ubuntu Firefox

Geschiedenis instellingen

Bericht door Function »

Hallo,

Ik heb wat moeite met de geschiedenis instellingen.

Net een nieuwe Linux-mint geïnstalleerd met dus een nieuwe versie Firefox

In de oude Firefox stond de 'geschiedenis onthouden' uit.
De gegevens (cookies?) van de websites werden wel onthouden zoals bv. accepteren van de 'voorwaarden van gebruik'.
Maar ook de 'zoekgeschiedenis en navigeren' op een site werd onthouden zodat er bijvoorbeeld op YouTube de juiste aanbevelingen worden gegeven.

Bij de nieuwe versie kan ik niet de juiste 'geschiedenis instellingen' vinden om dat weer in te stellen.
Het is alle 'geschiedenis bewaren' met cookies en zoekgeschiedenis/navigeren of:
alle 'geschiedenis niet bewaren' en moet ik overal steeds goedkeuring geven en krijg ik niet de voor mij juiste aanbevelingen.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door markh »

Hallo, heb je al eens gesnuffeld tussen de kennisbankartikelen op SUMO? Uit je bericht kan ik niet afleiden welke versie van Firefox je precies gebruikt (de huidige is 85), maar de meeste artikelen daar zullen de juiste informatie op basis van je gebruikte versie van Firefox tonen.
Ik denk dat de volgende artikelen wat meer licht op je probleem zouden kunnen schijnen:
- https://support.mozilla.org/nl/kb/opslag - hierin wordt uitgelegd welke instellingen je kunt gebruiken voor het beheer van lokale opslag (inclusief websitegegevens, geschiedenis en cookies).
- https://support.mozilla.org/nl/kb/optie ... an-firefox - de instellingen die je zoekt zijn in het algemeen te vinden in het paneel Privacy & Beveiliging in de voorkeuren van Firefox. Hier wordt uitgelegd wat er allemaal in te stellen is.
- https://support.mozilla.org/nl/kb/cooki ... opgeslagen - specifiek artikel over cookies, mocht je daar nog problemen mee ondervinden.

Ik hoop dat dit wat helpt!
Function
Berichten: 5
Lid geworden op: 4 februari 2021, 10:35
    Ubuntu Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door Function »

Hallo MarkH,

Bedankt voor de reactie!
Er is met een installatie van Linux mint 20.1 een Firefox versie 85.0 (64 bit) meegekomen.
Alle links doorgenomen maar dat biedt geen soelaas.

Ik krijg niet de juiste combinatie van instellingen voor elkaar om:
- geen (lange lijst van) geschiedenis te krijgen.
- wel website voorkeuren, cookies, navigatie/zoek geschiedenis onthouden.

Als de instellingen worden gebruikt zodat er geen (lange lijst van) geschiedenis ontstaat.
Worden de website voorkeuren, cookies, navigatie/zoek geschiedenis ook niet onthouden.
En vice versa.

Cookies en website gegevens worden al deels met de hand bijgehouden.
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door markh »

Hallo Function,

probeer anders het volgende eens:
- Ga naar Menu > Voorkeuren
- Selecteer Privacy & Beveiliging
- Scroll naar de sectie Geschiedenis
- Zorg dat er geen vinkje staat bij ‘Altijd de privénavigatiemodus gebruiken’, vink de overige vakjes aan
- Klik dan op ‘Instellingen’ naast ‘Geschiedenis wissen zodra Firefox sluit’ en selecteer vervolgens wat er moet worden gewist. Zorg dat er bij alles wat je wilt behouden GEEN vinkje staat.

Nu worden telkens als je Firefox sluit via Menu > Afsluiten de geselecteerde gegevens en geschiedenis gewist. Let wel op, bij afsluiten door op het kruisje rechtsboven te klikken gebeurt dit niet!
Function
Berichten: 5
Lid geworden op: 4 februari 2021, 10:35
    Ubuntu Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door Function »

Hallo MarkH,

Bedankt voor je reactie!

Om 'Altijd de privénavigatiemodus gebruiken' (niet aangevinkt!) te krijgen,
Moet er daarboven bij 'Firefox zal:' 'Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis' moeten worden ingesteld.

