Afbeeldingen info2 en Kleur

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Hai Martijn,

Even een nieuwe topic want je had de oude gesloten. :fflol:

Even rechtstreeks naar jou toe. Afbeeldingeninfo-bekijken is in versie 89 inderdaad terug, mijn enorme dank daarvoor.

Heb 89 geïnstalleerd en direct spijt. Is er een thema, waarin de oude standaardkleuren van Firefox staan? want de thema's die er nu zijn is voor mij een rampenplan. Kleurverschil tabbladenbalk en menubalk is nihil. Ook dat vieze kleurtje in de adresbalk, waarom niet gewoon wit?

k werk ruim 13 uur per dag met schermen en de vorige kleuren zorgden voor enige snelheid van werken, nu moet ik eerst goed kijken waar ik klik.

Ik weet het, ik ben lastig, maar waarom altijd dat aanpassen zonder overleg met gebruikers???? :shock:

Met vriendelijke groet,
Pieszyce
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Pieszyce,

Kun je aangeven welk Firefox-thema je nu gebruikt?

Op dit moment gebruik ik Firefox 89 met het Alpenglow-thema met de aanpassing die in dit onderwerp wordt besproken:
https://www.mozilla-nl.org/mozbrowser/f ... 3&start=15

De menubalk wordt bij mij overigens standaard verborgen. Die haal ik alleen naar voren met de ALT-toets als ik die ergens voor nodig heb (maar dat komt slechts zelden voor).

De bladwijzerbalk toon ik wel standaard, want daarop staan bladwijzers die ik vaak gebruik.

Browser.Tabs.DrawInTitlebar heb ik onlangs uitgezet, dus dit is nu de volgorde in mijn Firefox:
1) titelbalk van Firefox
2) locatiebalk (aka awesomebar)
3) balk met bladwijzers
4) balk met tabbladen

Ik moet zeggen dat dat mij prima bevalt, maar iedereen werkt op zijn/haar eigen manier met Firefox.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Hai

Ik gebruik gewoon systeem thema de rest bevalt mij voor geen meter, min vriendin werkt met de donkere versie, maar dat vind ik vreselijk,

Inderdaad werkt ieder op zijn eigen manier lol

Menu en tabbladenbalk zijn hetzelfde standaard kleur. Waarom die kleur in de adresbalk, waarom niet gewoon wit.

Werkbalk en bladwijzer balk zijn ook hetzelfde van kleur.

Ik gebruik dagelijks veel bladwijzers wegens tekstverwerking en de daarvoor en daarbij benodigde programma's en websites die ik nodig heb.
Naast afbeeldingeninfo bekijken, gebruik ik dagelijks vele malen Pagina-info en aangezien die uit de rechtermuisknop verdwenen is heb ik geen andere keus dan die te laten staan.
Zonder iemand te willen beledigen, vind ik de nieuwe versie een mix van Edge en Chrome, twee browsers die om onder andere die reden nooit wens te gebruiken.

Zou mooi zijn als men zelf kon aanpassen bijvoorbeeld Menu zwart met witte letters een bladwijzer de kleur van tabblad,

Hier laat ik het even bij.

Met vriendelijke groet,
Pieszyce
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pettic »

Misschien iets voor je? Via menu Extra>Add-ons>Thema's staan een aantal voorgebakken thema's maar onderaan de regel: "Voelt u zich creatief? Bouw uw eigen thema met Firefox Color." Je kunt daar zelf e.e.a. aanpassen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Hai Pettic,

Die had ik al gevonden en ik zou het zeker doen als ik er de tijd voor had.

Blijft echter de vraag wat gebeurd er als er een nieuwe update komt, bij 90, 91, 93, gezien de grote verander woede van de noeste Mozzila werkers zou het zomaar kunnen zijn dat ik na elke update alles opnieuw in kan stellen.

We zijn er dus nog niet uit. :)

Mvg
Pieszyce
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Vraagjes voor nirwana.

Ik zag dat de bladwijzers, verder uit elkaar staan als voorheen, is dat aan te passen naar zoals het vroeger was??

Hoe krijg ik scheidingstekens tussen de diverse tabbladen?
In bladwijzers zijn ze in te stellen maar bij tabbladen zijn ze verdwenen.

