foto Gmail in Thunderbird te groot om te zien

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
theodosius
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 augustus 2021, 8:34
    Windows 10 Firefox

foto Gmail in Thunderbird te groot om te zien

Bericht door theodosius »

hallo allemaal

Als ik vanuit Gmail een afbeelding (foto) - als bijlage
stuur naar een Thunderbird-adres, maar dat geldt ook voor niet-Gmail berichten,
past de foto niet helemaal in het berichtenvenster/vak (indeling:boven mailtjes en daaronder tekst/foto)
Mogelijkheden:
- berichtenvenster/vak indeling aanpassen, meer ruimte voor bericht/foto. Maar dan ook past de foto niet helemaal
- scrollen - geen echte goede mogelijkheid om de foto te zien
- verkleinen: er is een + en een - waardoor de afmeting iets verandert maar niet genoeg
- berichtenvenster/vak zo instellen dat er geen voorbeeld, tekst/foto, meer getoond wordt;
- foto openen in ander programma
NB aan de foto zitten geen hoekpuntjes waardoor je hem zou kunnen verkleinen.

Is hier een oplossing voor?

dank Theodosius
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: foto Gmail in Thunderbird te groot om te zien

Bericht door nirwana »

Beste Theodosius,

Ik zou die foto in Gmail gewoon als bijlage toevoegen (via het paperclip-icoon in de Gmail-editor). Dan wordt de foto wel aan de mail toegevoegd, maar wordt deze niet in de berichttekst opgenomen.

Een andere tip voor Gmail is om de afbeelding wel in te voegen in de tekst van het bericht en daarna op de afbeelding te klikken. Dan biedt Gmail namelijk opties als Klein, Origineel, etc waarmee je kunt aangeven hoe groot de foto moet worden.

Overigens kan dat er mogelijk toe leiden dat Gmail de verstuurde foto ook gaat verkleinen. Voordeel daarvan is dat de mail sneller verstuurd wordt (want minder bytes voor de foto), maar nadeel is dat de resolutie van de foto daarmee ook afneemt.

Kortom, het gaat erom wat je vervolgens met de foto wilt doen. Wil je die vooral doorsturen om later bijvoorbeeld af te drukken, dan is het handig om deze als bijlage te versturen. Gaat het je vooral erom dat de foto in de tekst er goed uit komt te zien, dan kun je die resize-mogelijkheden in Gmail goed gebruiken.

Zie bijvoorbeeld https://www.techwalla.com/articles/how- ... s-on-gmail en https://img.techwallacdn.com/630x/ppds/ ... 6e2e38.png als schermvoorbeeld van de editor in Gmail.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
theodosius
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 augustus 2021, 8:34
    Windows 10 Firefox

Re: foto Gmail in Thunderbird te groot om te zien

Bericht door theodosius »

beste Martijn

Eerst maar, dank dat je me wilde antwoorden!

Maar, ik ben er nog niet uit.
Uitgangspunten: e-mailen VANUIT gmail-app android, foto niet als bijlage maar als inline/embedded.
Het gaat niet om het aantal pixels maar om de AFMETINGEN.
NB die zijn te groot voor Thunderbird om in het berichtenvenster redelijkerwijs te kunnen zien.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: foto Gmail in Thunderbird te groot om te zien

Bericht door nirwana »

Beste Theodosius,

Dat is inderdaad niet wat ik uit jouw eerste bericht had opgemaakt.
Dus is het maar goed dat je dat wat verder verduidelijkt :-)

Maar goed, dan proberen we het even anders.
Ik heb hier een telefoon met Android 11 (van Huawei).

Daarop heb ik ook een Gmail-app, die ik hgeb verbonden met mijn Gmail-account.
Met die app heb ik een mail verstuurd naar mezelf.
Maar bij het opstellen van die mail in de Gmail-app van Android zie ik niet eens een mogelijkheid om een foto inline (embedded) in te voegen.
Ik krijg 2 opties (als ik op het paperclip-icoontje bovenin klik):
1) Bestand bijvoegen
2) Invoegen vanuit Drive

Met de 1e optie kan ik een bijlage toevoegen, dus ook een foto.
Met de 2e optie kan ik op mijn Google Drive bijvoorbeeld een foto selecteren. Dan wordt er eigenlijk een link naar dat bestand naar de ontvanger van de mail verstuurd. Klikt de ontvanger van de mail (bijvoorbeeld in Thunderbird) op die link, dan wordt het bestand in een webbrowser in een scherm van Google Drive getoond.

Die mail heb ik vervolgens opgehaald in Thunderbird.
Ik heb op de link geklikt en dan kom ik dus in mijn Firefox-webbrowser in een scherm van Google Drive.
Dus ik zie niet direct in hoe ik met die app een afbeelding inline kan toevoegen.

Ik heb nog even geGooglet naar een mogelijke andere optie. Zo kom ik uit bij https://android.stackexchange.com/quest ... app/141317 waar wordt aangeraden om dan maar op je Android-device in een mobiele browser Gmail.com te openen in Desktop-modus. Maar ook dan zie ik niet direct de optie om een foto inline toe te voegen. In de standaard-modus van Gmail in de browser krijg ik als ik op de paperclip klik ook 2 opties:
1) Een bestand bijvoegen
2) Krabbel tekenen
In beide gevallen wordt echter nog steeds een bijlage toegevoegd aan de mail, dus niks over een inline afbeelding te vinden.

Nog even voor de zekerheid:
Je bedoelt echt de Gmail-app van Google? Deze dus: https://play.google.com/store/apps/deta ... d.gm&hl=nl
Zodat daarover geen misverstand bestaat, want volgens mij heeft Google weer meer dan 1 app om mee te mailen.
En daarnaast kan elke maker van een mobiele telefoon met Android volgens mij ook nog eigen apps erop na houden, want ze moeten zich toch een beetje onderscheiden van de andere aanbieders.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
theodosius
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 augustus 2021, 8:34
    Windows 10 Firefox

Re: foto Gmail in Thunderbird te groot om te zien

Bericht door theodosius »

Nirwana, dank dat je van alles geprobeerd hebt.
Het komt er waarschijnlijk op neer dat het niet gaat:
inline foto in gmail sturen naar Thunderbird alwaar de foto te groot is in het berichtenvenster om helemaal te zien?

Of is er tóch nog een oplossing?

theodosius
Gesloten