Afbeeldingen info2 en Kleur

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Hartelijk dank voor je hulp, dat was precies wat ik zocht :D

Nu de rest nog. :D

Met vriendelijke groet,
Pieszyce
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Pieszyce schreef: 14 juli 2021, 15:41Dank voor je geweldige hulp, maar sluit svp dit topic niet af, zolang ik nog niet klaar ben.
De voornaamste reden dat ik onderwerpen sluit is dat anders spammers er wel eens mee aan de haal willen gaan.

Maar goed, dan moet ik nog een heleboel onderwerpen op het forum afsluiten.

En spammers vallen hier toch snel genoeg door de mand door onze oplettende bezoekers.

Ik zal dit onderwerp in elk geval open laten staan, omdat je dit hebt verzocht :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Hai Martijn,

Dank voor je antwoord, als het beter is voor de bescherming tegen spam, sluit het dan maar af, dan open ik wel een 3e :D

Ik ben nog steeds niet zover, moeilijk misschien voor jou om dat te begrijpen, maar jammer genoeg is dat zo en de 6 uur elke dag slaap heb ik echt nodig, dus het kan even duren. :(

Ik heb wel weer een paar opmerkingen.

Ik heb vannacht voor afsluiten, dom genoeg FF 91.0.1 geinstalleerd, vanmorgen kwam ik dus als verwelkomer de verrassingen tegen.

Bladwijzers allemaal zwarte achtergrond. . . . . . . . . . Heel mooi
Minder mooi is dat de instelling compact weer ongedaan werd gemaakt door deze instelling.

Veel mensen hebben misschien 30 favorieten en dan is het te doen, maar ik heb er zo'n 600 [en ook nodig] die nu weer verder uit elkaar staan wat zeer irritant is.

HOE kan ik dat weer herstellen zonder eerst met die chrome map aan het werk te moeten??

Het zou trouwens fijn zijn als Mozilla rekening hield met haar gebruikers en niet alleen hun eigen zin doorvoerden, want wie geeft een browserdesigner het recht mijn instellingen aan te passen??

Ik doe dat bij mijn leden en gebruikers niet zonder een rondvraag.

NU een belangrijke vraag. HOE kan ik de browser weer terugzetten, dus de update ongedaan maken terug naar 91.0 zodat mijn vorige instellingen weer terugkomen zonder aanpassingen?

Met vriendelijke groet,
Pieszyce
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Beste Pieszyce,

Ik zou niet de update ongedaan maken, want browsers worden niet voor niets bijgewerkt. Deze worden doorgaans ook bijgewerkt omdat er fouten in de beveiliging zijn gevonden die zijn opgelost. Een browser is een kwetsbaar stuk software die je wat mij betreft niet snel genoeg kunt bijwerken zodra er een nieuwe versie is.

Is er in die nieuwe versie iets aan de browser aangepast, dan is dat zo.
Dan moet je weer een goede manier zien te vinden om daarmee om te gaan. Je kunt natuurlijk proberen om het tegen te houden, maar dat wordt waarschijnlijk steeds lastiger. Nu wordt een compacte modus niet meer officieel ondersteund, maar werkt die nog wel. Echter zou die zomaar eens wel kunnen verdwijnen uit Firefox en dan zit je weer.

Als je zegt dat je 600 favorieten hebt, dan word ik al een beetje zenuwachtig. Want het lijkt mij lastig om daarover het overzicht te houden, als je in en browser alleen maar wat mapjes kunt aanmaken.

Waarom zou je dan niet ergens online een soort van eigen Startpagina inrichten met al die linkjes?
Zie bijvoorbeeld https://www.lifewire.com/top-personaliz ... er-3486281 voor diverse mogelijkheden van wat ik bedoel. Waarschijnlijk zullen de meeste daarvan niet precies zijn wat je zoekt, maar misschien zit er iets bij waar je wel wat mee kunt.

