Thunderbird, Mails kwijt.

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Marcel-696
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 september 2010, 21:07
    Windows 10 Firefox

Thunderbird, Mails kwijt.

Bericht door Marcel-696 »

Ik had een multibootsysteem met 1 gezamelijke profielvastlegging voor beide OSsen, een gemeenschappelijk profiel voor Thunderbird en een profiel voor Firefox. Dus ongeacht op welk systeem ik ingelogd was, ik zag altijd zowel dezelfde bookmarks als dezelfde mail, precies zoals ik het wilde.

Maar sinds de nieuwe versies Firefox 89.0 en Thunderbird 78.11.0 werkt dat niet meer. Ik kan niet vinden hoe ik de default profiles kan omzeilen en de "gemeenschappelijke" profiles kan gebruiken. Ik weet niet meer, hoe ik dat voorheen wel voor elkaar heb gekregen, want ik ben een nieuwe PC aan het optuigen en kan dus niet meer naar de oude omgeving kijken, want die heeft de geest gegeven.

Ik heb wel de oude profiles veilig gesteld, maar kom niet verder dan dat ik die in de gebruikers-omgeving AppData....Roaming moet plaatsen. Op dit moment betekent dat, dat ik m'n totale mail-omgeving kwijt ben. Of althans niet kan benaderen.
Heeft iemand een oplossing voor me, zodat ik de profiles wel in m'n gemeenschappelijke data-omgeving kan opslaan en gebruiken.

NB In mijn topic "Vervangen Outlook Express" uit 2010 lees ik net, dat de optie waar ik nu over mekker, in 2010 wel werkte; oftewel, ik heb dus ruim 10 jaar kunnen werken op de naar mijn idee beste manier. Ik hoop niet, dat deze methode is losgelaten.

Marcel

Aanvulling: Geprobeerd me te verdiepen in het gebruik van profielen, is toch wel complex. Ik meen wel begrepen te hebben, dat een profiel op een vanuit meerdere OSsen bereikbare "vrije" plaats niet meer mogelijk is (heel jammer).

De vraag die ik dan heb, is de volgende: ik heb in de loop der tijd bookmarks opgeslagen in een soort verkenners-structuur. En datzelfde geldt voor m'n bewaarde mails, daar heb ik bij de opslag een voor mij logische "archiverings"-structuur toegepast. Is er een mogelijkheid, om deze beide takken van sport vanuit de oude situatie die ik nog heb over te halen naar de nieuw default profile, eventueel via copy met verkenner. En dan met name m'n mails, die raak ik toch niet graag kwijt. De bookmarks zijn in deze wat minder belangrijk.

Ik hoop, dat iemand mij kan helpen het spul terug te halen.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird, Mails kwijt.

Bericht door nirwana »

Marcel,

Volgens mij hebben de profielen van Thunderbird nog altijd een bestand met de naam [url=http://kb.mozillazine.org/Profiles.ini_file]profiles.ini[/ur] waarin staat waar jouw profiel-map zich daadwerkelijk bevindt.

In dat bestand kun je met IsRelative=1 nog altijd aangeven of het pad naar jouw map relatief of absoluut is.

Als je die IsRelative op 0 zet, dan mag je dus een hard pad voor jouw profielmap daarin opnemen.

Zojuist heb ik de proef op de som genomen door in mijn Thunderbird-profielmap deze profiles.ini eens aan te passen en de profielmap op een andere locatie te zetten. Ik gebruik hier ook Thunderbird 78.11 (zojuist ge-upgrade).

Zo ziet mijn profiles.ini van Thunderbird ernuh bijvoorbeeld uit:

Code: Selecteer alles

[Install8216C80C92C4E828]
Default=Profiles/7jngjqe4.default

[InstallD78BF5DD33499EC2]
Default=C:\tb\5s8mz64s.default-release
Locked=1

[Profile1]
Name=default-release
IsRelative=0
Path=C:\tb\5s8mz64s.default-release

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/7jngjqe4.default
Default=1

[General]
StartWithLastProfile=1
Version=2
Daarbij heb ik het profiel dat hierin wordt aangeduid met Profile1 op IsRelative=0 gezet.
Dan mag ik namelijk een harde verwijzing maken naar waar de profielmap zich bevindt,

Dat moet jij dan toch ook zo kunnen instellen in jouw Thunderbird-installaties...
Daarmee moet het mogelijk zijn om vanuit verschillende besturingssystemen naar dezelfde locatie op disk te verwijzen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Marcel-696
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 september 2010, 21:07
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird, Mails kwijt.

Bericht door Marcel-696 »

Hoi Martijn,

Hartstikke bedankt voor je reactie en mogelijke oplossing.
Ik ben inmiddels ook door iemand anders geholpen, die voor mij vanuit de bewaarde oude profiel-omgeving de daar bewaarde mail"archief"structuur totaal opnieuw heeft opgebouwd. Daar ben ik al een heel eind mee op weg, maar dat vergt nogal wat werk om het helemaal goed te krijgen. Het lijkt mij verstandig, om dat eerst af te maken en veilig te stellen. en dan jouw oplossing ga proberen.
Maar in ieder geval al vast heel erg bedankt, ik laat nog van me horen.

Fijn weekend, Marcel
Marcel-696
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 september 2010, 21:07
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird, Mails kwijt.

Bericht door Marcel-696 »

Hi Martijn,
Ik denk, dat jouw methode sneller voor elkaar is dan de methode waarmee ik nu bezig ben, dus ik wil je vragen of je mij wil helpen met het samenstellen van de juiste INIfiles. Ik snap er niet zoveel van en ik denk, dat het voor jou een fluitje van een cent is. Ik heb trouwens nog een screenshot, maar die zie ik niet terug, waarschijnlijk is 3 het max. Kijk wel of ik die met een dummy reactie alsnog toe kan voegen.
Wat ik probeer te bereiken, is dat ik, ongeacht als welke Gebruiker ik inlog, ik naar de zelfde mail-omgeving kijk. Klinkt misschien onzinnig, maar zo werk ik al jaren en dat werkt perfect, vind ik.
Ik hoop, dat je me verder wilt helpen, alvast bedankt, Marcel
Bijlagen
20210618_03_Gebruiker 2.jpg
20210618_02_Gebruiker 1.jpg
20210618_01_Gevonden Profiles.ini files.jpg
Marcel-696
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 september 2010, 21:07
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird, Mails kwijt.

Bericht door Marcel-696 »

de vierde bijlage
Bijlagen
20210618_04_Te gebruiken centrale TB-omgeving.jpg
Marcel-696
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 september 2010, 21:07
    Windows 10 Firefox

Re: Thunderbird, Mails kwijt.

Bericht door Marcel-696 »

Hallo Nirwana,

Mijn oprechte excuus, ik zie nu pas, dat ik mijn reactie naar de verkeerde persoon heb gestuurd, ik heb de hele tijd naar Martijn gereageerd; een beetje erg dom, sorry daarvoor.
Nirwana, ik heb wat bijlages meegestuurd in die reactie, zou jij daar naar willen kijken en me dan laten weten, of ik daar wat mee kan. En zo ja, zou je me daar dan mee willen helpen.
Ik heb trouwens nog twee bijlages: ik denk, dat ik er bij de installatie op m'n nieuwe PC een puinhoop van gemaakt heb: bij zowel Firefox als Thunderbird heb ik in AppData/Roaming drie profile-bestanden staan, waarvan, heb ik het idee, bij Thunderbird de middelste en bij Firefox de onderste degene is die gebruikt wordt. Zorgen die andere twee (niet meer gebruikte?) mogelijk voor problemen, kan ik die beter weggooien. Of maak ik het dan alleen maar erger?

Nogmaals sorry en alvast bedankt voor je eventuele reactie, Marcel
Bijlagen
20210620_02_Thunderbird.jpg
20210620_01_Firefox.jpg
Plaats reactie