Dan komt pas de onderstaande vakjes om aan te vinken:

N Altijd de privénavigatiemodus gebruiken
J Navigatie- en downloadgeschiedenis onthouden
J Zoek- en formulierengeschiedenis onthouden
J Geschiedenis wissen zodra Firefox sluit > Instellingen

Maar bij 'Firefox zal: opties' staat ook nog een 'Geschiedenis wissen' met opties.
Waaronder 'Te wissen tijdsperiode:' met de opties:
N Laatste uur
N Laatste 4 uur
N Vandaag
J Alles
Daar heb ik 'Alles' aangevinkt (is dat goed?)

De rest als volgt (net zoals bij de instellingen van 'Geschiedenis wissen zodra Firefox wordt afgesloten'):
Geschiedenis
N Navigatie & download geschiedenis N Cookies
N Actieve aanmeldingen J Buffer
N Formulier & zoekgeschiedenis
Gegevens
N Websitevoorkeuren J Offline website gegevens


Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken : )
Function
Berichten: 5
Lid geworden op: 4 februari 2021, 10:35
    Ubuntu Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door Function »

Met bovenstaande instellingen blijft alle geschiedenis en website voorkeuren e.d. bewaard.
Ik ben dus op zoek naar een instelling waarbij de geschiedenis niet wordt bewaard maar wel de website voorkeuren/zoekgeschiedenis/navigatie.
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door markh »

Function schreef: 21 februari 2021, 8:39 Met bovenstaande instellingen blijft alle geschiedenis en website voorkeuren e.d. bewaard.
Ik ben dus op zoek naar een instelling waarbij de geschiedenis niet wordt bewaard maar wel de website voorkeuren/zoekgeschiedenis/navigatie.
Vervelend dat het maar niet wil lukken! Sluit je wel af via Menu > Afsluiten, en niet door op het kruisje te klikken? Overigens lijkt het er op dat je de instelling voor het wissen van de Geschiedenis uit hebt gezet als je ‘Navigatie- en downloadgeschiedenis’ uitschakelt. Daar zou het dus ook nog aan kunnen liggen.

We blijven proberen!
Function
Berichten: 5
Lid geworden op: 4 februari 2021, 10:35
    Ubuntu Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door Function »

Bedankt voor je reactie!

Wat bedoel je met "Sluit je wel af via Menu > Afsluiten"?


Onder 'Voorkeuren > Privacy & Beveiliging'

- Het menu 'Geschiedenis wissen...' wordt afgesloten met 'OK'. Wat daar is ingesteld (Buffer en Offlinewebsitegegevens) blijft zo.

- Het menu 'Instellingen...' wordt afgesloten met 'OK'. Wat daar is ingesteld (Buffer en Offlinewebsitegegevens) blijft ook zo.

- Het menu 'Voorkeuren' wordt afgesloten dmv klikken op het kruisje (rechtsbovenaan). Zou niet weten hoe dit anders af te sluiten.



Bij 'Voorkeuren > Privacy & Beveiliging > Geschiedenis wissen...' is nu de 'Navigatie- en downloadgeschiedenis' ook aangevinkt.

Resultaat:
- 'Lijst geschiedenis' is verdwenen (dat is gewenst). Maar begint weer opnieuw een lijst te maken.
- 'Top websites' en 'Highlights' bij Google (openingspagina) standaard aanbevelingen ipv wat 'al is bezocht'. (correctie: begint opnieuw)
- 'Youtube' geeft nog steeds logische aanbevelingen (op basis van wat er eerder is bekeken, dat is ook gewenst).
Verder even afwachten waar ik nog tegenaan loop.
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 10 Firefox

Re: Geschiedenis instellingen

Bericht door markh »

Function schreef: 8 maart 2021, 16:06 Wat bedoel je met "Sluit je wel af via Menu > Afsluiten"?
Wat ik daarmee bedoel is het afsluiten van Firefox zelf. De instellingen functioneren alleen maar zoals bedoeld als Firefox wordt afgesloten via het menu (of met Ctrl+Shift+Q), niet als je voor het afsluiten de X rechtsboven gebruikt.
Plaats reactie