Ook kunnen we eens heel eenvoudig met een lokaal voorbeeld beginnen.
Zo ben ik in Firefox via het menu Bladwijzers > Bladwijzers beheren naar de bookmark-manager (bladwijzer-beheerder) van Firefox gegaan.
Die heeft een knop Importeren en reservekopie maken en als ik daarop klik kan ik kiezen voor Bladwijzers exporteren naar HTML...

Als ik dat doe dan vraagt Firefox waar ik het bestand wil opslaan. Ik kies nu maar even voor mijn Documenten-map, maar als je die liever op je bureaublad plaatst of in een andere map dan is dat ook goed. Wel is het handig dat je weet waar je het bestand hebt opgeslagen, maar dat geldt voor elk bestand.

Dat bestand wordt standaard bookmarks.html genoemd en het leuke van een HTML-pagina is dat je die eenvoudig in je browser kunt openen. Je kunt het bestand zelfs een andere naam geven, net wat je prettig vindt.

Bij het maken van dat bookmarks-bestand maakt Firefox al handig gebruik van de mappen die je zelf waarschijnlijk ook al hebt gebruikt. Zo wordt alles in een lange lijst geplaatst, maar omdat je het in je browser kunt openen kun je die pagina eenvoudig doorzoeken met de zoekfunctie van je browser. Dat vind ik alvast een groot voordeel van deze pagina boven het Bladwijzers-menu in Firefox.

Tip: als je dat bookmarks-bestand op meerdere locaties en in meerdere browsers wilt kunnen gebruiken, upload het dan eens naar een webserver, net als een normale webpagina Dan kun je eenvoudig dat bestand openen door alleen maar het juiste webadres op te vragen. Wel moet je dan een beetje gaan opletten wie er nog meer toegang tot dat bestand heeft, want ik weet niet hoe privé je jouw collectie van favorieten wilt houden. Of misschien wil je dan juiste een handige pagina maken die je met anderen kunt delen. Overigens kun je een webpagina doorgaans ook wel eenvoudig afschermen, als dat nodig mocht zijn.

In die webpagina wordt alles onder elkaar geplaatst.
Liefst zoek je een soort layout met meerdere kolommen, zoals op https://freeware.startpagina.nl/
Dan gebruik je namelijk zoveel mogelijk van de ruimte op je scherm.

Eigenlijk zou je de pagina zoals Firefox die exporteert willen omzetten naar iets met dergelijke blokken met linkjes.
Dit komt daar al wat in de buurt: https://www.instructables.com/DIY-Browser-Startpage/
Al denk ik dat ik dan het liefst de pagina zoveel mogelijk responsive zou willen hebben, zodat die zich aanpast aan de grootte van jouw browser-scherm.

Deze vind ik bijvoorbeeld ook alvast erg geslaagd: https://github.com/0-Tikaro/minimum-viable-startpage
Dat is een webpagina die je ook lokaal kunt plaatsen (of ergens online). Vervolgens kun je in een Javascript-bestand eenvoudig je linkjes zetten.
Elke van deze linkjes kan een sneltoets krijgen. Met de TAB-toets kun je zien

Nog iets heel anders wat ik erg aardig vind in Firefox: aan een bladwijzer kun je een Sleutelwoord toekennen.
Zo heb ik een bladwijzer gemaakt naar de nieuwe berichten hier op het forum. Die heb ik het sleutelwoord mbn gegeven. Dat betekent dat als ik dan mbn invoer (gevolgd door Enter) in de locatiebalk van Firefox dat Firefox dan direct weet welke site ik wil bezoeken. Die bladwijzer zit dan wel ergens in mijn collectie van bladwijzers, maar ik hoef daarvoor niet mijn Bladwijzers-menu te openen en te zoeken. Ik hoef alleen maar die sleutelwoorden goed te onthouden, dus je moet wel iets bedenken dat je goed kunt onthouden. Een sleutelwoord mag best wat langer zijn, maar bedenk wel dat je die elke keer weer moet invullen. In mijn geval is het invullen van 3 letters eenvoudiger dan het invoeren van een webadres of het openen van mijn Bladwijzers-menu in Firefox. Daarom open ik het bladwijzers-menu in Firefox ook vrijwel niet, terwijl ik dus toch echt wel de bladwijzers van Firefox gebruik. Je hoeft echt niet voor alle 600+ bladwijzers zo'n sleutelwoord te bedenken en dat vervolgens in je hoofd te stampen (of werken met een spiekbrief naast je computer), want je kunt ook aan slechts enkele veelgebruikte bladwijzers een handig sleutelwoord toekennen.

https://www.saudiqbal.com/blog/php-sqli ... script.php vind ik ook een mooi concept:
- je uploadt dit naar jouw eigen webruimte (en installeert het daar voor zover nodig)
- je favorieten worden bijgehouden in een Sqlite-database (= een eenvoudig .db-bestand op jouw webspace)
- voor zover ik weet houdt Firefox jouw favorieten ook bij in een Sqlite-database (waarschijnlijk wel met een wat andere structuur dan dit project gebruikt)
- vervolgens kun je daar eenvoudig linkjes aan toevoegen en die pagina als jouw persoonlijke startpagina gebruiken

Nog meer inspiratie op het gebied van eigen Startpagina's:
https://www.reddit.com/r/startpages/ :-)

Anyway, je geeft maar aan waar jouw eigen voorkeur naar uit gaat.
Overigens hoef je jouw gewoontes op het gebied van omgaan met jouw favorieten niet aan te passen.
Ik heb hierboven vooral wat voorbeelden geschetst die het beheren van jouw bladwijzers mogelijk kunnen verbeteren.
Zodat je daar jouw eigen idee over kunt vormen.
Soms moet iemand je net even een goed idee aan de hand doen, waarvan je dan zelf weer iets leuks kunt maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door nirwana »

Tot slot nog een project die ik het vermelden waard vind:
https://thenextweb.com/news/how-to-set- ... everywhere

Dit spreekt mij vooral aan vanwege de eenvoud, want je plaatst eenvoudig enkele linkjes in een aangeleverd index.html-bestand:

Code: Selecteer alles

Title 1
http://google.com || Google yeah || g || images/icon.png
http://deviantart.com || dA || da

Title 2
http://pixelfuckers.org || PF
chrome://bookmarks/ || Chrome bookmarks

Coconut
http://newgrounds.com || NG
En zo maak je al 3 blokjes met linkjes.
Voordeel is dat je voor elke link een verkorte code kunt opgeven (vergelijkbaar met de Sleutelwoorden in Firefox die ik net al aangaf)

Een nadeel vind ik wel dat je moet weten onder welke categorie je een bepaalde link gestopt hebt.
Maar goed, dat moet je nu waarschijnlijk toch ook met jouw huidige bladwijzers in Firefox, dus dat kun je net zo indelen als je het zelf wilt.
Als alternatief zou ik willen dat alle linkjes standaard getoond worden.
Oh, maar wacht, ik het bestand js\script.js dat bij die pagina hoort staat ook een optie om hideLinks uit te schakelen (zodat alsnog alle linkjes standaard worden getoond:

Code: Selecteer alles

	"animation": {
		"hideLinks": false
	},
Die heb ik op false gezet en dan worden direct alle linkjes onder de categorieën getoond.

Vervolgens heb ik uitgeprobeerd wat er gebeurt als ik de grenzen van die pagina opzoek. Dus heb ik nog 5 extra blokjes toegevoegd, zodat het eigen niet meer in de breedte naast elkaar doet. Dan zijn er wat mij betreft 2 opties:
1) de browser toont onderin een schuifbalk (scrollbar) waarmee je naar rechts kunt scrollen
2) de kolommen gaan mooi verder op de volgende "regel"

Gelukkig gebeurt ook dan wat ik zou willen: de 2e optie, dus de rij wordt netjes afgekapt en er wordt een volgende rij gemaakt.
Op die manier wordt het scherm van de browser optimaal gebruikt.

Ik heb hier even een (werkend) voorbeeld ge-upload van hoe deze pagina er nu bij mij lokaal uitziet:
test/startpage/index.html
Dit is allemaal gemaakt met HTML en wat Javascript, dus dit kun je eigenlijk overal direct gebruiken.

Ik zou dit nu zelfs als beginpagina van mijn browser kunnen instellen.
Of aangeven dat elk nieuw tabblad dat ik in de browser open (met CTRL+T) met deze pagina moet beginnen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieszyce
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 maart 2021, 13:21
    Windows 10 Firefox

Re: Afbeeldingen info2 en Kleur

Bericht door Pieszyce »

Beste Martijn,

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide antwoord, :D ik heb alles naar een docx gekopieerd en zal het op mijn gemak rustig bekijken, want zoals je weet, ben ik nogal druk. Dus het gaat wat tijd kosten.

Wat het snelle bijwerken betreft. Je weet dat ik een van de eerste was die van Netscape naar Firefox overstapte, maar toen had ik beduidend meer tijd. Ook om websites in HTML en zelfs nog een tijdje in PhP te schrijven. Nu heb ik dat niet meer en heb inmiddels een groep van 4 man, die ik verzocht heb te kijken of zij niet “naar mijn behoefte” en browser kunnen opzetten/schrijven.

Waarom, omdat Firefox mij altijd geweldig beviel, TOT men niet alleen aan de beveiliging ging sleutelen maar ook aan de layout en werken. Voor mij wordt het als ik eerlijk mag zijn een bijna kopie van een andere niet nader te noemen browser en juist die browser haat ik voor de volle 100%
Is er in die nieuwe versie iets aan de browser aangepast, dan is dat zo.
Dan moet je weer een goede manier zien te vinden om daarmee om te gaan. Je kunt natuurlijk proberen om het tegen te houden, maar dat wordt waarschijnlijk steeds lastiger. Nu wordt een compacte modus niet meer officieel ondersteund, maar werkt die nog wel. Echter zou die zomaar eens wel kunnen verdwijnen uit Firefox en dan zit je weer.
Waarom veranderen aan alle instellingen en layout en niet alleen aan de veiligheid?????? Zorg dat een reeds super werkende browser 100% veilig is en de gebruiker beschermt tegen bandieten zou ik zeggen, maar laat de rest zoals het is. Daarnaast kan men immers Firefox Super ontwerpen??

Jij zegt dat compact modes werkt. Nou echt niet, die staat keurig ingesteld, maar er verandert niets. Niets wordt compact. :evil:
Dus dan zal er wel weer iets uitgeschakeld zijn.

Van ellende heb ik in favorieten een mappen structuur “laten” maken door een van die mensen uit de groep en daar is alles nu in ondergebracht. Want echt bookmarks.html en dergelijke is allemaal bekend bij mij en in gebruik, maar het verschil is, jouw manier van omgaan met de PC en browser, en mijn manier. Als je naast me zou zitten zou je begrijpen wat ik bedoel. :wink:

18 tabbladen open, en 8 MWord schermen en dan vlieg ik van links naar rechts tussen het typen door. Zou ik dan nog een aparte pagina moeten gaan gebruiken, wordt ik echt gek. Vertalen van files, teksten en brieven is intensief werk.

Mocht Modzilla besluiten compact modus helemaal weg te halen uit de nieuwe versies, schakel ik als mijn eigen idee, niet klaar is echt terug naar een oudere versie en blokkeer update. Ik heb een steengoede betaalde virusscanner en firewall dat durf ik wel aan. Maar het blijven veranderen bij Modzilla, zonder ook maar een vorm van voorstellen en ideeën zodat gebruikers ja/nee kunnen zeggen is in hoge mate irriterend. :twisted: :twisted: Mijn partner controleert zelf op updates en dan probeert ze er eerst achter te komen wat er gaat veranderen, bevalt het niet dan rijdt de trein door.

Nogmaals dank voor je uitleg, ik ga het zeker allemaal doornemen, maar het zal tijd kosten.

Met vriendelijke groet,
Pieszyce
Plaats reactie