Trouwens als ik op jullie FF icoon klik hier op het forum onder mijn naam zie ik Firefox 78 de startpost FF 89 en nu 78 klopt dat wel??
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Pieszyce schreef:Ik zag dat de bladwijzers, verder uit elkaar staan als voorheen, is dat aan te passen naar zoals het vroeger was??
Kun je een screenshot van jouw Firefox-scherm hier op het forum plaatsen, zodat ik het kan vergelijken met wat ik hier heb?
Ik zit hiervoor aan de Compacte modus te denken die vanaf Firefox 89 wordt verborgen:
https://tweakers.net/nieuws/180264/mozi ... deren.html
Pieszyce schreef:Hoe krijg ik scheidingstekens tussen de diverse tabbladen?
In bladwijzers zijn ze in te stellen maar bij tabbladen zijn ze verdwenen.
Via https://github.com/aris-t2/customcssforfx vond ik deze code: https://raw.githubusercontent.com/Aris- ... border.css voor in de userChrome.css in jouw Firefox-profiel. Die heb ik net uitgeprobeerd en daarmee worden er weer lijntjes om de tabbladen heen gemaakt. Dan kun je ze beter van elkaar onderscheiden.

Ook kwam ik het Nord-thema voor Firefox tegen op https://www.deviantart.com/dpcdpc11/art ... -837860916
Dat werkt ook via een aanpassing van userChrome.css en geeft Firefox ook een ander uiterlijk.
Let op dat een userChrome.css niet meer standaard werkt, maar dat je die wel weer kunt inschakelen via een instelling in about:config
Pieszyce schreef: 5 juni 2021, 18:30Trouwens als ik op jullie FF icoon klik hier op het forum onder mijn naam zie ik Firefox 78 de startpost FF 89 en nu 78 klopt dat wel??
Dat lijkt me inderdaad wat vreemd. Zal ik eens naar kijken als ik daar tijd voor heb.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Hai Nirwana,

Hieronder het Firefox scherm en daaronder zoals het was en voor mij ideaal om mee te werken.

https://polenforum.nl/polenblog/wp-cont ... owser.png

https://polenforum.nl/polenblog/wp-cont ... er002r.png

Ja er staat e.e.a. open, maar dat heb ik nu eenmaal als ik intensief bezig ben.

De compact modus is inderdaad zoals in Tweakers aangegeven niet te vinden, zeker iets voor about:config

Ik heb geen userChrome.css on mijn profiel. Maar las ergens dat je dat zelf aan moet maken, klopt dat?? En Waar?? In Notepad++

Ik ben kan overweg met html, maar wat er tegenwoordig gebruikt wordt . . . . . . . . .

Ik heb in about:config gekeken maar userchrome.css niet kunnen vinden

Alleen bij het woord chrome gaan bij mij de haren al overeind, ik heb een hekel aan die browser.

Mijn partner vraag, waar het voor nudig is, dat wanneer je in de balk onder het logo een zoek opdracht intypt, dat gelijk naar de adresbalk gaat, waar zijn de oude tegels, want wij gebruik het extra zevenster zoals je ziet.

Hier laat ik het even bij.

Groetjes
Pieszyce
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Ik heb zojuist ook even gespeeld met die Firefox Color-extensie en daar kun je met beperkte tijd toch al leuke resultaten bereiken. Zo kun je na installatie van die extensie ook kiezen uit een tabblad met Preset Themes.

Daarmee kun je direct bepaalde kleurcombinaties uitproberen in jouw eigen browser om te zien hoe dat lijkt. Als je iets hebt wat je bevalt dan kun je via de Export-knop rechtsboven het resultaat opslaan als een zip-bestand of zelfs een XPI-bestand. XPI is het formaat dat de software van Mozilla gebruikt om extensies en thema's mee te installeren. Dat XPI-bestand kun je dan zelfs naar de Firefox Addons Marketplace uploaden om het op die manier ook met andere gebruikers te delen.

Als je een interessante kleurencombinatie hebt gevonden dan kun je via het tabblad Custom colors ook nog eenvoudig bepaalde kleuren aanpassen.Bijvoorbeeld de tekstkleur van de werkbalk en de tabbladen. Of de kleur van de tekst in een tabblad dat niet actief is, zodat je een onderscheid kunt maken tussen actieve en niet-actieve tabbladen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Wat het bestand userChrome.css betreft:
- je hebt zelf geen kennis nodig van de CSS-opmaaktaal die in dit bestand wordt gebruikt, want je moet hiervoor vooral de stappen hieronder volgen
- je kunt jouw Firefox-profielmap vinden via about:support (let op dat je wel de profielmap selecteert en niet de Updates-map die iets hoger staat)
- als je die hebt geopend, dan kan daar al een chrome-map in staan. Is die er niet, dan mag je die daar aanmaken
- vervolgens kun je de userChrome.css downloaden die ik in dat andere onderwerp heb geplaatst
- dat bestand kun je in die zojuist aangemaakte chrome-map plaatsen
- zorg er wel voor dat het bestand in die map userChrome.css heet
- let op: om dit te laten werken moet je in Firefox nog wel via about:config 1 instelling inschakelen: toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets op true
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Hai Martijn,

Dank voor alle goede raad. Ik zou je willen verzoeken dit topic niet te sluiten, daar het even zal duren voor ik alles klaar heb.

