Opvragen traag eigen gehoste websites

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
gensnet
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011, 11:28
    Windows 7 Firefox

Opvragen traag eigen gehoste websites

Bericht door gensnet »

Ik heb een paar websites op een eigen server staan via een dns-tabel. Sinds kort merkte ik dat het opvragen traag gaat. Het duurt wel drie seconde voordat de website geladen is. Ook het wisselen binnen een website van bladzijde gaat eveneens traag. Dat was voorheen niet zo. Je riep een website op de eigen server op en floep hij was er. Alle andere websites die niet op de eigen server staan laden "normaal".

Nu ben ik aan het zoeken gegaan. Met een wat oudere versie van Firefox gaat dit wel snel, maar niet meer met de nieuwere versies van Firefox. Met een andere browser (bijv. Opera of Brave) gaat dit als vanouds maar alleen niet met Firefox. Nu heb ik ontdekt dat wanneer je de geschiedenis bewaren aanzet, de website er meteen is. Ik heb namelijk geschiedenis onthouden altijd uit staan. Volgens mij is dit duidelijk een fout in Firefox.

Hebben méér mensen dit?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Opvragen traag eigen gehoste websites

Bericht door nirwana »

Eerlijk gezegd heb ik dit nog niet zo duidelijk ervaren, maar waarschijnlijk heeft een en ander ook te maken met hoe snel jouw Internet is (en waarschijnlijk nog wel meer factoren).

Mag ik allereerst vragen wat het adres is van de door jou gehoste website(s) waarbij je dit hebt ervaren?
Niet dat ik het idee heb dat het aan die websites ligt, maar dan kunnen we dat in elk geval uitsluiten.
Zijn dit statische websites (vooral HTML, CSS en afbeeldingen) of vooral dynamische (PHP, veel Javascript, etc)?

Dan kan ik die websites ook met meerdere browsers testen om te zien of ik daarin enig verschil zie.
Mogelijk zie ik daarin helemaal geen verschil en dan kunnen we wat verder gaan kijken naar of een bepaalde instelling in Firefox hiervoor verantwoordelijk is. Want Firefox is wat mij betreft nog steeds de browser waarvan je vergaand het gedrag kunt aanpassen door middel van diverse instellingen. Dat kan uiteraard zowel voor- als ook nadelen hebben :-)

Ook kun je eens jouw Firefox in de Veilige Modus opstarten en dan ook een van deze websites opvragen.
Zo kun je zien hoe snel een zo-veel-mogelijk-standaard-versie van Firefox deze pagina laadt. Dit om uit te sluiten dat het ligt aan een of andere addon (extensies) of instelling die je ooit eens in jouw Firefox-profiel hebt aangepast.

Ook daarin kun je dan kijken of het met zo'n standaard-versie van Firefox uitmaakt hoe je die geschiedenis-instelling hebt staan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gensnet
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011, 11:28
    Windows 7 Firefox

Re: Opvragen traag eigen gehoste websites

Bericht door gensnet »

> adres is van de door jou gehoste website(s)
Probeer eens www.heerenveenweerstation.nl of www.heerenveenopinternet.nl

Zoals ik al eerder schrijf, gaat het met "externe" websites wel "normaal". Er draaien geen andere programma's als php e.d. mee. Een paar versies terug van Firefox werkte het nog goed. Er is niets aan de eigen server veranderd. Met de browser Opera en Brave werkt het wel snel. Maar die browsers ken ik niet goed genoeg om iets te kunnen instellen of te wijzigen zoals ik dat wel kan en weet in Firefox......

Heb glasvezel met download 122 Mb/s en upload 147 Mb/s.
gensnet
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011, 11:28
    Windows 7 Firefox

Re: Opvragen traag eigen gehoste websites

Bericht door gensnet »

Toen ik zocht naar eerdere versies van Firefox kwam ik de versie 78.14.0esr tegen. Niet zo'n uitgebreide versie dan de gewone Firefox maar al die nieuwe sniksnak in de normale versie van Firefox gebruik ik toch niet. Opvragen van websites op zowel de eigen server als extern gaat weer als vanouds dus vliegensvlug.....

Voor mij is dit hèt bewijs dat dit "ergens" aan de nieuwste versies van Firefox moet liggen. Firefox wordt "braaf" ge-update en veranderd daardoor met niet meer goed werkende onderdelen......

Maar de normale versie van Firefox doet met meerdere dingen vreemd. Ik heb veel websites in de bladwijzers staan. Wanneer ik naar een bladwijzer ga en dan naar een website wandel, zie je het beeld vertragen. Dàt doet die "esr" versie dus niet. Die werkt als een wat oudere normale versie van Firefox.
gensnet
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011, 11:28
    Windows 7 Firefox

Re: Opvragen traag eigen gehoste websites

Bericht door gensnet »

Vandaag de kans bij iemand anders gehad om het één en ander te testen met de nieuwste versie van Firefox. En ook die Firefox laadt de websites die op mijn server staan traag wanneer je geschiedenis onthouden uit hebt staan. Alleen met geschiedenis onthouden werkt het snel.

Conclusie?
Plaats reactie