adresboek verwijderd

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
egmvoets@hetnet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 november 2021, 13:04
    Windows 8.1 Chrome

adresboek verwijderd

Bericht door egmvoets@hetnet.nl »

Ik heb enige tijd geleden een adresboek verwijderd uit Thunderbird,waardoor ik bijna alle emailadressen kwijt ben. Ik heb begrepen dat adresboeken worden opgeslagen in bestanden als abook.mab.bak en abook.sqlite, abook.V2.sqlite. Mijn vraag is of mijn verwijderd adresboek daar ook in opgeslagen is en zo ja, hoe herstel ik het? Ik kan de genoemde bestanden niet openen om de inhoud te zien.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Macintosh Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door Mad Maks »

Hi
Als je abook.mab.bak is van voor dat je het adresboek hebt verwijdert kan je, als thunderbird gesloten is, dat bestand hernoemen naar abook.mab (hernoem de huidige naar bijv abook1.mab). als je thunderbird herstart zou het de hernoemde bak bestand moeten gebruiken.

succes
Tim Maks
egmvoets@hetnet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 november 2021, 13:04
    Windows 8.1 Chrome

Re: adresboek verwijderd

Bericht door egmvoets@hetnet.nl »

Dank voor je advies. Heb het uitgevoerd maar zonder resultaat helaas. Zijn er wellicht nog andere bestanden die je kunt hernoemen waarin mogelijk dat verwijderde adresboek is opgeslagen?
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door Mad Maks »

Ik ben bang dat je het dan nu echt kwijt bent helaas, dat het al te lang geleden.

Groet
Tim Maks
egmvoets@hetnet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 november 2021, 13:04
    Windows 8.1 Chrome

Re: adresboek verwijderd

Bericht door egmvoets@hetnet.nl »

Mad Maks schreef: 10 november 2021, 8:45 Ik ben bang dat je het dan nu echt kwijt bent helaas, dat het al te lang geleden.

Groet
Tim Maks
Zou Recuva nog een mogelijkheid bieden alleen waar zoek je dan naar?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door nirwana »

De bestanden van Mozilla zijn doorgaans in tekst-formaat (bijvoorbeeld mbox of xml).

Daarom kun je deze bestanden goed doorzoeken met een tekst-editor.

Onder Windows gebruik ik daarvoor bijvoorbeeld Notepad++, want die biedt een Find in Files-optie. Daarmee kun je dus alle bestanden in jouw Thunderbird-profielmap doorzoeken, bijvoorbeeld naar een bepaald mail-adres waarvan je weet dat het in dat adresboek aanwezig zou moeten zijn.
Vergeet niet om aan te vinken dat er ook in submappen gezocht mag worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
egmvoets@hetnet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 november 2021, 13:04
    Windows 8.1 Chrome

Re: adresboek verwijderd

Bericht door egmvoets@hetnet.nl »

Dank voor de tip. Heb Notepad++ eerder geprobeerd , maar vond het ingewikkeld. Heb me er nu een beetje in verdiept en heb m.b.v. notepad++ een bestand gevonden en geopend t.w. impab.mab.bak waarin veel van mijn emailadressen uit een adresboek waren opgenomen. De vraag is nu hoe ik dit bestand weer in mijn adresboek van Thunderbird opgenomen krijg. Tim Maks gaf de tip om Thunderbird te sluiten en dan het bestand te hernoemen bijv. naar impab1.mab, vervolgens zou Thunderbird na heropening dit bestand weer moeten gaan gebruiken. Graag je advies?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door nirwana »

Ik verwacht dat Tim Maks meer kennis van Thunderbird heeft dan ondergetekende, dus dat lijkt mij goed.

Zorg wel altijd dat je eerst een kopie hebt gemaakt van jouw Thunderbird-profielmap, voordat je bestanden daarin hernoemd of aanpast.
Dan kun je namelijk altijd terugvallen op een eerdere versie van een bepaald bestand, voor als er iets anders loopt dan gedacht.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door Mad Maks »

In de profiel map staat een bestand abook.mab, dit is het bestand wat thunderbird nu gebruikt als adresboek. sluit thunderbird en hernoem dit bestand zodat je terug kan als het nodig is en plaats het gevonden bestand met de emailadressen in je profiel map met de naam abook.mab
als je thunderbird weer start zou je de adressen moeten zien die je gevonden hebt

succes
Tim Maks
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door Mad Maks »

ben iets te snel geweest, vanaf versie 78 (juli 2020) wordt het .mab formaat niet meer gebruikt maar is het een SQLite database. als je een abook.mab hebt kan je deze importeren via de import functie in de thunderbirdadresboek
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door nirwana »

OK, dank je wel voor deze aanvulling :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: adresboek verwijderd

Bericht door Pettic »

Een tip. Maak af en toe een kopie van je (lokale) adresboek via de exportfunctie en bewaar die kopie bijvoorbeeld op Onedrive.
Een alternatief is om het adresboek in Google te zetten en dat in Thunderbird als netwerkadresboek op te nemen.
Windows; Firefox; Thunderbird
egmvoets@hetnet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 7 november 2021, 13:04
    Android Firefox

Re: adresboek verwijderd

Bericht door egmvoets@hetnet.nl »

Graag nog een advies van Tim Maks.

Op jouw advies heb ik al op 7/11 het bestand abook.mab.bak hernoemd naar abook1.mab.

Die gevonden emailadressen zitten echter in het bestand impab.mab.bak.

Moet ik nu dit laatste bestand ook weer hernoemen naar bijv. impab1.mab en dit vervolgens importeren via de importfunctie van het Thunderbird adresboek? Excuses voor mijn matige kennis.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Android Firefox
Contacteer:

Re: adresboek verwijderd

Bericht door Mad Maks »

Hi

Mijn advies was om abook.mab.bak te hernoemen naar abook.mab !

en als die al bestaat de oude te hernoemen naar abook1.mab

impab.mab.bak staat die in je huidige profiel en is er ook een bestand impab.sqlite?

groet
Tim Maks
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: adresboek verwijderd

Bericht door Pettic »

Met het programma Dawn (https://dawnconverter.com/) kun je de adressen uit het mab-bestand omzetten naar csv-bestanden en die importeren in Thunderbird.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gesloten