Ik moet het er namelijk tussendoor doen, vertaal nieuws in 3 talen en plaats dat op sites, daarnaast vertaal ik nog files voor de YaBB community [loop vreselijk achter] en dat kost me dagelijks allemaal bij elkaar zo'n 15 uur buffelen daarnaast vraagt partner nog wel eens aandacht hahahahaha dus dan weet je het wel.

Ik ga proberen je goede raad helemaal op te volgen.
Mijn partner vraag, waar het voor nudig is, dat wanneer je in de balk onder het logo een zoek opdracht intypt, dat gelijk naar de adresbalk gaat, waar zijn de oude tegels, want wij gebruik het extra zevenster zoals je ziet.
Hier ging e.e.a. verkeerd, dat krijg je als je druk aan het werk bent en er moet iets tussendoor :?

Het ging hier om. Mijn partner en k hebben beiden dezelfde FF, bij mij zie je zoals in de post van 10 juni alleen die balk en bij mijn partner zie je ook nog tegels daaronder, hoe kan dat??

Wat heeft het voor doel, dat als je in de balk onder het FF log een tekst schrijft, dat gelijk naar de adresbalk gaat??

Last but not least :D

Waar is dit thema gebleven?
Afbeelding

Ik heb nu Systeemthema, wat er volgens het voorbeeld uitziet zoals hier boven, maar menu en werkbalk zijn in werkelijkheid lichtgrijs, terwijl in het voorbeeld deze zwart is. HOE kan dat?? Als het zou werken zoals het in het voorbeeld staat [dat doet het bij de andere schema's wel] zou ik denk voor mij veel opgelost zijn.

Bovenin alles zwart en daaronder een wit of een zeer lichtgrijs veld, dat zou het moeten zijn zeker voor iemand die werk doet zoals ik.

Groetjes en fijne zondag
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Daar ben ik weer.

Het verschil tussen hoe jouw Firefox eruit ziet vergeleken met die van jouw partner wordt waarschijnlijk veroorzaakt door wat er is ingesteld in de instellingen van Firefox onder Startpagina. Daar kun je namelijk aangeven hoe de startpagina van Firefox eruit moet zien. Volgens mij geldt hetzelfde voor de newtab-pagina, dus wat je ziet als je in Firefox een nieuw tabblad opent.

In die instellingen kun je aangeven wat je wilt zien, bijvoorbeeld een zoekveld, bladwijzers, recente activiteit, etc. Dat wordt dan bijvoorbeeld gevuld met "tegels" van websites die je recent / het meest hebt bezocht.

Zo komen we ook uit bij dat zoekveld. Je geeft aan dat wat je daar invoert direct naar de adresbalk gaat.
Ik vermoed dat dat komt doordat er tegenwoordig niet meer veel verschil is tussen wat je in de adresbalk invult of in het zoekveld van Firefox daarnaast. Een standaard-installatie van Firefox zal zelfs dat zoekvak ernaast niet meer tonen. Dat moet je dan zelf aangeven in de instellingen van Firefox als je dat erbij wilt hebben.

Zo zullen er hele volksstammen zijn die de adresbalk gebruiken voor het invoeren van adressen, maar ook voor zoekopdrachten. Firefox ziet dan wel dat het geen web-adres is, en zal dit dan aan een zoekmachine doorgeven. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook als je wel een webadres wilde intikken, maar je maakt daarin een tikfout. Dan geeft Firefox de ingevulde waarde ook door aan een zoekmachine.

Ik vermoed dat een en ander mede komt door hoe Google Chrome werkt, want je ziet dat Firefox bewust / onbewust steeds meer op Google Chrome gaat lijken. Wat dat betreft kijken de makers van webbrowsers goed naar elkaar en naar hun gebruikers en proberen daar hun browsers op af te stemmen. De ene keer lukt dat beter dan een andere keer.

Belangrijkste om te onthouden is dat het weinig uitmaakt waar je een zoekterm invult.
Dat kan in het zoekveld op de startpagina van Firefox, maar dus ook in de adresbalk (Mozilla noemt dit van oudsher de awesomebar) of in het zoekvak van Firefox, als je dat hebt ingeschakeld. In jouw geval zou ik zelfs op de startpagina het zoekvak uitschakelen via de instellingen van Firefox, omdat je zelf al goed de weg in Firefox weet.

Nog enkele handige tips:
- als je CTRL+L intikt, dan ga je in Firefox naar de adresbalk
- tik je CTRL+K in, dan kom je uit in het zoekvak ernaast
Ik werk liever met het toetsenbord dan met de muis, omdat ik dat sneller vind werken (scheelt waarschijnlijk ook nog wel qua RSI enzo).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Dan nog iets over het thema van Firefox.

Een tijdje terug vond ik Firefox Color.
Dat vind ik een goed initiatief, omdat dat wat meer opties biedt voor andere kleuren in Firefox.

Zo had ik eerst een thema met een gele achtergrondkleur. Dat beviel me ergens wel.
Inmiddels heb ik een thema ingesteld met vooral een zwarte achtergrondkleur.

Als je ook met Firefox Color aan de slag wilt, installeer dan eerst deze extensie van Mozilla: https://addons.mozilla.org/firefox/addon/firefox-color/
Daarna kun je aan de slag met een interessant thema uitkiezen. Begin daarbij vooral op het eerste tabblad van https://color.firefox.com/ met de Preset themes, want daar worden 3 pagina's (zie de bolletjes onderaan voor een volgende pagina) met verschillende kleuren-thema's aangeboden.

Overigens denk ik ook dat Firefox steeds meer rekening houdt met wat je in jouw besturingssysteem hebt ingesteld als thema. Tegenwoordig kun je bij de meeste systemen kiezen voor een Licht (Light) of een Donker (Dark) thema. Die instelling wordt dan vaak ook overgenomen door een webbrowser.

Als dan een thema volgens een bepaalde screenshot een donkere achtergrond zou moeten hebben, dan kan zo'n systeem-instelling er nog wel eens voor zorgen dat er toch een lichte achtergrond verschijnt in jouw browser. Kijk dus ook eens wat je in Windows als thema hebt ingesteld (Donker of Licht) en of Firefox daarom misschien toch een lichte achtergrond kiest.

Op dit moment staat in de instellingen van mijn Firefox bijvoorbeeld een Systeemthema ingesteld. Dat betekent dat Firefox volgt wat je in het besturingssysteem (Windows 10 in mijn geval) hebt ingesteld. Daar kies ik bij voorkeur voor een Donker thema, dus ook dat kan mogelijk verklaren waarom ik nu een zwarte achtergrondkleur in mijn browser zie. Overigens heb ik dit niet uitvoerig uitgezocht. Ik geef vooral aan wat hier allemaal bij mee kan spelen, zodat je diverse instellingen zou kunnen controleren.

Overigens kun je in Firefox altijd afwijken van dit systeemthema en zo kiezen voor een Licht of een Donker thema in Firefox. Je hoeft dus niet de keuze te volgen die je in het besturingssysteem hebt.Dit is vooral hoe het standaard is ingesteld.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Beste nirwana,

excuses voor de late reactie. :(
Het verschil tussen hoe jouw Firefox eruit ziet vergeleken met die van jouw partner wordt waarschijnlijk veroorzaakt door wat er is ingesteld in de instellingen van Firefox onder Startpagina.
Die waren op een vinkje na, precies dezelfde, maar dat is dankzij dat vinkje opgelost. :D

Dank voor al je schrijf werk, wat door mij weer is gekopieerd en op mijn HDD opgeslagen in een Word document zodat het niet verloren gaat.

Ik kom gemiddeld per dag 10 uur te kort, maar enkele vooruitgang is er, dankzij corvl heb ik weer het oude thema en dankzij een dag vrij, heb ik ook weer de bladwijzers in Compact modus, hoewel er staat (wordt niet ondersteund) Inmiddels heb ik ook begrepen dat userChrome.css Echt gemaakt moet worden om instellingen te behouden omdat de ontwikkelaars van Mozilla, alle gedane instellingen via een ingreep gaan verwijderen.
Alleen via userChrome.css zouden ze behouden blijven.

Daar moet ik nog mee aan de slag, maar zal ook goed komen kost alleen even tijd en minimaal twee vrije dagen dat ik me er op kan concentreren.

Dank voor je geweldige hulp, maar sluit svp dit topic niet af, zolang ik nog niet klaar ben.

Met vriendelijke groet
Pieszyce
Plaats reactie