Welkomscherm moeilijke tekst

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Gesloten
Gebruikersavatar
andromeda
Berichten: 5
Lid geworden op: 9 augustus 2021, 13:07
    Windows 10 Firefox

Welkomscherm moeilijke tekst

Bericht door andromeda »

Waar kan ik deze letters ergens aanpassen, soms komen ze ook terug in berichten als antwoorden
Letters zijn moeilijk leesbaar
Letters zijn moeilijk leesbaar
Ps ik gebruik thunderbird al jaren maar hier geraak ik niet verder.

groetjes
Vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Welkomscherm moeilijke tekst

Bericht door nirwana »

Dat ziet er inderdaad nogal vreemd uit en vooral niet erg leesbaar. Dit is de pagina die Thunderbird standaard toont: https://start.thunderbird.net/nl/releas ... ird/start/
Ik neem aan dat die er in jouw webbrowser wel goed uitziet.
Geef het even aan als je in jouw webbrowser ook zo'n raar lettertype krijgt, want dan is het probleem breder dan alleen in Thunderbird.

Als ik de stylesheet van die pagina bekijk, dan wordt daar het lettertype Open Sans Light gebruikt, bijvoorbeeld https://start.thunderbird.net/media/fon ... bold.woff2 of https://start.thunderbird.net/media/fon ... ibold.woff

Dan kan het geen probleem zijn met dat op jouw computer het lettertype niet aanwezig is, want hier is duidelijk voor een web-font gekozen. De browser-component in Thunderbird downloadt dat en kan dan die lettertypes tonen.

In de instellingen van Thunderbird kun je wel wat zaken aanpassen qua lettertypes waardoor niet meer het door de webpagina aangegeven lettertype wordt gebruikt (via Extra > Opties > Algemeen > Taal & Vormgeving > Lettertypen en kleuren > knop Geavanceerd...).

In jouw geval zou ik Thunderbird eens starten in Veilige Modus (zie het menu Help in Thunderbird en kies daar dan voor Herstarten met uitgeschakelde addons), zodat je Thunderbird opstart zonder aangepaste instellingen. Als die pagina er dan wel goed uitziet, dan ligt het toch ergens aan een aangepaste instelling in jouw Thunderbird-profiel of misschien een of andere extensie (addon) die iets met dat lettertype doet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
andromeda
Berichten: 5
Lid geworden op: 9 augustus 2021, 13:07
    Windows 10 Chrome

Re: Welkomscherm moeilijke tekst

Bericht door andromeda »

Beste,

In mijn browser ziet de pagina er ok uit.

In veilige modus geen enkele verandering.

Daarna even de instellingen bij extra's aangepast en het probleem lijkt opgelost te zijn.+
Ashampoo_Snap_woensdag 11 augustus 2021_22h32m07s_001_.jpg
Mijn dank is groot, daar had ik dus steeds over gekeken.
Vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Welkomscherm moeilijke tekst

Bericht door nirwana »

Oh, maar die instellingen zitten daar ook behoorlijk verstopt, hoor.

En die instellingen zijn ook niet direct bedoeld om mee te gaan spelen. Ze zitten vooral in Firefox omdat Firefox voor iedereen goed te gebruiken moet zijn. Dus bijvoorbeeld ook voor mensen die specifieke eisen stellen aan hoe hun computer eruit ziet.

Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die vanwege kleurenblindheid bepaalde kleuren prettiger vinden. Of sommige mensen hebben slecht zicht en zijn daarom gebaat bij hoge contrasten tussen de kleuren die de browser gebruikt.

Anderen vinden het gewoon prettig dat je alles kunt aanpassen in Firefox, zodat je de browser behoorlijk naar jouw eigen idee kunt inrichten.

In elk geval mooi dat je dit hebt weten op te lossen en dat ik je daarmee een beetje op weg heb kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten